שיפור הטיפול וצמצום האלימות נגד צוותים רפואיים

האקתון ייחודי בטכניון: סטודנטים נרתמו לשיפור איכות חייהם של ילדים בבתי חולים

ביום שישי הסתיים בפקולטה למדעי המחשב ע”ש טאוב בטכניון האקתון Doing Good, שבו פיתחו הסטודנטים פתרונות טכנולוגיים לאתגרים חברתיים. השנה התמקד ההאקתון בשיפור איכות חייהם של ילדים בבתי החולים והוא התקיים בשיתוף פעולה הדוק עם בית החולים רות רפפורט לילדים שבקריה הרפואית רמב”ם ועם מנהלת אגף רפואת ילדים במרכז הרפואי, פרופ’ דניאלה מגן.

במקום הראשון זכה צוות ProTechTor שפיתח מערכת להתרעה מפני אלימות כלפי צוותים רפואיים. בצוות חברים גיל ליטווין (סטודנט לתואר ראשון), נדב רובינשטיין (תואר שני) ועידן לוי (תואר שני) מהפקולטה למדעי המחשב ע”ש טאוב ועידו כהן (תואר ראשון) מהפקולטה למדעי הנתונים וההחלטות.

צוות הסטודנטים ProTechTor שזכה במקום הראשון עם דיקן הפקולטה פרופ' דני רז ואהרון אהרון

צוות הסטודנטים ProTechTor שזכה במקום הראשון עם דיקן הפקולטה פרופ’ דני רז ואהרון אהרון

ארבעת הזוכים למדו על מגבלותיהם של לחצני מצוקה, ובהן אי-נגישותם ורתיעה משימוש בהם, ופיתחו מערכת אוטומטית, מבוססת AI, המתריעה מפני אלימות או אלימות פוטנציאלית. לדברי ליטווין, “המערכת מתבססת על צילומי וידאו ומפרידה בין הקול לתמונה. הקול מנותח בהיבטים של עוצמה, תוכן ומטען רגשי (פחד וכעס) והתמונות מנותחות מבחינת רמת האלימות שבהן. על סמך מערכת בינה מלאכותית מספקת המערכת מידע על כל סצנה בפורמט של רמזור – האם היא נטולת אלימות (ירוק), האם יש בה אלימות פוטנציאלית (צהוב) או שיש בה אלימות בפועל (אדום). אפשר להוסיף למערכת מילת קוד מוסכמת שבה יכולים אנשי הצוות הרפואי להשתמש במקרה של אלימות או סכנת אלימות.”

במקום השני זכו סטודנטים שפיתחו צ’אט בוט רפואי ובמקום השלישי – צוות שפיתח ממשק תקשורת יעיל בין מטופלים לצוות הסיעודי. את הרעיון הגה אחד הסטודנטים שהיה מאושפז בילדותו במחלקה האונקולוגית. בפרס חביב הקהל זכה צוות שפיתח יישום לפיזיותרפיה.

דיקן הפקולטה למדעי המחשב ע”ש טאוב פרופ’ דני רז אמר למשתתפים כי “ההאקתון הזה מיוחד – הוא נועד ליצור משהו שיתרום לקהילה, מדעי המחשב בשירות האדם (CS4people). אנשים מסתכלים על ההייטק ולא יודעים איפה זה נוגע בהם ולכן חשוב שנהייה חלק מהקהילה. יחד נהיה חברה טובה יותר.”

פרופ' דני רז ופרופ' דניאלה מגן

פרופ’ דני רז ופרופ’ דניאלה מגן

פרופ’ דניאלה מגן, מנהלת אגף רפואת הילדים ברמב”ם אמרה “עולם הרפואה צועד קדימה בזכות טכנולוגיה מתקדמת וחשיבה מחוץ לקופסא, אבל הכח המניע להתפתחות הרפואה הוא השאיפה להיטיב עם האנושות ולהקל על סבל. החבירה לשותפינו היצירתיים בפקולטה למדעי המחשב בטכניון היא הזדמנות נפלאה להידוק הקשר בין רפואה לחדשנות, שעשוייה להניב מיזמים נפלאים לשיפור איכות החיים של הילדים החולים שבטיפולנו”.

בהאקתון השתתפו כ-130 סטודנטים שאותם ליוו חוקרים ומהנדסים מהטכניון ומהתעשייה וכן רופאים ואנשי צוות סיעודי כדי להביא לקו הגמר פתרונות עם הוכחות היתכנות אמיתיות. את האתגרים הציגו אנשי רמב”ם על סמך בעיות ממשיות הקיימות בשטח: זמני המתנה של מטופלים ומטפלים, ניטור רמות כאב בילדים לאחר טראומה ובעיות שונות הכרוכות במעבר של מטופלים מבית החולים הביתה.

צוות השופטים

צוות השופטים

 

ההאקתון אורגן על ידי ארבעה סטודנטים מהפקולטה למדעי המחשב: בני מושייב, שלי גולן, מור ונטורה ומיכאל טוקר.