הכנס השנתי של האגודה הישראלית לפיזיקה יתקיים ב-17 בדצמבר בטכניון בהשתתפות פיזיקאים מכל רחבי העולם

בנושאים שיוצגו בכנס: מאיץ החלקיקים האזורי שנחנך בירדן, גילויו של חור שחור עצום במרכז גלקסיית שביל החלב ותאוריית הכבידה ככוח נובע.


בשעה 18:15 תתקיים הרצאה פתוחה לקהל הרחב: פרופ’ ליסה רנדל, פיזיקאית מובילה מאוניברסיטת הרווארד וסופרת מדע פופולרי, תדבר על הקשר בין החומר האפל להכחדת הדינוזאורים

 

ביום ראשון, 17 בדצמבר, יתקיים בטכניון הכנס השנתי של האגודה הישראלית לפיזיקה, שהוקמה לפני 63 שנה וכיום עומד בראשה פרופ’ יוסי אברון מהפקולטה לפיזיקה בטכניון. בכנס ישתתפו פיזיקאים מובילים מרחבי העולם.

המרצים הראשיים בכנס הם:

ג’ורג’ו פלוצ’י (Giorgio Paolucci), המנהל המדעי של SESAME – מאיץ החלקיקים האזורי שנחנך בירדן בחודש יוני 2017 תחת המוטו “מדע למען השלום”. המאיץ (סינכרוטרון) הוקם  תוך שיתוף פעולה נדיר בין ישראל, ירדן, מצרים, הרשות הפלסטינית, איראן, בחריין, פקיסטן, טורקיה וקפריסין. בהרצאתו צפוי פלוצ’י להכריז על פריצת דרך שהושגה ב-SESAME.


פרופ’ ריינהרד גנצל (
Reinhard Genzel) יספר על התגלית שלו משנת 2002: חור שחור עצום הנמצא במרכז הגלקסיה ומסתו גדולה פי 3 או 4 מיליון ממסת השמש. גנצל, שקיבל בשנת 2014 את פרס הארווי מטעם הטכניון, הוא חבר סגל באוניברסיטת ברקלי ומכהן כראש מכון מקס פלנק לפיזיקה חוץ-גלקטית בגרכינג, גרמניה.


פרופ’ אריק ורלינדה
מאוניברסיטת אמסטרדם ירצה על תאוריה חדשה המסבירה את הפער בין תצפיות אסטרונומיות לחוקי הכבידה של ניוטון ואיינשטיין. תאוריות קודמות מסבירות את אותו פער בקיומו של חומר אפל, אולם פרופ’ ורלינדה טוען שמדובר בתופעה אחרת – שיזור קוונטי מיקרוסקופי הנוצר בוואקום. התאוריה שלו  מאפשרת להבין באופן מקיף את התופעות המתרחשות בגלקסיות ובצבירי גלקסיות.


פרופ’ ליסה רנדל
(Lisa J. Randall), פיזיקאית בכירה באוניברסיטת הרווארד, תספר על המאמץ המדעי להבין מהו החומר האפל ועל ספרה האחרון “החומר האפל והדינוזאורים”. פרופ’ רנדל, ילידת 1962, היא הפיזיקאית הראשונה שקיבלה קביעות בפרינסטון והאישה הראשונה שקיבלה קביעות בהרווארד וב-MIT בתחום הפיזיקה התאורטית. היא נכללה ברשימת מאה האנשים המשפיעים ביותר של מגזין טיים (2007), ובשנים 2004-1999 הייתה שיאנית הציטוטים בתחום הפיזיקה התאורטית.

ההשתתפות בכנס כרוכה ברישום ובתשלום למעט הרצאתה של פרופ’ רנדל, הפתוחה לקהל הרחב. הרצאתה של פרופ’ רנדל תתקיים בשעה 18:15
.

לפני ההרצאה יתקיים טקס חלוקת פרסים לסטודנטים וחוקרים מצטיינים בפיזיקה.

לרשות באי הכנס יעמוד שאטל בשעה 08:15 בתחנת הרכבת חוף הכרמל.


הכנס נערך בתמיכה של הטכניון ועיריית חיפה. חברת
KLA-Tencor מממנת 80 סטודנטים מכל האוניברסיטאות בישראל, שישתתפו בכנס ללא תשלום. 

לתוכנית הכנס המלאה לחצו כאן