האדריכל דניאל ליבסקינד לסטודנטים לארכיטקטורה בטכניון: “אל תלכו בתלם. זמן הלימודים הוא התקופה הטובה ביותר ליצירתיות ולהתפתחות מקצועית”

62ארבעה אדריכלים מהמובילים בעולם השתתפו בכנס”Water Front”  שהתקיים בטכניון בשבוע שעבר. הארבעה – דניאל ליבסקינד, מתכנן מרכז הסחר העולמי בניו יורק,  אדריכלית הנוף פרופ’ מרתה שוורץ מאוניברסיטת הרווארד, ונסה קסביאן ממשרד ‘סנוטה’ שתכנן את בית האופרה באוסלו וגרג פאסקורלי ממשרד SHOP, האחראי לתכנון מרכז “ברקלי” בברוקלין ולתכנון הטיילת במזח המזרחי של מנהטן – לקחו חלק בכנס.

הכנס, שעסק בנושא חזית הים בחיפה,  אורגן על ידי הפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון ועיריית חיפה, והשתתפו בו מאות סטודנטים מהפקולטה. פרופסור יהודה קלעי, דיקן הפקולטה, בירך את האדריכלים המשתתפים ואמר לסטודנטים שזו הזדמנות נדירה עבורם להיפגש עם האדריכלים הבינלאומיים ולהחליף דעות איתם בגובה העיניים. “אנחנו שמחים על הכנס,” אמר, “ראשית משום שרובנו תושבי העיר חיפה, ושנית משום שאנחנו לומדים בחיפה והעיר משמשת לנו כמעבדה.”

האדריכל דניאל ליבסקינד, דיבר בפאנל מיוחד בהנחיית האדריכלית אלס ורבקל, מרצה בפקולטה, בהשתתפות אישתו נינה והאדריכלים פרופסור מרתה שוורץ וגרג פאסקורלי, הוא דימה את עבודת האדריכל לקסמיו של הודיני הקוסם הנודע. “אתה מקבל פרויקט בסביבה מאתגרת: תמיד אין מספיק כסף, ולעיתים זה נראה מייאש וחסר סיכוי, אבל אלו הפרויקטים שמעניינים אותי, שיש בהם אתגר ודרושה בהם יצירתיות. כשתכננתי את אזור הגראונד זירו במנהטן, לקח לי הרבה זמן לשכנע את העירייה שיש להותיר את האזור בו עמדו מגדלי התאומים כחלל פנוי. הקרקע במנהטן יקרה מאוד, אבל במקום הזה מתו אנשים, ודווקא אי הבנייה מדגישה את החלל שהותירו.”
לסטודנטים אמר ליבסקינד כי “זמן הלימודים באוניברסיטה הוא התקופה הטובה ביותר להתפתחות מקצועית וליצירתיות. אתם חסרי מחויבויות, אז לכו אחר הלב ותעשו מה שאתם רוצים. אני מעודד את התלמידים שלי לא ללכת בתלם, תמיד לשאול שאלות ולחקור. ארכיטקט לא יכול לתכנן בניין כ’טבולה ראסה’, ועליו להבין לעומק את האזור בו הוא מתכנן, את ההיסטוריה שלו, ואת הלך הרוח של האנשים שחיים בו. אדריכל שאינו חוקר ושואל – הוא ביורוקרט. לדעתי, בעתיד לא יהיה מקצוע כזה, אדריכלות, משום שעם הקידמה הטכנולוגית כל אחד יוכל להשפיע ולתכנן את סביבת החיים שלו.”

אדריכלית הנוף פרופסור מרתה שוורץ מאוניברסיטת הרווארד, שתכננה פרויקטי נוף רבים ברחבי העולם, ביניהם האיים המלאכותיים בדובאי, אזור GRAND CANAL בדבלין ועוד, אמרה: “אדריכלות נוף היא סוג של אמנות, המשלימה את הבנייה ואת הארכיטקטורה. פיתוח נופי הופך אזורים לאטרקטיביים ומשפיע על העיר כולה. עד לפני 20 שנה, אדריכלות הנוף היתה תחום רדום, והיום כמעט כל פרויקט ארכיטקטוני כולל גם תכנון נופי והתחשבות בסביבה.”

ונסה קסביאן ממשרד ‘סנוטה’, המשלב בין אדריכלים לאדריכלי נוף ופועל באוסלו ובניו יורק, היתה ממתכנני בית האופרה של אוסלו. כעת היא עובדת על תכנון סביבתי ומרחבי חדש לטיימס סקוור במנהנטן. “אנו שמים דגש על הנגשת המרחב הציבורי לכלל האנשים. אני מודה לטכניון על ההזמנה להרצות בכנס. האדריכלים המרצים בכנס קשורים לעיר ניו יורק ואנחנו נרגשים משיתוף הפעולה בין אוניברסיטת קורנל והטכניון ומהקמת המרכז לחדשנות טכנולוגית העומד להיבנות בניו יורק.”

גרג פאסקורלי, שלו זה הביקור הראשון בישראל, סיכם ואמר: “זה זמן נהדר להיות ארכיטקט צעיר. ההתקדמות הטכנולוגית באה לידי ביטוי בכל פן של האדריכלות – משלב התכנון, הבנייה, המימון וגם התיאוריה. קחו סיכונים ואתגרו את החוקים המוכרים. אתם לומדים באוניברסיטה מדהימה. צאו החוצה ודברו עם תלמידים מפקולטות אחרות, מהנדסים וחוקרים. יחד תמציאו טכנולוגיות חדשות ותמציאו את הארכיטקטורה מחדש.”

בתמונה (משמאל לימין): האדריכל דניאל ליבסקינד, אשתו נינה, אדריכלית הנוף פרופ’ מרתה שוורץ, האדריכל גרג פאסקורלי והאדריכלית אלס ורבקל מהפקולטה לארכיטקטורה ובניין ערים בטכניון. צילום : דורון גולן, דוברות הטכניון