“צוות E-TAC הוא דוגמה נפלאה לכך שעלינו לחגוג הישגים מדעיים דרמטיים”

האגודה המלכותית לכימיה העניקה היום פרס יוקרתי לחוקרי הטכניון שפיתחו את E-TAC – טכנולוגיה חדשנית לייצור מימן ירוק

האגודה המלכותית לכימיה העניקה היום את פרס Horizon בתחום הכימיה של החומרים לקבוצת חוקרים מהטכניון שפיתחה את E-TAC – טכנולוגיה חדשנית להפקה מהירה, זולה ובטוחה של מימן ירוק, הנחשב לדלק העתיד. מימן ירוק הוא מימן המיוצר ללא פליטות פחמן, ועל פי הודעת האגודה, הטכנולוגיה שפותחה בטכניון צפויה “להאיץ באופן דרמטי את החתירה לכלכלה ללא פליטות פחמן.”

עם קבלת הפרס מצטרפים חוקרי הטכניון לשורה של חוקרים ומפתחים בעלי שם שזכו בפרסי האגודה המלכותית לכימיה, בהם 50 חתני פרס נובל.

מפתחי טכנולוגיית E-TAC, מימין לשמאל: ד"ר חן דותן, פרופ' אבנר רוטשילד, ד"ר אביגיל לנדמן ופרופ' גדעון גרדר

מפתחי טכנולוגיית E-TAC, מימין לשמאל: ד”ר חן דותן, פרופ’ אבנר רוטשילד, ד”ר אביגיל לנדמן ופרופ’ גדעון גרדר

את פיתוח הטכנולוגיה הובילו פרופ’ גדעון גרדר מהפקולטה להנדסה כימית ע”ש וולפסון ופרופ’ אבנר רוטשילד מהפקולטה למדע והנדסה של חומרים, שניהם חברים בתוכנית האנרגיה ע”ש גרנד בטכניון, יחד עם בוגרי הטכניון ד”ר חן דותן, ראש צוות המחקר של פרופ’ רוטשילד, וד”ר אביגיל לנדמן, שהייתה דוקטורנטית משותפת בהנחייתם של פרופ’ גרדר ופרופ’ רוטשילד.

לדברי פרופ’ גרדר, “כששמענו על זכייתנו בפרס התקשינו להאמין, אבל אז התחלף הספק בתחושת הישג גדולה. אנו מודעים לאורכה של הדרך שעוד לפנינו – הדרך לתרגום הטכנולוגיה למתקנים תעשייתיים לייצור מימן ירוק. לכן, לצד השמחה על קבלת הפרס, אנו חשים את כובד האחריות – אחריותנו לתמוך בהמשך הפיתוח ולהוביל את הטכנולוגיה לקו הגמר.”

ד”ר הלן פיין, ראש האגודה המלכותית לכימיה, אמרה כי “רבים מההישגים הגדולים במדע הכימיה הם תוצאה של עבודת צוות ושיתופי פעולה הרותמים את הגיוון באופן החשיבה, בניסיון ובכישורים ליצירת הישגים מדהימים. סינרגיות אלה מרחיבות את הבנתנו לגבי העולם שמסביבנו. צוות E-TAC  הוא דוגמה נפלאה לכך שעלינו לחגוג הישגים מדעיים דרמטיים, ואנו גאים מאוד להוקיר היום את תרומתו.”

טכנולוגיית E-TAC פותחה בטכניון ומאמר מדעי בנושא פורסם לראשונה בכתב העת היוקרתי Nature Energy בשנת 2019. הפרויקט המשותף התחיל במסגרת מרכז המצוינות (I-CORE) למחקר בדלקים סולריים והתמקד בפיתוח מערכת פוטו-אלקטרוכימית לייצור סולרי של מימן וחמצן בתאים נפרדים. התמיכה הראשונית למחקר הגיעה ממענק ERC-PoC מטעם הנציבות האירופית למחקר באיחוד האירופי, ובהמשך נוספו לכך מענק של משרד האנרגיה והתשתיות, תמיכה מתוכנית האנרגיה ע”ש ננסי וסטיבן גרנד בטכניון (GTEP) ותרומת אד סאטל.

על בסיס טכנולוגיית E-TAC הוקמה חברת ההזנק H2PRO הפועלת לתרגום ההמצאה לקנה מידה מסחרי. החברה הוקמה על ידי חוקרי הטכניון עם היזם טלמון מרקו וקבוצתו והחלה לפעול בתחילת 2019.  H2PRO קיבלה רישיון בלעדי למסחור הטכנולוגיה מ-3T, יחידת המסחור של מוסד הטכניון.

התהליך שפיתחה H2PRO מאפשר ייצור זול, מהיר ובטוח של מימן ירוק באמצעות חשמל ירוק מאנרגיות מתחדשות (מים, רוח ושמש) ביעילות של כ-95%. בשלהי 2021 השלימה החברה סבב גיוס של 75 מיליון דולר בהובלת קרן TEMASEK מסינגפור וקרן HORISONS  מהונג קונג, זאת לאחר סבב גיוס קודם אותו הובילה קרן Breakthrough Energy Ventures, שעם משקיעיה נמנים ביל גייטס וג’ף בזוס.

פרס האגודה המלכותית הוענק היום לצוות המחקר: פרופ’ רוטשילד, פרופ’ גרדר, ד”ר דותן, ד”ר לנדמן, זיו ארזי (שהיה משתלם למגיסטר בפקולטה למדע והנדסה של חומרים בהנחייתו של פרופ’ רוטשילד, קורל כהן (שהייתה סטודנטית לתואר ראשון בפקולטה למדע והנדסה של חומרים), ד”ר אלנה דוידובה (חוקרת בכירה בקבוצת המחקר של פרופ’ רוטשילד), נטע גל (שהייתה סטודנטית לתואר ראשון בפקולטה למדע והנדסה של חומרים), ד”ר דניאל גרבה (שהיה חוקר בכיר בקבוצת המחקר של פרופ’ רוטשילד וכיום מרצה בכיר באוניברסיטת בן-גוריון בנגב), נעם הדרי (שהיה סטודנט לתואר ראשון בפקולטה למדע והנדסה של חומרים), מנר חלבי (שהייתה סטודנטית לתואר ראשון בפקולטה להנדסה כימית ע”ש וולפסון), יוסי הלפרן (משתלם לתואר מגיסטר בפקולטה למדע והנדסה של חומרים בהנחיית פרופ’ רוטשילד), נויה חאיק (שהייתה משתלמת לתואר מגיסטר בפקולטה למדע והנדסה של חומרים בהנחיית פרופ’ רוטשילד), ד”ר קירטימן דאו מלביאה (שהיה פוסט-דוקטורנט בקבוצת המחקר של פרופ’ רוטשילד), ד”ר סטפורד שיהאן (שהיה חוקר אורח בקבוצת המחקר של פרופ’ רוטשילד), ד”ר גנאדי שטר (חוקר בכיר בקבוצת המחקר של פרופ’ גרדר), איליה סלובודקין (משתלם לתואר מגיסטר בפקולטה למדע והנדסה של חומרים בהנחיית פרופ’ רוטשילד) ונחשון יהודאי (שהיה סטודנט לתואר ראשון בפקולטה למדע והנדסה של חומרים).

להודעה של האגודה המלכותית לכימיה לחצו כאן