תוכנית המנהיגות של צוקרמן

פרופ’ יוג’ין קנדל, שהיה יו”ר המועצה הלאומית לכלכלה, הרצה בטכניון במסגרת כנס תוכנית המנהיגות של צוקרמן, המגשרת בין האוניברסיטאות בישראל לאקדמיה האמריקאית

פרופ' בועז גולני(מימין) עם פרופ' יוג'ין קנדל

פרופ’ בועז גולני(מימין) עם פרופ’ יוג’ין קנדל

“ישראל היא סיפור הצלחה טכנולוגי, אבל כדי להישאר רלוונטיים עלינו לצמוח.” כך אמר פרופ’ יוג’ין קנדל, בעבר יו”ר המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה, בהרצאתו בטכניון ב-7 בנובמבר. ההרצאה התקיימה במסגרת הכנס השנתי של תוכנית המנהיגות של צוקרמן – תוכנית אקדמית שנועדה להגביר את הניידות ולעודד שיתופ פעולה בין חוקרים פוסט-דוקטורנטים בישראל ובארצות הברית.

פרופ’ קנדל, המכהן כיום כמנכ”ל Start-Up Nation Central – עמותה הפועלת להעצמת ההשפעה הטכנולוגית של ישראל ברחבי העולם – אמר כי “המשק הישראלי מפוצל כיום לשתי כלכלות –הכלכלה ה’תחתונה’ שבה הפריון נמוך והכלכלה ה’עליונה’ שאחראית לכ-50% מהתוצר. הפער קיים גם במשכורות, הגבוהות בכלכלה העליונה ב-2.5%ף והוא מעצים את אי השוויון. אנו פועלים לסייע לשתי הכלכלות לצמוח בנפרד אך בה בעת לשמר חברה אחת. לשם כך עלינו לשנות את ההתפלגות בשוק העבודה.”

תוכנית Zuckerman STEM Scholars Program, שנוסדה על בסיס תרומה של 100 מיליון דולר מאיש העסקים והפילנתרופ מורט צוקרמן, מעניקה לחוקרים אמריקאים וישראלים הזדמנות לשתף פעולה ביניהם. התוכנית נוסדה בשנת 2016 בהסכם בין קרן צוקרמן לארבעה מוסדות אקדמיים בישראל – הטכניון, האוניברסיטה העברית, אוניברסיטת תל אביב ומכון ויצמן למדע – ולאחרונה הצטרפו אליה אוניברסיטת בר אילן, אוניברסיטת חיפה ואוניברסיטת בן גוריון.

יו”ר ות”ת פרופ’ יפה זילברשץ אמרה כי “האג’נדה של תוכנית צוקרמן דומה לזו שלנו: חיזוקה של מדינת ישראל באמצעות האקדמיה הישראלית. אנו שואפים להביא את אמריקה לישראל ולא רק ישראלים לאמריקה, ורוצים שחוקרים מחו”ל יראו את היכולות הגבוהות של המוסדות שלנו.” פרופ’ זילברשץ הוסיפה כי “כל אוניברסיטאות המחקר בישראל כבר מקיימות קשרים אקדמיים ענפים בעולם, אבל האתגר שלנו כיום הוא למצב את ישראל כמקום הטוב ביותר למחקר. אחוז הסטודנטים הזרים עדיין נמוך בישראל יחסית ל-OECD, וזה מצב שאנחנו מבקשים לשנות.”

את הכנס, שהתקיים תחת הכותרת “עתיד החינוך המדעי-טכנולוגי” (What’s Next in STEM), הנחתה פרופ’ אילת ברעם-צברי מהפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה בטכניון. “נולדתי בישראל אבל שהיתי שנה באוניברסיטת קורנל, שהרחיבה את אופקי החינוך שלי ואת הידע שלי בתחום שבו אני עוסקת,” אמרה פרופ’ ברעם-צברי בפתיחת האירוע. “לכן אני שמחה מאוד על החלטתה של קרן צוקרמן להתמקד בשיתופי פעולה מחקריים.”

