לזכרו של יהודה זיסאפל ז”ל

הטכניון נפרד בעצב רב מיהודה זיסאפל, בוגר הפקולטה להנדסת חשמל ומחשבים ע"ש ויטרבי, מהגדולים שבידידי הטכניון ומהאבות המייסדים של ההייטק הישראלי

“יהודה היה דוגמה ומופת לבוגר טכניון שרתם את חזונו ואת כשרונו לטובת פיתוח הטכנולוגיה והכלכלה הישראלים ולחינוך הדורות הבאים,” אמר נשיא הטכניון פרופ’ אורי סיון. “הוא גילם באישיותו את הרוח האמיתית של הטכניון, המשלבת מצוינות, חדשנות, חריצות ורוח יזמית עם מחויבות חברתית עמוקה ודאגה לרווחת הקהילה. חזונו ומחויבותו לחברה הישראלית באו לידי ביטוי בפעילותו החינוכית והחברתית רבת ההשפעה. הוא ואחיו זהר, שהלך לעולמו בשנה שעברה, היו חברים ושותפי אמת של הטכניון, מקור גאווה עבורנו ומודל השראה לכל בוגרי הטכניון. יהודה וזהר זיהו בשלב מוקדם את הפוטנציאל הטכנולוגי הטמון בננוטכנולוגיה והתגייסו להקמת המרכז לננו-אלקטרוניקה ע”ש הוריהם שרה ומשה זיסאפל, שהיה הראשון מסוגו בישראל. המרכז יחד עם מכון ראסל ברי לננוטכנולוגיה התניעו את מהפכת הננוטכנולוגיה בישראל ומיצבו את הטכניון בחזית המחקר העולמי בתחום. עם פתיחת שנת הלימודים הנוכחית פתחנו בטכניון את הבניין להנדסת חשמל ומחשבים שתרמו האחים זיסאפל והוא נקרא על שמם. הבניין החדש ינציח את חזונם – הכשרת עילית המהנדסים לטובת תעשיית ההייטק הישראלית. הוא יאפשר לנו להמשיך ולפתח את הפקולטה להנדסת חשמל ומחשבים ע”ש ויטרבי, לגייס חברי סגל מובילים ולשמר את מעמדנו בחזית המחקר העולמי. תמיד נשאר אסירי תודה ליהודה ולזהר ולכל משפחת זיסאפל על התמיכה, על השותפות ועל החברות רבת השנים. יהיה זכרו של יהודה ברוך.”

נשיא הטכניון פרופ' אורי סיון (במרכז) מעניק את אות הטכניון ליהודה זיסאפל - 2022

נשיא הטכניון פרופ’ אורי סיון (במרכז) מעניק את אות הטכניון ליהודה זיסאפל – 2022

דיקנית הפקולטה להנדסת חשמל ומחשבים ע”ש ויטרבי, פרופ’ עדית קידר,  אמרה כי “הפקולטה להנדסת חשמל ומחשבים נפרדת בצער רב מבוגר הפקולטה, יהודה זיסאפל ז”ל, חלוץ התעשיות עתירות המדע בישראל בתחומי האלקטרוניקה, התקשורת והמחשבים. מעבר לתרומתם הגדולה להייטק הישראלי, יהודה ואחיו זהר תרמו רבות להתפתחות הפקולטה ולשגשוגה. בחזונם המשותף לפריצת דרך בתחום הננו-אלקטרוניקה הם הביאו להתפתחות התחום בארץ. לאחרונה אפשרו לטכניון להרחיב את תחומי פעילותיו בתחומי טכנולוגיות העילית על ידי הרחבת התשתית הפיזית של הפקולטה ותוספת הבניין ע”ש יהודה וזהר זיסאפל.”

“יהודה היה דוגמה ומופת לבוגרי הטכניון, אדם אשר לא רק הפך לחלוץ תעשיית טכנולוגיות העילית בישראל, אלא היה לראש חץ לידידי הטכניון בישראל. זו אחת הדוגמאות יוצאות הדופן לבוגר טכניון שהטביע את  חותמו על מדינה שלמה, אבל באותו הזמן לא שכח את הטכניון,” אמר פרופ’ פרץ לביא, יו”ר אגודת ידידי הטכניון בישראל ונשיא הטכניון לשעבר. “תמיכתם של יהודה וזהר בטכניון, ובמיוחד בפקולטה להנדסת חשמל ומחשבים ע”ש ויטרבי, שבה למדו, הייתה עקבית וארוכת שנים. התרומה הגדולה הראשונה שלהם, בניין משה ושרה זיסאפל לננוטכנולוגיה, הייתה – במבט לאחור – שינוי פרדיגמה. אני בטוח שהבניין החדש של הנדסת חשמל ומחשבים יביא לתוצאות דומות. יהודה היה יזם ברוך כישרון ואדם מיוחד שצפה וחזה את העתיד.”

