Tech Women 2018

800 תלמידות תיכון השתתפו באירוע Tech Women 2018 בטכניון

האירוע נועד לעודד תלמידות מצטיינות להמשיך ללימודים אקדמיים במדע ובהנדסה

התורמת רוזלין אוגוסט (משמאל) עם דיקנית הפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון פרופ' מרסל מחלוף

התורמת רוזלין אוגוסט (משמאל) עם דיקנית הפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון פרופ’ מרסל מחלוף. צילום: ניצן זוהר, דוברות הטכניון

מקריית שמונה ועד באר שבע, מאשדוד ועד רמת הגולן: כ-800 תלמידות תיכון מצטיינות מכל רחבי הארץ השתתפו אתמול (ד’) ב-Tech Women 2018 – אירוע שמקיים הטכניון כדי לעודד תלמידות מצטיינות לבחור בלימודים אקדמיים במדע ובהנדסה. האירוע נערך זו השנה הרביעית ברציפות באדיבות הקרן להעצמת בנות ע”ש רוזלין אוגוסט.

רוזלין אוגוסט, שהגיעה במיוחד לאירוע מארצות הברית עם נכדתה הבכורה לורן, נולדה בעיירה קטנה במדינת וירג’יניה. היא סיפרה לתלמידות שכשהתבגרה ביקשה להיכנס לעסק המשפחתי של הוריה – חנות תכשיטים. “נשים לא עושות דברים כאלה,” אמר לה אביה. היא זוכרת היטב כמה קשה הייתה הדרך: “אלה היו שנות ה-60, ולא פעם אמרו לי שלא אוכל לעסוק בעבודה רצינית כי ההריונות וגידול הילדים יפריעו לי. אבל ככל שנתקלתי בהתנגדות כך גבר הרצון שלי להצליח, ועם ההצלחה בעסקי התכשיטנות יכולתי יותר ויותר לסייע בקידום נשים.”

לפני כעשור היא התוודעה לטכניון – והתאהבה. “יש הרבה מטרות חשובות לתרום להן, אז היה עלי לבחור – והטכניון ניצח. אני לא מבינה דבר בטכנולוגיה, אבל ברור לי שטכנולוגיה היא העתיד. זאת האמונה שהביאה אותי לטכניון. העתיד הוא טכנולוגי – וחובה עלינו לשלב בו יותר נשים. תאמינו בעצמכן, תעשו את מה שאתן אוהבות ותאהבו את מה שאתן עושות.

התורמת רוזלין אוגוסט (במרכז) עם ד"ר עדי חנוכה (מימין) והדוקטורנטית שרה נגוסה

התורמת רוזלין אוגוסט (במרכז) עם ד”ר עדי חנוכה (מימין) והדוקטורנטית שרה נגוסה. צילום: ניצן זוהר, דוברות הטכניון

כל התלמידות שהוזמנו לכנס לומדות לבגרות ב-5 יחידות במתמטיקה ובתחומי המדע והטכנולוגיה. הן נפגשו עם חוקרות וחברות סגל, עם בוגרות הטכניון ועם סטודנטיות לתארים מתקדמים, סיירו במעבדות ונחשפו לנושאי המחקר והלימוד בפקולטות.

בכיתה הראשונה בטכניון, שנפתחה ב-1924, עמד אחוז הנשים על 6%: אישה אחת מתוך 17 סטודנטים. במרוצת השנים, ובעיקר בעשור האחרון, גדל מאוד שיעור הסטודנטיות בטכניון וכיום הוא עומד על כ-40% בתואר ראשון וקצת יותר בתואר שני.

במסגרת האירוע שמעו התלמידות הרצאות מדעיות וביקרו במעבדות בעשר פקולטות הנדסיות ומדעיות בטכניון: הפקולטה להנדסת חשמל ע”ש ויטרבי, הפקולטה למדעי המחשב, הפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון, הפקולטה להנדסת מכונות, הפקולטה להנדסת אוירונוטיקה וחלל, הפקולטה למדע והנדסה של חומרים, הפקולטה לפיזיקה, הפקולטה למתמטיקה, הפקולטה לכימיה ע”ש שוליך והפקולטה להנדסת תעשייה וניהול ע”ש דוידסון (מסלול להנדסת נתונים ומידע).

