הטכניון מציג: “מדע על הבר” בסימן יום האישה הבינלאומי

שמונה ברים חיפאיים יארחו חוקרות מובילות מהטכניון ביום שלישי, 20 במרץ 2018, בערב

8 ברים חיפאיים יארחו חוקרות מובילות מהטכניון ביום שלישי, 20 במרץ 2018, בשעה 20:00


מטוסים גמישים, בינה מלאכותית, ממשקי אדם-מכונה, ראייה ממוחשבת, תכנון ערים כמכשיר לשינוי חברתי, תקשורת בין חיידקים, שיטות אבחון חדשניות ומבט חדש על לימודי הכימיה – 8 חוקרות מהטכניון יערכו הרצאות מדעיות בנושאים שונים ב-8 ברים בחיפה בסימן יום האישה הבינלאומי. בהרצאות, שיחלו כולן בשעה 20:00, ייחשף הקהל לכמה מהמחקרים הנערכים בטכניון על ידי חוקרות מהפקולטות השונות.

סינקופה  – פרופ’ דניאלה רווה מהפקולטה להנדסת אווירונוטיקה וחלל : “מטוסים גמישים וגמישים יותר“. פרופ’ רווה עוסקת בחקר התופעה האירו-אלסטית בכלי טיס באמצעות כלים חישוביים מתקדמים ובנושאים נוספים הקשורים בתכנון כלי טיס. בהרצאתה היא תדבר על מטוסים ללא טייס המשייטים בגבול האטמוספרה, על תכנון מטוסים קלי משקל, גמישים ויעילים יותר ועל דרכים הנדסיות להתמודד עם האתגרים שמציבה אותה גמישות.

אליס – ד”ר עפרה עמיר מהפקולטה להנדסת תעשייה וניהול ע”ש דווידסון: “אנשים ממאדים ומחשבים מנוגה“. ד”ר עמיר מתמקדת בחיבור בין בינה מלאכותית לממשקי אדם-מחשב ומפתחת מערכות חכמות התומכות באנשים, בין השאר בתחומי החינוך והבריאות. בהרצאתה היא תדבר על אי הבנות בין מחשבים ואנשים, על הפער בין ההתקדמות העצומה בבינה מלאכותית וביג דאטה לבין העובדה שמחשבים עדיין אינם מבינים את צורכינו הבסיסיים ועל האפשרות לפתח מחשבים שיבינו אותנו טוב יותר.

מון-שיינרס – ד”ר מירב אהרון מהפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים: “תכנון ערים כמכשיר (יעיל) לשינוי חברתי“. ד”ר אהרון חוקרת את הקשר בין חברה ותכנון, ואחד ממחקריה האחרונים עסק בהשפעת עיר הבה”דים על ירוחם והסביבה. בהרצאתה היא תדבר על המרי האזרחי, הבא לידי ביטוי בעיתונות הכלכלית, בנושא תכנון ערים. היא תציג את הרקע לאותו מרי, את השינוי שהוא מבקש לחולל ואת כל מה שקורה כשסוגיות חברתיות בוערות פוגשות את התכנון העירוני.

נולה סוקס – ד”ר נעמה גבע זטורסקי מהפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט: “התקשורת בין חיידקי המעי וגוף האדם“. ד”ר גבע זטורסקי תדבר על המיקרוביום – חיידקי המעי באורגניזם החי. היא תספר על טכנולוגיה חדשנית שהיא פיתחה, המאפשרת מעקב בזמן אמת אחר המיקרוביום. זאת במטרה להבין טוב יותר את התקשורת בין אותם חיידקים לפיזיולוגיה של האורגניזם. שימו לבהרצאה זו תתקיים בשעה 21:00

בראון – ד”ר שירלי אברג’ל מהפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה: “חושבים כימיה ועל כימיה“. ד”ר אברג’ל תדבר על חשיבה ולמידה, על למידה משמעותית במדעים בכלל ובכימיה בפרט, ועל השאלה מדוע אנחנו שוכחים מה למדנו בשנה שעברה ואפילו את מה שלמדנו לקראת המבחן האחרון.

ליביריה – פרופ’ מרים זקסנהויז מהפקולטה להנדסת מכונות: “ממשקי מוח מכונה – המוח מאחורי הממשק“. פרופ’ זקסנהויז עוסקת בממשקי מוח-מחשב המאפשרים ערוץ תקשורת ישיר בין המוח והעולם החיצוני, כך שאפשר להזיז סמן על צג המחשב, ולהניע רובוט או פרוטזה ללא הפעלה של הגוף. מערכות מסחריות לא-חודרניות כבר מאפשרות תקשורת למשותקים, ממשקים למשחקי מחשב ושליטה מרחוק. מה העקרונות שעליהם הם מבוססים? האם הם קוראים מחשבות?

הבאר  – פרופ’ אסתי סגל מהפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון: “חיידקים, שבבים ומה שביניהם“. פרופ’ סגל עוסקת בכמה כיווני מחקר ובהם טיפולים חדשניים בסרטן, שיטות מהירות וזולות לאבחון רפואי ופיתוח טכנולוגיות המאריכות את חיי המדף של מוצרי מזון. בהרצאתה היא תספר על טכנולוגיות שהיא מפתחת לאבחון מהיר של עמידות חיידקים לאנטיביוטיקה. זאת לנוכח תחזית ארגון הבריאות העולמי, הצופה כי בשנת 2,050 תגבה העמידות לאנטיביוטיקה כ-10 מיליון קורבנות בשנה. הטכנולוגיות שמפתחת פרופ’ סגל מבוססות על גידולם של חיידקים על גבי שבבי סיליקון זעירים ומאפשרות התאמה אופטימלית של האנטיביוטיקה למטופל.

אפטר דארק – פרופ’ ליהי צלניק מנור מהפקולטה להנדסת חשמל ע”ש ויטרבי: איך מייצרים עולמות וירטואליים שמרגישים אמיתיים? –  השילוב של מציאות מדומה בחיינו נמצא מעבר לפינה. פרופ’ צלניק מנור תספר על חלק מהטכנולוגיות המשמשות ליצירת מציאות מדומה המרגישה אמיתית.

 

האירוע מתקיים בחסות פרופ’ אילת טל, יועצת נשיא הטכניון לקידום נשים במדע ובהנדסה.

מומלץ להזמין מקום מראש.

לרשימת הההרצאות:

הטכניון מציג: "מדע על הבר" בסימן יום האישה הבינלאומי