חתן פרס הארווי לשנת 2011 זכה ב”פרס נובל של המחשבים”

42בוגר הטכניון פרופסור יהודה פרל זכה בפרס טיורינג על “תרומה ששינתה את פני הבינה המלאכותית” ; יקבל את פרס הארווי היוקרתי של הטכניון בסוף החודש

בוגר הטכניון פרופסור יהודה פרל, שיקבל בטכניון בסוף החודש את פרס הארווי היוקרתי, הוא הזוכה בפרס טיורינג, “פרס נובל של מדעני המחשב”. פרס הארווי ידוע ביכולתו “לנבא” זכיית חתני וכלות פרס נובל (13 חוקרות וחוקרים זכו בפרס נובל אחרי זכייתם בפרס הארווי) ועתה הצליח “לנבא” גם את זכייתו של פרופסור פרל בפרס טיורינג (הוא התבשר לפני ארבעה חודשים על החלטת הטכניון להעניק לו את פרס הארווי).

בהחלטת הטכניון נאמר על פרופסור פרל כי הוא “הניח באמצעות מחקר נחשוני ורחק רואי את היסודות העיוניים להצגת ידע והסק במדעי המחשב. התיאוריות הנוגעות להסק בתנאי אי-וודאות, ובמיוחד הגישה המבוססת על רשתות בייסיניות, השפיעו על מגוון תחומים כולל בינה מלאכותית, סטטיסטיקה, פילוסופיה, בריאות, כלכלה, מדעי החברה, ותהליכי הכרה מוחיים. פרס הארווי במדע וטכנולוגיה מוענק לפרופסור פרל כהכרה בפריצות הדרך המגולמות במחקריו והשפעתן על מגוון היבטים כה נרחב של חיינו”.

ACM, האגודה למיכון ממוחשב, הכריזה בסוף השבוע שעבר על פרופסור יהודה פרל מאוניברסיטת קליפורניה, לוס אנג’לס, כזוכה בפרס ACM  טיורינג לשנת 2011, על חידושים שאיפשרו פריצות דרך בגישור בין בני אדם למכונות – שהוא הבסיס לבינה מלאכותית. הוא יצר את הבסיס המיחשובי לעוד מידע בתנאי אי ודאות – בעיה מרכזית שעימן נדרשות מערכות חכמות להתמודד. “השפעתו של פרופסור פרל חורגת מתחום הבינה המלאכותית ואפילו ממדעי המחשב – עד היסקים אנושיים והפילוסופיה של המדע”, נאמר בהחלטת ACM.

פרס הארווי ניתן לראשונה בשנת 1972, מהקרן שהוקמה על ידי ליאו מ. הארווי ז”ל מלוס אנג’לס, על מנת להכיר בתרומות גדולות לקידום האנושות בתחומי המדע והטכנולוגיה, בריאות האדם וקידום השלום במזה”ת. מפירותיה מוענקים כל שנה פרסים בשווי $75,000 לכל זוכה.

בין זוכי פרס הארווי היוקרתי מדענים מארה”ב, בריטניה, רוסיה, שוודיה, צרפת, וישראל, ביניהם זוכה פרס נובל מיכאיל גורבצ’וב, מנהיג בריה”מ לשעבר, לו הוענק הפרס בגין פעילותו לצמצום מתחים אזוריים; פרופסור ברט סאקמן שזכה בפרס נובל ברפואה, פרופסור פייר ג’יל דן-ג’ן, אשר זכה בפרס נובל בפיסיקה, פרופסור’ אדוארד טלר עבור תגליותיו בפיסיקת מצב מוצק, אטומית וגרעינית ופרופסור ויליאם ג’. קופף על המצאת הכלייה המלאכותית.

הצעות למועמדויות לפרס הארווי מתקבלות ממדענים מובילים ואישים בישראל ובעולם. חתני הפרס נבחרים על יד וועדת פרס הארווי בתהליך קפדני, בטכניון.

בתמונה: פרופסור יהודה פרל. צילום: דוברות הטכניון