סגן הנשיא לקשרי חוץ ופיתוח משאבים בטכניון, פרופ’ בועז גולני, אמר ש”הגשר האקדמי שמורטימר צוקרמן הקים בין ארצות הברית לישראל ייזכר כאחד הפרויקטים החשובים ביותר שלו. התוכנית מעניקה ניידות לפוסט-דוקטורנטים ולחוקרים ישראלים הזדמנות לחזור לישראל אחרי הפוסט-דוקטורט.” פרופ’ גולני הוסיף כי “אנחנו בהחלט מודאגים מהקולות האנטי-ישראליים בקמפוסים בארה”ב, ואני שומע קריאות על ישראל כ’מדינת אפרטהייד’. הטענה הזאת מופרכת, כפי שתוכלו להיווכח במו עיניכם אם תדברו בטכניון עם סטודנטים מכל המגזרים והעדות. הקשרים הבין-מגזריים האלה קיימים בכל האוניברסיטאות השותפות בתוכנית צוקרמן.”

אריק גרטלר

אריק גרטלר

את הנהלת קרן צוקרמן יצגו אחייניו של מורט, אריק גרטלר וג’יימס גרטלר, שהודו למנהלת מכון צוקרמן בישראל לינה דה שלטון על פעילותה החיונית להצלחת התוכנית. אריק גרטלר הכריז על הצטרפותה של MIT לתוכנית והוסיף שהצטרפותן של שלוש אוניברסיטאות ישראליות לתוכנית היא צעד חשוב בקידום חזונו של מר צוקרמן. “כולכם נבחרתם כי אתם מבריקים, זה ברור,” הוא אמר לעמיתי התוכנית, “אבל גם מפני שאתם מנהיגי העתיד. לכן אל תחשבו רק על המחקר שלכם אלא גם על המנהיגים שברצונכם להיות.”

“תוכנית צוקרמן נכנסת לשנתה השלישית,” אמר ג’יימס גרטלר, “ואנחנו משתפים פעולה עם 7 אוניברסיטאות ישראליות המיוצגות כאן בכנס. שיתוף הפעולה שלנו בארצות הברית התרחב מ-23 ל-45 אוניברסיטאות אמריקאיות. יש לי תואר מהרווארד אבל המפגש אתכם, עמיתי התוכנית, ממלא אותי ענווה. כמה מכם עשויים לזכות בפרס נובל, ואם עבודתכם המעולה מסייעת במאבק ב-BDS, מה טוב.”

פרופ’ שי מנור מהפקולטה להנדסת חשמל ע”ש ויטרבי הציג את מצב המחקר בבינה מלאכותית וד”ר עמרי קורן מאוניברסיטת בר אילן הציג את ההתפתחויות בחקר המיקרוביום – אוכלוסיית החיידקים בגוף האדם. במסגרת הכנס התקיימו הרצאות של עמיתי תוכנית צוקרמן: ד”ר ג’וזף לפקוביץ מהפקולטה להנדסת אווירונוטיקה וחלל בטכניון, ד”ר טיפני לואיס מאוניברסיטת חיפה, ד”ר דניאל קגן מאוניברסיטת בן גוריון, ד”ר עמרי וורצל מאוניברסיטת תל אביב, ד”ר דליה פרז ממכון ויצמן וד”ר לורל סטפנסון הסקינס מהאוניברסיטה העברית.

“זה היה יום מעורר השראה,” אמרה נשיאת אוניברסיטת בן גוריון פרופ’ רבקה כרמי בדברי הסיכום. “כל האוניברסיטאות המיוצגות כאן הן אוניברסיטאות מעולות ומצטיינות המובילות במחקר בעולם כולו. עמיתי תוכנית צוקרמן מייצגים את עתידה של מדינת ישראל ואת עתיד העולם. אני פונה לקרן בבקשה לקדם נשים במדע ובטכנולוגיה – תחומים שבהן אין ייצוג הולם לנשים. כולנו באוניברסיטאות פועלים לקידום נשים, אבל אתם תוכלו להאיץ את כניסתן של נשים לאקדמיה בתחומי המדע וההנדסה.”

http://zuckerman-scholars.org/second-zuckerman-us-israel-symposium-program/

 

יו"ר ות"ת פרופ' יפה זילברשץ

יו”ר ות”ת פרופ’ יפה זילברשץ

פרופ' יוג'ין קנדל

פרופ’ יוג’ין קנדל

פרופ' רבקה כרמי, נשיאת אוניברסיטת בן גוריון

פרופ’ רבקה כרמי, נשיאת אוניברסיטת בן גוריון