יהודה זיאספל ז”ל החל ללמוד בפקולטה להנדסת חשמל ומחשבים ע”ש ויטרבי בטכניון עוד בתקופת שירותו הצבאי וסיים את לימודיו ב-1966. הוא נפצע במלחמת ששת הימים ובתום האשפוז החל לעבוד ב”מוטורולה”, שם התקדם במהירות לתפקידים בכירים. באמצע שנות השבעים הקים את חברת “בינת”, לשיווק מוצרי תקשורת נתונים. בתום שירותו הצבאי של האח הצעיר זהר, אף הוא בוגר הפקולטה להנדסת חשמל ומחשבים ע”ש ויטרבי בטכניון, הזמין אותו יהודה לחבור אליו בתחום המקצועי. כך נולדה בשנות השמונים “רד תקשורת נתונים” שפיתחה מוצרים ייחודיים והתחרתה בחברות ענק בשוק הגלובלי. יחד הם יצרו מודם זעיר שהוביל למהפכה ולהצלחה כלכלית מסחררת. הרעיונות החדשניים שלהם הובילו ליצירת חברות הזנק נוספות וכך הפכו האחים יהודה וזהר זיסאפל ליזמים הסדרתיים הראשונים של מדינת ישראל. לימים אמר יהודה: “יצרנו שותפות נדירה. אנו מאוד שונים איש מאחיו, הן בחזות והן בחשיבה ובהתייחסות לדברים. זה טוב – אנו מפרים זה את זה.” 

יהודה היה יזם פעיל גם בתחומי הביוטכנולוגיה והטכנולוגיה הביו-רפואית והקים עם פרופ’ נאוה זיסאפל את חברת “נעורים פרמקולוגיה” ואת החממה “רד ביומד”.

כשנקרא יהודה לדגל והתבקש לעמוד בראש ארגון בוגרי הטכניון הוא נעתר מייד, ובתפקיד זה פעל להעצמתו של הארגון ולהידוק הקשר בין הטכניון, בוגריו והתעשייה. הוא הקים את “מועדון המאה” של בוגרי הטכניון ואת הפרויקט החינוכי “משלוש לחמש” המקדם תלמידי תיכון על ידי חונכים בוגרי הטכניון. קידום הדור הצעיר בפריפריה הגאוגרפית והחברתית עמד תמיד לנגד עיניו והוא מימש זאת בשורה של יוזמות חלוציות ורבות השפעה.

בשנת 2001 העניק הטכניון ליהודה תואר דוקטור לשם כבוד על מנהיגותו ועל תרומתו לפיתוח תעשיית ההייטק בישראל ועל מעורבותו הרבה בקידום החינוך הטכנולוגי והמדעי בישראל.

יהודה זיסאפל מקבל תואר דוקטור לשם כבוד מהטכניון – 2001

יהודה זיסאפל מקבל תואר דוקטור לשם כבוד מהטכניון – 2001

ב-2003 הונחה אבן הפינה למרכז לננו-אלקטרוניקה ע”ש שרה ומשה זיסאפל, שנבנה הודות לתרומתם של האחים. הקמת הבניין סייעה לפיתוח תחום הננו-טכנולוגיה בטכניון והפכה את ישראל למובילה בתחום.

בטקס הנחת אבן פינה של המרכז לננו-אלקטרוניקה ע”ש שרה ומשה זיספאל - 2003

בטקס הנחת אבן פינה של המרכז לננו-אלקטרוניקה ע”ש שרה ומשה זיספאל – 2003

בשנת 2019 העמידו האחים זיסאפל תרומה גדולה להקמת הבניין להנדסת חשמל ומחשבים ע”ש יהודה וזהר זיסאפל, וב-2022 הוענק להם אות הטכניון – אות ההוקרה הגבוה ביותר שמעניק המוסד על מפעל חיים למען הטכניון ועל תרומה לקידום האנושות, רווחת העם היהודי ומדינת ישראל.

בטקס הנחת אבן הפינה. מימין לשמאל: פרופ’ אורי סיון, זהר זיסאפל, יהודה זיסאפל ופרופ’ פרץ לביא

בטקס הנחת אבן הפינה. מימין לשמאל: פרופ’ אורי סיון, זהר זיסאפל, יהודה זיסאפל ופרופ’ פרץ לביא

“זהו כבוד עבורנו לקבל את אות הטכניון ואני מודה לכם בשמי ובשם זהר,” אמר יהודה זיסאפל בטקס שהתקיים לפני שנתיים. “התחלתי את לימודיי בטכניון בשנת 1961 וסיימתי ב-1966, עוד לפני שנטבע הצירוף ‘הייטק ישראלי’. רק כעבור עשור התרחשה הפריצה בתעשייה הטכנולוגית בישראל, ולשמחתי נכנסנו אליה בנקודת זמן קריטית והפכנו לחלוצים בהייטק הישראלי. בתפקידי כיו”ר ארגון בוגרי הטכניון וגם בתפקידיי בהמשך יזמתי תוכניות חינוכיות המתייחסות לצורכי ההייטק הישראלי ובה בעת מקדמות תלמידים מהפריפריה וכך מצמצמות פערים חברתיים. יחד עם זהר הקמתי בטכניון את המרכז לננוטכנולוגיה ע”ש הורינו, שרה ומשה זיסאפל, ובקרוב נחנוך את הבניין החדש בפקולטה להנדסת חשמל ומחשבים. המשק הישראלי סובל ממחסור חמור במהנדסים ובכוח אדם טכנולוגי, ואנו מאמינים שהבניין החדש של הפקולטה יסייע לטכניון במשימתו להגדיל את מספר חברי הסגל ואת תחומי המחקר וההוראה ולהכשיר יותר מהנדסים צעירים לטובת תעשיית ההייטק בישראל.”

בחנוכת הבניין להנדסת חשמל ומחשבים ע”ש יהודה וזהר זיסאפל - 2022

בחנוכת הבניין להנדסת חשמל ומחשבים ע”ש יהודה וזהר זיסאפל – 2022

 

לסרטון הוקרה לאחים זיסאפל:

לסרטון מפתיחת בניין זיסאפל להנדסת חשמל ומחשבים (2024):