הפילה את החומה

שני אליצור מהטכניון, שקיבלה לאחרונה מלגת מחקר ממשרד המדע, זכתה במקום השלישי בתחרות הבינלאומית Falling Walls Lab

שלוש הזוכות בתחרות ביחד עם מארגני התחרות

שלוש הזוכות בתחרות ביחד עם מארגני התחרות

שני אליצור, דוקטורנטית בפקולטה להנדסת אווירונוטיקה וחלל בטכניון, זכתה השבוע במקום השלישי בגמר התחרות הבינלאומית Falling Walls Lab , שהתקיימה בברלין. בתחרות, שבה השתתפו מאה מתמודדים, הציגה אליצור טכנולוגיה חדשנית לייצור אנרגיית מימן, העשויה לצמצם את התלות בנפט באמצעות הנעה מבוססת-מימן.
במקום הראשון בתחרות זכתה סברינה בדיר מהמכון הטכנולוגי ETH בציריך, שוויץ, על טכנולוגיה למניעה של לידה מוקדמת, ובמקום השני זכתה ליאן ווילטס מאוניברסיטת אלברטה בקנדה, על ניבוי של גרורות בסרטן הערמונית על סמך טיפת דם אחת.

שני אליצור זכתה לאחרונה במלגת משרד המדע לפיתוחים בתחום תחליפי נפט לתחבורה – מלגה בסך 300,000 ש”ח, שתאפשר לה להתמקד בעבודה על המשך המחקר שלה. ממשרד המדע נמסר כי תכנית המחקר של אליצור הוכיחה היתכנות יישומית, העשויה להוביל בעתיד הקרוב לפיתוח בעל פוטנציאל מסחרי. שר המדע אופיר אקוניס אמר בתגובה לזכייה כי “המשרד ימשיך לעשות רבות למען קידומן של נשים בתחומי המדע ולתמוך בהן בדרכן לפריצת הדרך. זכייתה של אליצור אינה מקרית – היא חלק משורה הולכת וגדלה של נשים בישראל שמביאות להישגים ולגאווה בתחומי המדע, הטכנולוגיה והחדשנות.”

אליצור החלה את לימודיה בטכניון כעתודאית, והמשיכה לתואר שני ושלישי. במסגרת הדוקטורט, בהנחיית פרופ’ אלון גני וד”ר ולרי רוזנבנד, היא מפתחת טכנולוגיה חדשנית ליצירת אנרגיה ממימן. לדבריה, “הרעיון של הפקת אנרגיה ממימן אינו חדש, אבל מאחר שצפיפות המימן נמוכה, איחסונו דורש דחיסה אינטנסיבית מאוד או קירור לטמפרטורות נמוכות מאוד. מגבלות אלה, יחד עם ההיבטים הבטיחותיים שכרוכים בשימוש במימן, מעכבים חסמים לשימוש אזרחי נרחב באנרגיית מימן”.

כל מאה משתתפי Falling Walls Lab 2015

כל מאה משתתפי Falling Walls Lab 2015

לנוכח עובדה זו פותח בפקולטה להנדסת אווירונוטיקה וחלל בטכניון ‘מפעל נייד’ לייצור מימן בַּמקום – כלומר בתוך הרכב – ללא צורך באיחסונו. השיטה מבוססת על אינטראקציה בין אלומיניום ומים בנוכחות מינון נמוך מאוד (2.5%) של חומר משפעל. האנרגיה החשמלית הנוצרת על ידי שימוש בתא הדלק גבוהה בסדר גודל ממה שאפשר לקבל בטכנולוגיות אחסון קיימות, לרבות סוללות ליתיום.

Falling Walls Lab היא תחרות בינלאומית בהשתתפות של 35 מדינות, המתקיימת בברלין מאז 2011 ומיועדת לסטודנטים בכל התארים וכן לחברי סגל, יזמים ותעשיינים צעירים (עד גיל 35). זהו פורמט בין-תחומי המעניק למתמודדים הזדמנות להציג רעיונות, פיתוחים והמצאות במסגרת זמן של שלוש דקות בלבד. שמה של התחרות הוא מחווה לנפילת חומות ברלין, והרעיון הבסיסי הוא שהמתמודדים יציגו בה פריצות דרך המהוות שבירה של “חומות” רעיוניות, טכנולוגיות ואחרות. אליצור השתתפה השבוע בגמר הבינלאומי בעקבות זכייתה לפני חודשיים במקום הראשון בתחרות Falling Walls Lab Israel , שהתקיימה בטכניון ביוזמה משותפת של המרכז להנדסת מחשבים ומרכז ברוניצה ליזמות בטכניון והאוניברסיטה העברית.