הזפת עדיין כאן

סטודנטית בפקולטה לכימיה ע”ש שוליך ערכה ניטור מדגמי של זיהום החופים בעקבות “אסון הזפת” בפברואר 2021. המסקנות: שיירי הזפת עדיין קבורים בחולות הרצליה וחיפה

ליאור ילון

ליאור ילון

ב- 17 בפברואר 2021 התרחש מול חופי ישראל אירוע אקולוגי חמור ביותר, אולי החמור במדינה. אירוע “אסון הזפת” כונה גם “זפת בסערה” מאחר שהתרחש במזג אוויר סוער שהקשה לטפל בנזקים בזמן אמת. עיקרו: פליטת מאות טונות של נפט גולמי, שהובילה להצטברות טונות רבות של זפת על חופי ישראל, מראש הנקרה ועד זיקים. הזיהום הפתאומי והחמור, שהשתרע על פני 160 קילומטר של חוף, הוביל למותם של בעלי חיים רבים ובהם לפחות לווייתן אחד. רק כעבור כמה שבועות אותר מקורו: מכלית נפט בשם Emerald שהגיעה מהמפרץ הפרסי.

ליאור ילון, סטודנטית בפקולטה לכימיה ע”ש שוליך, ערכה בעקבות האירוע ניתוח נרחב של ריכוזי הזפת בחופים. לדבריה, בעקבות האינטראקציה של הנפט עם מי הים, עם קרינת השמש ועם החול בחוף נוצרה זפת המכילה חומרים מסוג PAH, חלקם רעילים ומסרטנים. “בדקתי את נוכחותם בקרקע באמצעות מיצוי החומר המזהם ואנליזה שלו באמצעים ספקטרומטריים, כלומר מדידת בליעה ופליטה של אור מהחומר. המסקנות מבוססות על אנליזה של 24 דגימות משני חופים מרוחקים זה מזה – חוף הסטודנטים בחיפה וחוף הקשתות בהרצליה – בעומקים שונים ובמרחקים שונים מקו המים.”

ממצאי המחקר: למרות הפעולות הנרחבות לניקוי החופים מזפת, עדיין קיים בהם זיהום משמעותי. זיהום זה נמצא בעומקים שונים גם במקומות שכבר אין בהם זפת.

המחקר של ילון נערך במסגרת הקורס הפקולטי “מעבדה מתקדמת בניטור סביבתי” בפקולטה לכימיה. המרצה האחראי בקורס הוא פרופ’ אהרן בלנק, מדריכת הקורס היא ד”ר אור גלנט, ובצוות מעבדת ההוראה בכימיה אנליטית חברות מנהלת המעבדה ד”ר איריס ברזילי וטכנאית המעבדה יפה שחורי.