אוניברסיטה כמשאב לאומי

14ברכת נשיא הטכניון עם פתיחת שנת הלימודים תשע”א

עם פתיחת שנת הלימודים תשע”א, ברצוני לברך כל אחת ואחד מכם בשנת לימודים פוריה ומוצלחת. מניעים שונים ומגוונים הביאו לטכניון את הסטודנטים החדשים הבאים בימים אלה בשעריו, כמו גם את הסטודנטים הוותיקים. הם בחרו את תחומי הלימוד שלהם מתוך עניין, סקרנות ורצון לעסוק בעתיד בתחום מרתק המביא פרנסה לבעליו. אולם, אם בעבר האוניברסיטאות סיפקו בעיקר את צרכיהם האישיים של הסטודנטים שלהן, כיום הן נחשבות גם בעיני מדינותיהן כצורך לאומי וכלי להשגת יעדים לאומיים.

סטודנטיות וסטודנטים יקרים, אתם המשאב הלאומי של מדינת ישראל והמשאב היקר של הטכניון. כאשר נכנסתי לתפקידי הצהרתי כי אעשה כל אשר ביכולתי כדי שתרגישו כאן כבביתכם. אני מקווה ומאמין שאכן זו תחושתכם.

לצערי מדינת ישראל מפסידה, בינתיים, במירוץ המוחות העולמי וחלק מטובי המוחות שלה  עדיין רועים בשדות זרים. הטכניון עושה מאמצים כבירים להשיב את הצעירות והצעירים המבריקים ארצה ואכן גייסנו באחרונה אנשים מצויינים, אולם זו טיפה בים. אני מקווה שמרכזי המצויינות עליהם החליטה הממשלה (והטכניון מתמודד על זכייה בהם), יביאו אלינו עוד מוחות ישראלים מבריקים מטובי האוניברסיטאות בעולם.

ובינתיים, המוחות שלנו, בבית, ממשיכים לעשות חייל. חמישה חוקרים צעירים שלנו קיבלו באחרונה מענקי מחקר  יוקרתיים מהאיחוד האירופי ((ERC, במסגרת תכנית האיחוד ל”300 המדענים המבטיחים”. כחמישים חוקרים חדשים הצטרפו לשורותינו באחרונה והם כבר משולבים בפעילות הבינתחומית העניפה המתרחשת בטכניון, בתחומים בהם עוצמתו באה לידי ביטוי, כמו ננו טכנולוגיה, ננו אלקטרוניקה, מדעי החיים, הבריאות וההנדסה.

במרוץ המוחות הגדול כולנו משתתפים והטכניון הגיע אליו בזמן ועם יתרונות רבים – כשרון רב, נחישות, תושיה וכן, גם יכולת אילתור. אלה הן התכונות שהפכו את מדינת ישראל ל”מדינת הזנק” (Start-up Nation) ואלה גם התכונות שיעשו אותה למרכז ידע וחדשנות אשר יהוו את מקור עוצמתה בדורות הבאים.

אתם המוחות המצוינים שלנו ואנו עושים כמיטב יכולתנו על מנת להשאירכם בבית. בימים  הקרובים יחל איכלוסו של כפר המשתלמים במרומי הקמפוס, עם 215 דירות מרווחות לסטודנטים לתארים מתקדמים ולבני משפחותיהם. בית הסטודנט המחודש עומד לרשות כל הסטודנטים, עם שדרת חנויות, מסעדות ובתי קפה, עם אולם קולנוע ועם משרדי מוסדות ואירגונים   שיעמדו לשירותכם. כמי שעוסק בגיוס תרומות לטכניון שנים לא מעטות, אני ממשיך במאמצי לגייס מלגות לסטודנטים שלנו ואכן הטכניון מוביל בארץ במספר ובגודל המלגות שהוא מעניק לסטודנטים המצטיינים שלו, בכל שלבי לימודיהם. כל זאת – כדי שתוכלו להתמסר ללימודים בטכניון בלי עול פרנסה מעיק.

אני שב ומאחל לכולנו שנת לימודים פוריה ושקטה ולסטודנטים – הצלחה רבה בלימודיכם.

פרופסור פרץ לביא,

נשיא

בתמונה: פרופסור פרץ לביא, נשיא הטכניון