מהנדסים עם נשמה

סטודנטים מסניף הטכניון של ארגון “מהנדסים ללא גבולות” בנו מערכת לאספקת מי שתייה בבית ספר כפרי בצפון אתיופיה. פרויקטים נוספים של הסניף הטכניוני: חימום סולארי בכפרי הנגב, טורבינת רוח במזרח ירושלים וריאקטורים לייצור גז בישול מפסולת אורגנית בנפאל. בימים אלה מוצגת פעילות הסניף בתערוכה חדשה בטכניון

ילדי בית הספר ומערכת המים החדשה שנבנתה בכפר על ידי צוות EWB

ילדי בית הספר ומערכת המים החדשה שנבנתה בכפר על ידי צוות EWB

בכפר מסקלה כריסטוס בצפון אתיופיה הושלמה בנייתה של מערכת אגירת מים המספקת – לראשונה בהיסטוריה של הכפר – מי שתייה לבית הספר המקומי. המערכת אוגרת את מי הגשם מהגגות ומנקזת אותם למאגר מים עשוי אבנים מסותתות, שנבנה במסגרת הפרויקט. בזכות מערכת המים החדשה, יוכלו בקרוב 600 התלמידים בבית הספר לשתות ולשטוף את ידיהם במהלך יום הלימודים.

מערכת המים במסקלה כריסטוס היא אחד הפרויקטים הגדולים שהושלמו במסגרת EWB -טכניון – הסניף הטכניוני של ארגון “מהנדסים ללא גבולות”. הפרויקט נולד בעקבות פנייתם של יוסי ושילה שלהבת, מתנדבי ארגון “הצל ליבו של ילד” אשר ביקרו בכפר ופנו לסניף הטכניון של EWB עם מה שראו – ילדים ללא גישה למי שתייה בשעות בית הספר.
במאי 2013 ביקור של הסטודנטים יעל מיוחס ונמרוד פולונסקי בכפר אישש את המצב. “ראינו כי בבית הספר אין מקור מים זורמים אשר זמין ל-600 התלמידים אשר לומדים שם”, מספר פולונסקי. “כדי לשתות מים במהלך יום הלימודים, צריכים התלמידים ללכת למקור מים רחוק ולסחוב חזרה מכלי מים, דבר אשר בפועל כמעט ולא נעשה. בהמשך לכך, קבענו לעצמנו יעד: הקמת מערכת של מי שתיה בבית הספר לרווחת התלמידים.”

היעד, כאמור, הושג לאחרונה, לאחר שנתיים של עבודה שבה לקחו חלק כ-15 סטודנטים מהטכניון. המים נאגרים בחודשים הגשומים ונאגרים במאגר המים כדי לשמש את קהילת בית הספר בשאר חודשי השנה. בניית המערכת הושלמה בשיתוף קהילת הכפר, העמותה המקומית SYHLA וארגון World Families Australia.

פרויקט בנגב (מערכת חימום סולארית בגני ילדים)

פרויקט בנגב (מערכת חימום סולארית בגני ילדים)

השותפות עם הכפר לא נגמרת בפרויקט הזה, הקשר יימשך בתמיכה בתפעול המערכת ובפיתוח פרויקטים חדשים, בהתאם לצרכים בכפר.

יעל מיוחס, המנהלת כיום את המרכז להנדסה גלובלית בטכניון שבמסגרתו פועלת קבוצות EWB טכניון, השלימה תואר ראשון בפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית בטכניון. “קיוויתי שאוכל לעסוק בפעילות המגשרת בין סביבה, קהילה וחינוך, ולשמחתי זה בדיוק מה שאני עושה בעבודה שלי במרכז. הפרויקטים שאנו עושים במרכז הם לא “הנדסה לשם ההנדסה” אלא “הנדסה למען האנשים”. הפתרון למערכת המים באתיופיה נוצר בשיתוף הקהילה המקומית, שהיא זו שתתפעל אותו בסופו של דבר ביום יום.” כיום לומדת מיוחס לתואר ראשון נוסף בפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה בטכניון, במסגרת תכנית “מבטים”.

המרכז להנדסה גלובלית בטכניון הוקם על ידי פרופ’ מרק טלסניק מהפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית, מייסד EWB-טכניון. המרכז נוסד בעקבות ההבנה ששילוב סטודנטים בפעילות EWB דורש הכשרה מקצועית.
אורית אבירן, הלומדת גם היא בפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה בטכניון ושותפה בניהול המרכז, מסבירה כי “בכל הפעילויות האלה יש מוטו אחד: טכנולוגיה לטובת הקהילה. כלומר, גיוס של ידע טכנולוגי לטובת בני האדם על פי הצרכים הספציפיים של הקהילה הרלוונטית. ניתן לראות זאת בפרויקטים שלנו בנפאל (ריאקטורים לייצור גז בישול מפסולת), בנגב (מערכת חימום סולארית בגני ילדים) ובמזרח ירושלים (טורבינות רוח), אשר מתבצעים כולם תוך שיתוף אמיתי של הקהילה, הן בגיבוש התוכנית והן ביישום. כך כמובן היה גם בפרויקט המים שהושלם כעת באתיופיה.”

פרויקט בנפאל (ריאקטורים לייצור גז בישול מפסולת)

פרויקט בנפאל (ריאקטורים לייצור גז בישול מפסולת)

לכבוד סיום השלב הראשון של השותפות באתיופיה, נפתחה לאחרונה בגלריית הספרייה המרכזית ע”ש אלישר בטכניון תערוכה המציגה את פעילותו של -EWB טכניון.
“שמעתי הרצאה בה הציגו מתנדבים מארגון “מהנדסים ללא גבולות” מסניף הטכניון את הפעילות שלהם בפרויקטים השונים”, סיפרה אוצרת התערוכה ענת הר גיל, “מצא חן בעיני לפגוש צעירים חדורי רצון לתרום ולהשקיע בעבודה, בידע ובזמן בכדי לשפר את איכות החיים של אנשים אחרים. הגישה הלא מתנשאת של המתנדבים מצאה חן בעיני. התהליך לא מתחיל בבניית מכשיר או מכונה ולאחר מכן חיפוש קהילה שהפיתוח יוכל לעזור לה. ההיפך הוא הנכון. המתנדבים מבקרים בקהילות, לומדים את אורח החיים המקומי, מנסים להבין את הצרכים ואת האתגרים, ויחד עם חברי הקהילה מעלים רעיונות לשיפור איכות חיי התושבים. הרעיונות שמעלים המתנדבים הם כאלה שהתכנון הביצוע והיישום, נעשים בשיתוף מלא עם אנשי הקהילה המקומית כך שגם לאחר שהפרויקט יסתיים והמתנדבים יעזבו, התושבים יוכלו להמשיך וליישם בעצמם את הפתרון המוצע.”
במהלך העבודה על התערוכה, אסף ארז גיטאי, האחראי על הארכיון ההיסטורי של הטכניון, מסמכים היסטוריים המלמדים שמהנדסי הטכניון נרתמו לרווחת האנושות, כבר מראשית הקמתו של הטכניון. פיתוחים של המהנדסים, אשר שימשו לשיפור חייהם של תושבי ישראל, סייעו גם למדינות צעירות אחרות שהתמודדו עם אתגרים דומים.”

פרויקט במזרח ירושלים (טורבינות רוח)

פרויקט במזרח ירושלים (טורבינות רוח)

ילדי בית הספר ומערכת המים החדשה שנבנתה בכפר על ידי צוות EWB

ילדי בית הספר ומערכת המים החדשה שנבנתה בכפר על ידי צוות EWB