אחים לתואר

האחים מור ואיתמר ברטל קיבלו בטקס ביום חמישי את תעודות הבוגר שלהם, אחרי ארבע שנות לימוד

האחים מור ואיתמר ברטל

האחים מור ואיתמר ברטל

מור (27) סיימה בהצטיינות תואר בהנדסת מכונות ואחיה איתמר (30) קיבל את התואר בפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית. לאור העובדה שלפני הטקס הכללי התקיימו טקסים נפרדים בפקולטות אמרה מור בהומור: “אמרתי להורים שיילכו לטקס של הילד המועדף עליהם.”

אולם לאמיתו של דבר, האחים ברטל מפרגנים זה לזו ולהיפך, ושניהם כבר הוכיחו את מצוינותם גם מעבר לתואר הראשון; מור עושה חיל בתפקיד מעניין בתעשיות הביטחוניות ואיתמר מצטיין בלימודי התואר השני בהנדסת מכונות.

את השיעור הראשון שלהם בטכניון למדו ביחד. “ישבנו יחד בכימיה כללית ושלחנו סלפי לאמא,” מספרת מור. “זה היה מרגיע להתחיל את התואר בידיעה שיש לך עם מי לשבת ועם מי ללמוד.” בנוסף לתמיכה ההדדית ולחוויות הדומות מציינים השניים מקור תמיכה משמעותי נוסף – סבתא לאה. למזלם היא מתגוררת בקרבת שער הטכניון וביתה שימש אותם כמקום מפגש, לימוד ורגיעה. “מבחינתנו מגיע לה תואר של כבוד מהטכניון,” הם מסכמים יחד בחיוך רחב.

מבחינתה של מור, הבחירה ללמוד הנדסה בטכניון הייתה טבעית. “תמיד הייתה לי אוריינטציה ריאלית. בתיכון למדתי אלקטרוניקה ופיזיקה ובצבא מילאתי תפקיד טכני בחיל הים. ידעתי שאהיה מהנדסת כשאהיה גדולה.” אחרי התלבטות בין הפקולטה להנדסה ביו-רפואית להנדסת מכונות בחרה באפשרות השנייה.

האחים מור ואיתמר ברטל

האחים מור ואיתמר ברטל

איתמר, לעומתה, לא חשב בתקופת התיכון על לימודי הנדסה בטכניון או בכלל. “הייתי תלמיד הומניסטי. הגברתי בתיכון ערבית והיסטוריה וממש לא הייתי בעניין של מספרים, אבל בזכות החשיפה לאתגרים טכניים בזמן השירות הצבאי בחיל הים הבנתי שזה תחום שארצה ללמוד.” את התואר הוא התחיל בהנדסת בניין אבל באמצע המסלול בחר לשנות כיוון ולהתמקד בהנדסת מים, בעיקר בגלל הרצון לעסוק יותר בטכנולוגיה ובחדשנות.

במובן מסוים עונה משפחת ברטל להגדרה “משפחה טכניונית”. בנוסף לשני הבוגרים הטריים, אחותם הצעירה מסיימת בימים אלה שנה ראשונה בלימודי רפואה, דודתם ד”ר סמדר שולמי היא חוקרת בטכניון (בפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון) והאֵם היא בוגרת הטכניון בהנדסת מכונות, בדומה למור. מור מציינת שכשהחלה את הלימודים בטכניון, רבע מהסטודנטים החדשים בפקולטה היו נשים; אימה, לעומת זאת, הייתה אחת משתי סטודנטיות בכל המחזור בפקולטה.

ביום קבלת התעודות התפצלה המשפחה, בטקסים הפקולטיים, בין שני האחים: אימם של מור ואיתמר הלכה עם מור לפקולטה להנדסת מכונות, שם למדה גם היא, ואביהם הלך עם איתמר לטקס בפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית.