פרופ’ גדעון גרדר מהטכניון זכה בפרס היוקרתי Scientific Grand Prize

הפרס בתחומי הכימיה והמימן, מטעם The Charles Defforey Foundation - Institute of France. הפרס הוענק לו ב-21 ביוני 2023 כמענק מחקר לפיתוח של טכנולוגיה חדשנית להפקת מימן ירוק

פרופ’ גדעון גרדר מהפקולטה להנדסה כימית ע”ש וולפסון בטכניון זכה בפרס היוקרתי Scientific Grand Prize  בתחומי הכימיה והמימן. הפרס הוענק לו ב-21 ביוני כמענק מחקר לפיתוח של טכנולוגיה חדשנית להפקת מימן ירוק מטעם The Charles Defforey Foundation – Institute of France .

פרופ' גרדר מקבל את הפרס מידי פרופ' אודיל אייזנשטיין, מנהלת המחקר ב-CNRS, ארגון המחקר הגדול בצרפת.

פרופ’ גרדר מקבל את הפרס מידי פרופ’ אודיל אייזנשטיין, מנהלת המחקר ב-CNRS, ארגון המחקר הגדול בצרפת.

 

Institut de France הוא ארגון גג ללא מטרות רווח המאגד את חמש האקדמיות בצרפת. הארגון מקדם מחקר, תומך ביצירתיות ומספק תמיכה לפרויקטים הומניטריים רבים באמצעות פרסים, מענקים ומלגות. הוא נוסד ב-1795 ופועל בחסות נשיא צרפת.

פרופ’ גדעון גרדר השלים תואר ראשון באוניברסיטת קליפורניה ברקלי ותואר דוקטור ב- Caltech והצטרף לסגל הטכניון ב-1990, אחרי פוסט-דוקטורט במעבדות בל (AT&T Bell Laboratories). כיום הוא חבר סגל בפקולטה להנדסה כימית ע”ש וולפסון וחבר בתוכנית האנרגיה ע”ש גרנד בטכניון.

טקס הענקת הפרס שהתקיים ב- Institut de France

טקס הענקת הפרס שהתקיים ב- Institut de France

 

בעשור האחרון פיתח פרופ’ גרדר יחד עם פרופ’ אבנר רוטשילד, ד”ר חן דותן וד”ר אביגיל לנדמן, את תהליך E–TAC לפיצול מים למימן וחמצן, שבו ייצור הגזים הללו מופרד בזמן. על בסיס תהליך זה הוקמה חברת ­H2Pro שהחלה לפעול בשנת 2019 ומעסיקה כיום כ-100 עובדים. עד כה גייסה החברה למעלה מ-100 מיליון דולר משורה של קרנות הון סיכון ובהן קרן BEV של ביל גייטס וכמה חברות אסטרטגיות גדולות ובהן יצרנית הפלדה ארסלור מיטל (Arcelor Mittal) ויצרנית האמוניה יארה (Yara). לאחרונה נבחרה H2Pro על ידי בלומברג NEF כאחת החברות המבטיחות במציאת פתרון לבעיות האקלים.

שיטת E-TAC  הנוכחית היא שיטה מנתית (לא רציפה), שבה המימן והחמצן מופקים על גבי אלקטרודות נייחות על ידי סחרור של תמיסה בטמפרטורות שונות דרך האלקטרודות. הרעיון המרכזי שבגינו זכה פרופ’ גרדר בפרס הצרפתי הוא ההפיכה של E-TAC  מתהליך מנתי (batch) לתהליך רציף (continuous). יעד זה יושג על ידי פיתוח אלקטרודות ייחודיות שינועו ברצף בין מקום ייצור המימן למקום ייצור החמצן בזמן שהתמיסה תישאר במקומה (נייחת). מחקר זה צפוי לפשט את הבקרה והיציבות התהליכית ויאפשר הפעלה לזמן ארוך במחיר נמוך. בנוסף, הפיתוח הזה יאיץ את שלב הגמלון (scale-up) של התהליך לקנה מידה תעשייתי.

בחזית Institut de France

בחזית Institut de France

קרדיט צילום : Institut de France