תחרות היזמות הארצית 2015-BizTEC: קבוצתPeekaboo מהטכניון זכתה במקום הראשון

תחרות היזמות הארצית לסטודנטים הסתיימה אתמול בניצחון של קבוצתPeekaboo  שפיתחה טכנולוגיה לאיסוף סטרילי ולא פולשני של שתן מתינוקות-בנות.

מימין לשמאל: ששון יונה המנטור הראשי של התחרות, יואל אנג'ל, ליאור הר שי, רפי נוה ראש מרכז ברוניצה ליזמות בטכניון, תומר אהרונוביץ' מנהל התחרות, המנטור של הקבוצה סול אורבך וז'אנה טננבאום קטן

מימין לשמאל: ששון יונה המנטור הראשי של התחרות, יואל אנג’ל, ליאור הר שי, רפי נוה ראש מרכז ברוניצה ליזמות בטכניון, תומר אהרונוביץ’ מנהל התחרות, המנטור של הקבוצה סול אורבך וז’אנה טננבאום קטן

טכנולוגיה חדשנית לאיסוף סטרילי ולא פולשני של שתן מתינוקות-בנות, שפותחה על ידי שלושה סטודנטים מהטכניון, זכתה אתמול בגמר תחרות היזמות BizTEC, שהתקיים במרכז המחקר והפיתוח של חברת מיקרוסופט בהרצליה. הקבוצה הזוכה, Peekaboo, בה חברים ז’אנה טננבאום קטן, דוקטורנטית בפקולטה להנדסה ביורפואית, וליאור הר-שי ויואל אנג’ל, בוגרי הפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט, קיבלה פרס של 10,000 דולר מהטכניון, המממן הראשי של התחרות. במקום השני זכתה DeepSense, המנבאת כשלים במכונות תעשייתיות ומסייעת במניעתם, ובמקום השלישי SelfLift – פתרון השקייה בר קיימא וזול עבור חקלאים “קטנים”. טכנולוגיות נוספות שהתמודדו בגמר: אפליקציה לאיתור מוצרים בחנויות, רובוטים נשלטי-סמארטפון, ניטור ביתי של מחלות ריאה, בדיקת מוניטור לא פולשנית של הלב, מערכת לניווט בתוך בניינים, פלטפורמה לניהול מעבדות, מחט חכמה לביצוע ביופסיה בגידולים ומערכת לבישה המיועדת לקצר את זמן ההתאוששות של ספורטאים. 

 

תחרות BizTEC נוסדה בשנת 2004 כתחרות פנים-טכניונית, וכיום היא תחרות ארצית הפתוחה לכל הסטודנטים ובוגרי האוניברסיטאות בישראל. מאז היווסדה “הולידה” BizTEC יותר מ-120 חברות סטארט-אפ, שגייסו במהלך השנים יותר מ-100 מיליון דולר. תומר לונדון, שזכה במקום הראשון ב- BizTEC בשנת 2009, גייס לאחרונה 60 מיליון דולר מ’גוגל קפיטל’. חברת LifeBond, שזכתה במקום הראשון בשנת 2006, גייסה סכום מצטבר של יותר מ-50 מיליון דולר. ואלה רק שתי דוגמאות מני רבות.

 

הקבוצה הזוכה, Peekaboo, נולדה בתחרות 3DS Medical, המתקיימת בפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט בטכניון ביוזמת דיקן הפקולטה פרופ’ אליעזר שלו. באותה תחרות זכתה הקבוצה במקום הראשון, הודות לפיתוח גישה חדשנית ופשוטה לאיסוף שתן נקי מזיהומים מתינוקות-בנות, באופן יעיל אך לא פולשני. לדברי טננבאום קטן, אם לשתי ילדות קטנות, “שיטת האיסוף הקיימת אינה נוחה לילדה ולא להורה, וברור שאיסוף פולשני הוא עוד פחות נעים. 1.8 מיליון תינוקות-בנות עוברות מדי שנה איסוף-שתן פולשני בארה”ב לבדה, ומראיונות שערכנו עם צוותים רפואיים עולה שלמוצר שלנו יש פוטנציאל רפואי וכלכלי משמעותי, עם אופק מכירות של יותר מ-17 מיליון יחידות בשנה בארה”ב בלבד.” לאחר ההודעה על הזכייה אמרה טננבאום קטן כי “זה מרגש מאוד לדעת שלא רק אנחנו האמנו בעצמנו, אלא גם השופטים מאמינים בנו.”

רפי נוה, ראש מרכז ברוניצה ליזמות בטכניון, אמר אתמול כי הטכניון מייחס חשיבות רבה לתחום היזמות ולכן משקיע כסף ומשאבים נוספים בפיתוח התחום.

פרופ’ וויין קפלן, המשנה לנשיא הטכניון למחקר, הוסיף כי “יזמות של סטודנטים וחברי סגל היא אחת המטרות המרכזיות שלנו כיום, ואנו מקדמים אותה באמצעות היחידה העסקית (T3), מרכז ברוניצה ליזמות והאקסלרטורים שלנו.”

ששון יונה, המנטור הראשי של התחרות, אמר שהעבודה עם הסטודנטים המתחרים ב- BizTECהיא “חוויה לא רגילה, שמאופיינת במוטיבציה, כישרון וחריצות. ביזמות אין דרך סלולה – וכל אחת מהקבוצות סוללת לעצמה את דרכה.”

מנהל התחרות, תומר אהרונוביץ’, סיפר כי “התחלנו השנה עם 85 קבוצות, רובן (58%) מהטכניון, ומתוכן בחרנו את ה-30 הטובות ביותר שימשיכו איתנו בהכשרה ובגיבוש, בליווי של שותפינו מהתעשייה, כחמישה מנטורים לכל קבוצה. אנחנו מזמינים סטודנטים ובוגרים מהטכניון וממוסדות אחרים להשתתף בתחרות ובהכשרה שאנחנו מספקים. אנחנו לא דורשים תמלוגים ושום דבר אחר – רק מחויבות למיזם ולתכנית.” 

השנה קיבלה התכנית חסוּת ממשרד עו”ד יגאל ארנון, משרד עריכת פטנטים איל ברסלר וחברת מוצרי חקלאות לאלי. כעת יצטרף אליהם בנק הפועלים. בארוע אתמול נשאו דברים צחי וייספלד, מנהל תוכנית האקסלטרטורים העולמית של מיקרוסופט; ד”ר יואב אינטרטור, מנהל טכנולוגיות ראשי בבנק הפועלים; ופרופ’ שלמה מיטל, עמית מחקר בכיר במוסד שמואל נאמן למחקר מדיניות לאומית בטכניון.