סטודנטים בטכניון בנו מזל”ט המסוגל לשאת מטען

40זכו בפרס ההצטיינות בכנס לתעופה וחלל

קבוצה של שמונה סטודנטים מהפקולטה להנדסת אווירונוטיקה וחלל בטכניון בנתה מזל”ט והטיסה אותו לאחר מכן פעמיים עם ובלי מטען. זאת במסגרת פרויקט סיום לימודיהם, שזכה בפרס ההצטיינות לסטודנטים בתואר ראשון בכנס השנתי ה-51 לתעופה וחלל שהתקיים בת”א ובטכניון. הקבוצה פעלה בהנחיתו של בכיר התעשייה האווירית שלמה צח.

השמונה – עפר דגן, מיכל רביב, יונתן שקי, עמית גבע, ליאור לביא, יניב פרלשטיין, צוקי פרידמן ואילן ספקטור בנו במעבדות הטכניון מזל”ט (מטוס זעיר ללא טיס) מחומרים מרוכבים ועץ, בהתאם לדרישות הביצועים שהוכתבו ע”י האגודה האמריקאית לאוירונוטיקה ואסטרונאוטיקה ((AIAAלצורך תחרות בינלאומית לבניית מזל”טים.

הסטודנטים נדרשו לפתח ולבנות במשך חצי שנה מזל”ט בעל מוטת כנפיים של 2.5 מטרים, במשקל של כ-4 ק”ג, להטיס אותו פעמיים במסלול שאורכו כקילומטר, כאשר מרחק ההמראה אינו עולה על 30 מטרים. בפעם הראשונה המטוס טס ללא מטען, ואילו בפעם השניה היה עליו לשאת מטען של כדורי בייסבול ואלות במשקל כולל של ארבעה קילוגרמים. כל טיסה נמשכה כשלוש דקות.

המזל”ט שזכה לכינוי באטמוביל (Batmobile), נבנה בסדנה ייעודית לכך בטכניון במשך כשלושה חודשים. במהלך התכנון השתמשו המפתחים בניסוים במנהרת רוח כדי לבחור את המדחפים, הכנפיים הסוללות והמנוע וכן לבחינת חוזק החומרים. הפרויקט למעשה תוכנן במקביל לפי תתי נושאים ובהם הנעה, בקרה, מבנה, אווירודנימיקה, מסלול, וביצועים.

בפרסים הנוספים זכו בין היתר מיכאל יובלוביץ’ ומיקי וידנפלד, הלומדים לתואר שני וטל כהן העובדת על הדוקוטרט שלה בפקולטה.

וידנפלד חוקר את תחום האי-יציבות ההידרו-דינמית של שכבות נוזל המכונה: אי-יציבות מרנגוני-בנרד ואשר משפיעה על צביעת כלי טיס כך שלא תיפגע האווירודינמיות שלהם. יובלביץ’ חוקר את  גלי ההלם הנוצרים באוויר בעת הטיסה והקשר בינם לבין פרפור הגאים. טל כהן חוקרת את תחום מיגון המבנים והמטוסים מפני חדירת רקטות וקליעים.

דיקן הפקולטה להנדסת אווירונוטיקה וחלל בטכניון, פרופ’ יורם טמבור, אמר כי לפקולטה יש קשרים הדוקים עם התעשייה בארץ, במיוחד עם התעשיה האווירית ועם רפא”ל. “הבוגרים שלנו משתפים פעולה כבר בשלב הלימודים לתואר ראשון וחלק מהפרויקטים שנעשים בשלב של השנה הרביעית ללימודיהם מיושמים אחר כך בתעשייה, כאשר התעשייה קולטת סטודנטים אלה לשורותיה”.

יו”ר הועדה המארגנת של הכנס, תא”ל (מיל) שמעון שריד, בוגר הפקולטה, אמר כי הכנס הוא הזדמנות יוצאת דופן לאינטראקציה חברתית ומקצועית בין האקדמיה והתעשייה. “כשמסתכלים על יותר מ-50 שנות הפקולטה, רואים כי בזכותה נוצרו בארץ יכולות ומוצרים מהשורה הראשונה בעולם ובמיוחד בתחום של האווירונאוטיקה. מוצרים תעופתיים כגון: טילים, חימוש מונחה, מל”טים וכמובן מטוסים. כמעט כל המובילים בתעשייה האווירונוטית בארץ הם בוגרי הטכניון , קיבלו כאן את ההכשרה הבסיסית שלהם וגם שמרו על קשר עם הטכניון לאורך השנים”.

יו”ר ועדת המאמרים, פרופ’ בני נתן, אמר: “בכנס הוצגו מגוון נושאים על ידי מרצים מוזמנים מחו”ל במיקרו כלי טייס, חידושים במיקרו-הנעה וננו-אנרגיה, בנושא של אנליזה חישובית של קירור טורבינות במנועי סילון וכן  בנושא של רעש ממטוסים. בנוסף, הוצגה על ידי גיורא רום, יו”ר רשות התעופה האזרחית, תמונת המצב ותחזיות לגבי התעופה האזרחית בישראל”.

בתמונה: הסטודנטים והמזל”ט שבנו. צילום – דוברות הטכניון.