מימין לשמאל : ד"ר אפרת סבח, פרופ' מרסל מחלוף, רוזלין אוגוסט, שרה נגוסה וד"ר עדי חנוכה

מימין לשמאל : ד”ר אפרת סבח, פרופ’ מרסל מחלוף, רוזלין אוגוסט, שרה נגוסה וד”ר עדי חנוכה. צילום: ניצן זוהר, דוברות הטכניון

את האירוע פתחה דיקנית הפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון פרופ’ מרסל מחלוף, שאמרה: “כל חיי אני נדרשת להוכיח את עצמי, וכשאני האישה היחידה בחדר זה רק מדרבן אותי יותר. נשים הן העתיד, ואני מעודדת כל אחת ואחת מכן לבוא לטכניון. אתן טובות ומוכשרות מספיק כדי להצליח ולא זקוקות לאפליה מתקנת.”

ד”ר אפרת סבח, שסיימה דוקטורט בפקולטה לפיזיקה, אמרה לתלמידות: “כשאמרתי שאני רוצה ללמוד פיזיקה אמרו לי שאהיה בת יחידה בין בנים, אבל לא חששתי – תמיד שאלתי שאלות ותמיד קיבלתי לגיטימציה לשאלות האלה.” היא סיפרה על מחקר הדוקטורט שלה בהנחייתו של פרופ’ נועם סוקר. “אני אסטרופיזיקאית שחוקרת תהליכים בחלל, ואני האישה היחידה בקבוצת המחקר אבל מעולם לא הרגשתי שאני לא שווה לאחרים.”

שרה נגוסה, דוקטורנטית בפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט, אמרה שבחרה בטכניון “כי זה המוסד הכי טוב. ביום הראשון בטכניון פחדתי נורא ורציתי ללכת הביתה, אבל אמרתי לעצמי שעד שלא אנסה – לא אדע אם אני יכולה. ככה הגעתי לשנה הזאת – השנה האחרונה בדוקטורט. קיבלתי בטכניון לא רק ידע אלא גם נחישות, התמדה וכלים לחיים.”

“כשאתן חושבות על מהנדסי חשמל אתן לא מדמיינות אותי, אבל הנה אני – אישה ודוקטורית בפקולטה להנדסת חשמל ע”ש ויטרבי,” אמרה ד”ר עדי חנוכה מהפקולטה להנדסת חשמל. היא סיפרה לתלמידות על שני הפרויקטים שאותם היא מובילה בשנים האחרונות: מאיץ חלקיקים זעיר שיוכל לשמש במכשירי רנטגן והקרנה ומערכת לניטור מחלות על סמך תנועת העפעפיים. במסגרת לימודי הדוקטורט נסעתי להשתלם באוניברסיטת סטנפורד בארה”ב, אמרה חנוכה. “האנשים בקבוצת המחקר שאליה הצטרפתי הופתעו לגלות שאני בת ולא בן, ומישהו מהם הוסיף שבנות לא אמורות ללמוד הנדסת חשמל אלא כלכלה ופסיכולוגיה. לכן אני מאמינה שצריך לחנך לא רק את הבנות ולומר להן שהן יכולות להגשים חלומות – אלא גם את הבנים שסביבנו. שיבינו שאנחנו לא נופלות מהם בכישורים וביכולות. ”

דיקנית הפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון פרופ' מרסל מחלוף

דיקנית הפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון פרופ’ מרסל מחלוף. צילום: ניצן זוהר, דוברות הטכניון

התלמידות בכנס

התלמידות בכנס. צילום: ניצן זוהר, דוברות הטכניון

התלמידות בכנס

התלמידות בכנס. צילום: ניצן זוהר, דוברות הטכניון

התלמידות בכנס

התלמידות בכנס. צילום: ניצן זוהר, דוברות הטכניון

התלמידות בכנס

התלמידות בכנס. צילום: ניצן זוהר, דוברות הטכניון

התלמידות בכנס

התלמידות בכנס. צילום: ניצן זוהר, דוברות הטכניון