עלה לאוויר

פיתוח של מדענים בטכניון מאפשר לחקור את מוחן של ציפורים חופשיות

חוקרים בפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט בטכניון פיתחו טכנולוגיה המאפשרת לחקור ולנטר את מוחם של בעלי חיים בזמן אמת, כאשר הם חופשיים לחלוטין. את המחקר שהתפרסם בכתב העת Communications Biology הובילו ד”ר שי ברלין מהפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט והדוקטורנטית שאדן זועבי. חיית המודל במחקר הייתה הציפור שליו יפני (Coturnix japonica).

חקר המוח מבוסס כיום במידה רבה על מכרסמים כחיות מודל. חיות אלה מאפשרות לחקור בקלות יחסית את מוחן באמצעות נגיפים מתמירים – נגיפים המעבירים לתאים חומר גנטי המאפשר ביטוי חלבונים המהווים חיישנים לפעילות מוחית עצבית. מחקר כזה כמעט ואינו נערך בציפורים למרות הפוטנציאל המחקרי העצום הטמון בהן בחקר המוח – פוטנציאל הקשור ביכולותיהן הייחודיות ובהן ניווט ארוך טווח במרחב התלת-מימדי, החתמה (imprinting), למידת שירים והשגת מזון והטמנתו.

אחד המכשולים בחקר המוח בציפורים הינו עמידותן היחסית לאותם נגיפים מתמירים. עמידות זו היוותה את האתגר שבו התמקדו חוקרי הטכניון במחקר הנוכחי. לאחר שפיתחו פרוטוקול לגידול של תאי מוח מעוברי שליו הם הצליחו לפתח וריאנט נגיפי מלאכותי המאופיין ביכולות התמרה משופרות הן בתאי מוח השליו המבודדים במעבדה והן בציפור החופשית. לדברי החוקרים “שלווים הם ציפורים מצוינות למחקר משום שהן חיות בעיקר על הקרקע, עובדה המקילה את בחינת יכולת הניווט שלהם, מגיעות לבשלות מינית בגיל צעיר יחסית (צעיר הרבה יותר מתרנגולות ועכברים) וקצב הריבוי שלהן מהיר מאוד (ביצה ביום). כל אלה מאפשרים לחקור את התפתחותן בקלות יחסית.”

בתמונה המדעית: נוירונים של שליו שהודבקו בנגיף שפיתחו חוקרי הטכניון. על גבי הנוירונים אפשר לראות מבנים הקרויים spines

בתמונה המדעית: נוירונים של שליו שהודבקו בנגיף שפיתחו חוקרי הטכניון. על גבי הנוירונים אפשר לראות מבנים הקרויים spines

הפיתוח של חוקרי הטכניון יאפשר לחקור את המוח, התפתחותו ותפקודו בשלווים הן במעבדה והן במצב בו הציפור חופשייה לחלוטין. לדברי ד”ר ברלין, “טכנולוגיה זו תאפשר שימוש במיני-סקופ (מיקרוסקופ זעיר אשר ניתן למקם על ראשן של חיות) המנטר את פעילות המוח בזמן בו הציפור מבצעת את פעילות הניווט והתנועה במרחב באופן חופשי.”

המחקר נתמך על ידי משפחת רפפורט (מענק תמטי).

למאמר המדעי ב-   Communications Biology לחצו כאן