“מאדים הוא האי הממתין לנו בחשכת החלל”

ד”ר באז אולדרין, האיש שנחת על הירח יחד עם ניל ארמסטרונג: “האנושות אינה צריכה לבקר במאדים ולא לכבוש אותו אלא להקים עליו התיישבות של קבע” 

בתמונה מימין: נשיא הטכניון פרופ' פרץ לביא, ד"ר באז אולדרין.  צילום : ניצן זוהר, דוברות הטכניון

בתמונה מימין: נשיא הטכניון פרופ’ פרץ לביא, ד”ר באז אולדרין. צילום : ניצן זוהר, דוברות הטכניון

“אין לי ספק שאני בר מזל. אמא שלי נולדה בתקופה שבה ביצעו האחים רייט את הטיסות הראשונות בהיסטוריה, ואבא שלי היה מחלוצי עולם התעופה. אני סתם הטסתי מטוסי סילון במלחמת קוריאה ועשיתי הליכות חלל, ובכל זאת – זכיתי ללכת על הירח.”

את הדברים אמר באז אולדרין, אחד האסטרונאוטים המפורסמים בתולדות האנושות, בהרצאה בטכניון. אולדרין, שנולד בינואר 1930 בניו ג’רזי כאדווין יוג’ין אולדרין ג’וניור, נודע בעיקר בהיותו אחד משני האסטרונאוטים הראשונים שדרכו על הירח. לדור הצעיר הוא מוכר גם הודות לבאז שנות אור – גיבור הסרט “צעצוע של סיפור” – שקיבל את שמו מאולדרין.

הנחיתה הראשונה על הירח, בכיכובם של ניל ארמסטרונג ובאז אולדרין, התרחשה החודש לפני 47 שנים – ב-20 ביולי 1969. ארמסטרונג ירד מהנחתת אל הירח ואחריו אולדרין, שתיאר את המראה כ”שממה מרהיבה” – כפי שנקרא לימים ספרו האוטוביוגרפי. הם הציבו על קרקע הירח את דגל ארה”ב ולוחית זיכרון, ביצעו כמה משימות מדעיות שנקבעו מראש ודיברו עם נשיא ארה”ב דאז, ריצ’רד ניקסון. לאחר מכן עלו על הנחתת וחזרו ל”קולומביה” – תא הפיקוד – שם חיכה להם מייקל קולינס, עמיתם למשימה, שהקיף כל אותה העת את הירח במסלול.

ד”ר אולדרין, בוגר האקדמיה הצבאית ווסט פוינט וטייס קרב בעברו, קיבל את תואר הדוקטור שלו
מ-MIT. תזת הדוקטורט שלו עסקה בחבירה מאוישת (manned rendezvous) בחלל. שיטות החבירה שפיתח בתזה שלו ולאחר מכן נמצאות בשימוש גם היום והן שהעניקו לו את הכינוי Dr. Rendezvous. בשנת 1963 הוא התקבל כאסטרונאוט לשורות נאס”א ונודע בעיקר בשבירת שיא בהליכת חלל במסגרת משימת ג’מיני 12 (1966) ובנחיתה על הירח במסגרת משימת אפולו 11 (1969).

אפולו 11 היתה שיאה של תכנית אפולו, עליה הכריז נשיא ארה”ב ג’ון קנדי (JFK) בנאומו המפורסם שבו קבע את המטרה: הנחתת אדם על הירח עוד לפני סוף העשור. קנדי, שנרצח ב-1963, לא זכה לחזות בהתגשמות חלומו.

ד"ר באז אולדרין

ד”ר באז אולדרין. צילום : ניצן זוהר, דוברות הטכניון

המשימה הראשית של צוות אפולו היתה נחיתה מאוישת על הירח, ויותר מחצי מיליארד צופים עקבו בטלוויזיה אחר האסטרונאוט ניל ארמסטרונג שירד מסולם הנחתת ואמר: “זהו צעד קטן לאדם, וצעד גדול לאנושות.” באז אולדרין ירד כעשרים דקות לאחר מכן ויחד ביצעו השניים את המשימות שנקבעו מראש, ובהן הליכה על הירח, איסוף דגימות קרקע, התקנת מצלמת טלוויזיה שתשדר תמונות מהירח לכדור הארץ והצבת לוח שעליו נכתב מסר של שלום לכל יצור חי שימצא אותו. כעבור ארבעה ימים, ב-24 ביולי 1969, נחתה אפולו 11 באוקיינוס השקט.

“קיבלנו הזדמנות לנחות על הירח, וההזדמנות הפכה לציון דרך, לארוע ששינה את תולדות האנושות,” אמר ד”ר אולדרין בהרצאתו בטכניון. “האנושות הצליחה להציב רגל במקום חדש ואחֵר לגמרי. 400 אלף איש היו מעורבים בהצלחתה של המשימה הזאת וחצי מיליארד צפו בנו באותה התרחשות היסטורית. כשחזרנו משם התקבלנו כגיבורים, אבל העולם הריע לא לנו אלא למה שייצגנו: כיבוש הבלתי אפשרי.”

 

המשימה מאדים

ד"ר באז אולדרין

ד”ר באז אולדרין. צילום : ניצן זוהר, דוברות הטכניון

ד”ר אולדרין לא נח מעולם על זרי הדפנה, ובשלושת העשורים האחרונים הוא משקיע את רוב זמנו במשימה הבאה: איוש מאדים. “אני לא מדבר על ביקור, לא על כיבוש ואפילו לא על נוכחות מתחלפת של אנשים במאדים, אלא על התיישבות קבועה. התוכנית שלי מציגה נתיב מוגדר אל משכנה הבא של האנושות.”

למטרה זו הוא הקים בפלורידה את מכון החלל ע”ש באז אולדרין, הפועל לקידום ההתיישבות על מאדים, כששנת היעד לתחילת ההתיישבות היא 2040. “מאדים הוא האי הממתין לנו בחשכת החלל, אז תזיזו את התחת לשם (Get your Ass to Mars). כי שם, כפי שאמר הנשיא קנדי על משימת הנחיתה על הירח, מחכה לנו חבירה עם הגורל.”

 

אוניברסיטת החלל הבינלאומית

הרצאתו של אולדרין בטכניון נערכה במסגרת קורס SSP2016 שמקיימת במכון אשר לחקר החלל בטכניון אוניברסיטת החלל הבינלאומית (ISU). אולדרין מכהן כיום כנגיד ISU וההרצאה הוקדשה לזיכרו של ד”ר ג’רלד סופן, מתומכיה הגדולים של ISU בעבר. פרופ’ פיני גורפיל, ראש מכון אשר לחקר החלל בטכניון, הודה לד”ר אולדרין על בואו לטכניון ואמר: “אנשים שואלים מדוע להשקיע בחלל, והתשובה נמצאת בדור שלם שגדל לתוך ההנדסה והמדע בזכות החלל. גם הטכניון מעורב בחקר החלל בהיבטים רבים, כי זו המחויבות שלנו: להפוך את הנסתר לגלוי, את הבלתי ידוע לידוע.”

אוניברסיטת החלל הבינלאומית (ISU) הוקמה בשנת 1987 במסצ’וסטס, ארה”ב, וכיום פועלת משטרסבורג, צרפת. היא נתמכת על ידי סוכנויות חלל בולטות וארגוני חלל מהעולם כולו. לפרטים נוספים על SSP16 – תכנית הקיץ של אוניברסיטת החלל הבינלאומית, המתקיימת כעת בטכניון: ssp16.isunet.edu .

לצפייה בהרצאה המלאה של ד”ר באז אולדרין: https://goo.gl/7aFvm9