חוקרי הטכניון: אם לא תיבנה תחנת רכבת חדשה בצומת הנגב – בשעת השיא יידרשו 90 אוטובוסים להבאת החיילים לעיר הבה”דים החדשה

לשם השוואה: כיום מגיעים 15 אוטובוסים בשעת השיא למחנה צריפין, שיפונה עם המעבר לעיר הבה”דים

“אם לא תיבנה תחנת רכבת חדשה בצומת הנגב – בשעת השיא יידרשו 90 אוטובוסים להבאת החיילים לעיר הבה”דים”.  כך  העלו חוקרי הטכניון מהפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית.

במחקרו “השפעת מעבר מחנות צה”ל  לנגב על דפוסי הנסיעה בדרום”, מדגיש המאסטרנט סרי מנסור כי הקמת תחנת הרכבת בצומת הנגב הכרחית. “עשרות אלפי חיילים יגיעו לדרום הארץ במקום למרכזה”, הוא אומר. “לאוכלוסיה זו תכונות מיוחדות בהשוואה לכלל האוכלוסיה. רוב החיילים מגיעים לבסיסיהם בתחבורה ציבורית. אנשי הקבע מגיעים לבסיסים כמו כל אזרח המגיע למקום עבודתו, רבים מהם בכלי הרכב העומדים לרשותם או ברכבם הפרטי, דבר שיעמיס אף הוא על התשתית התחבורתית בדרום”.

סרי מנסור, מהנדס איש צבא הקבע, ערך את מחקרו בהנחיית פרופסור שלמה בכור מהפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית. הוא סקר 686 חיילים בשעת השיא במחנה צריפין, על כל שעריו והעלה כי 25% מחיילי החובה מגיעים לבסיס ברכבם הפרטי, מול 60% מאנשי הקבע. אם כל אלה יגיעו לעיר הבה”דים בשנת 2015, אז יגיע כביש 6, על פי התכנון, עד צומת שוקת, יווצר צואר בקבוק בנקודת ההתחברות שלו לכביש מספר 40. “כביש מספר 40 יהיה עמוס מאוד ויש לשדרגו לקראת המעבר לנגב”, אומר החוקר.

בתרחיש לשנת 2030 המצב אף יחמיר. בעוד שבשנת 2015 תורגש הקלה תחבורתית באיזור צריפין, הרי ש-15 שנים לאחר מכן יגבר שם הלחץ עקב בניה של רבי קומות המתוכננת על השטח שיתפנה. גם באיזור הדרום יהיה לחץ תחבורתי רב בשנת 2030, שכן בבאר שבע מתוכננות שכונות מגורים חדשות ואזורי תעסוקה נוספים.

“אם תהיה תחנת רכבת בצומת שוקת, אנו צופים שברכבת יסעו 85% מחיילי החובה ו-70% מאנשי הקבע”, אומרים חוקרי הטכניון. “אם לא תוקם תחנת הרכבת, גם 90 האוטובוסים לא יצליחו להביא את כל החיילים לבסיסיהם בזמן, בגלל העומס הצפוי בכבישים”.

כיום נוסעים באיזור זה חמישה אוטובוסים בלבד בשעת השיא ומגיעה רכבת אחת לבאר שבע בשעה זו. אם תקום תחנת הרכבת בצומת שוקת, יהיה צורך בעוד 15 אוטובוסים, וזו משימה ברת ביצוע.

“גם כביש עוקף באר שבע, המתוכנן ממערב לעיר, יהיה עמוס מאוד ויש להיערך ולסלול אותו כציר מהיר לקראת הגעת אלפי חיילים לבסיסיהם בדרום”, מדגיש סרי מנסור. “אולם נקודת התורפה העיקרית היא התמזגות כביש 6 עם כביש 40 והמשך מתוכנן לשנת 2030 של כביש 6 מצומת להבים לכיוון צומת שוקת”.

יודגש כי לא נמצאה בספרות המקצועית התיחסות להסעת חיילים בלבד והמחקר התבסס על התאמת המתודולוגיה המתיחסת להסעת האוכלוסיה הכללית.