מציירים חלום

פיתוח של ארבע סטודנטיות בטכניון מאפשר לשני, ילדה בת שש שנולדה עם שיתוק מוחין, לצייר ולאכול בכוחות עצמה לראשונה בחייה. המתקן, שפותח יחד עם אימה של שני, זכה בתחרות הפיתוחים של ארגון TOM והוצג ב-17 בנובמבר בתערוכת אקספו בדובאי

ארבע סטודנטיות מהטכניון הציגו לאחרונה פיתוח מקורי בתערוכת אקספו 2020 שהתקיימה בדובאי. התערוכה, שבה משתתפות 192 מדינות ובהן ישראל, היא מפגש תרבותי, טכנולוגי וכלכלי מהגדולים בעולם, והצוות הטכניוני הציג שם את הפיתוח ב-17 בנובמבר.

הפיתוח האמור – Drawing Dreams – הוא פרי שיתוף פעולה בין אורית, אימה של שני, לדנה גור-גלברד, הדס ויזמן, מרינה גבינסקי ומור היינריך – כולן סטודנטיות במסלול לתואר שני בעיצוב תעשייתי (M.I.D). את המסלול מוביל פרופ’ עזרי טרזי מהפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים.

הצוות הוזמן לתערוכה בדובאי בעקבות זכייתו בתחרות Global Innovation Challenge של עמותת TOM, המקדמת פיתוחים טכנולוגיים המשפרים את חייהם של אנשים עם מוגבלויות. האבטיפוס הראשוני שזכה בתחרות פותח בהתאמה אישית לשני, ילדה בת שש שנולדה עם שיתוק מוחין (CP). “אחד מחלומותיה של שני הוא לצייר,” מספרת אימה אורית זיגמן, “אבל בשל מוגבלותה היא אינה מתפעלת את ידיה בצורה יעילה והיא מתקשה להרים אותן לטובת פעילות על שולחן, לדוגמה ציור. לכן, כשהצטרפתי לאתגר של TOM, ושאלו מה הדבר ששני הייתה הכי רוצה, סיפרתי להם על חלום הציור. בסופו של דבר יצא שהמערכת שפיתחנו יחד מאפשרת לשני לא רק לצייר אלא גם לאכול, לראשונה בחייה, בכוחות עצמה.  אי אפשר להפריז בחשיבות המתקן לשני ובשינוי שעשה בחיינו.”

המוצר המותאם-אישית שפיתחה הקבוצה הוא מתקן המחזיק ותומך בידיה של שני – דבר שעד כה נעשה באופן ידני על ידי המטפל בזמן ששני מציירת, משתמשת בטאבלט וכו’. השרוולים המחזיקים את הידיים מחוברים למשטח עבודה כך שהמכלול כולו מאפשר לשני לעבוד במקומות שונים. זהו מתקן מתכוונן שאפשר להתאימו לפעילויות שונות ולשולחנות שונים.

לדברי דנה גור-גלברד, “הפיתוח נעשה בשיתוף פעולה מלא עם אורית, שהייתה חלק מהצוות לאורך כל הדרך – משלב הרעיון, דרך הבדיקות והשיפורים בשלבי הפיתוח ועד יצירת הפרוטוטייפ והצגתו בתערוכה. אין ספק שלהיותה של אורית חלק אינטגרלי מהצוות, ולא רק ‘לקוח’ שמקבל מוצר מוגמר, יש חלק גדול בהצלחת המוצר.”

לטובת ההצגה באקספו ייצרו הסטודנטיות דגם נוסף כדי שהדגם המקורי יישאר אצל שני. כמו שאר הפיתוחים בארגון TOM, גם המפרט של המוצר החדש עלה לאתר tomglobal.org וזמין חינם לכל המעוניין, זאת כדי שאפשר יהיה לייצר אותו בכל מקום בעולם באמצעים פשוטים יחסית כגון מדפסת תלת-ממד.

“זה היה תהליך ארוך ומאתגר,” אומרת גור. “התחלנו לעבוד עליו בקיץ ועבדנו קשה במשך כמה חודשים. במסגרת הליווי של TOM זכינו בסיוע מקצועי של מנטורים מקצועיים. אחד מהם הוא אלכס גכט, שלמד כמונו במסלול לעיצוב תעשייתי בטכניון. אנחנו מאמינות ש-TOM הוא ארגון משנה חיים ונפעל להידוק הקשר בינו לבין הטכניון. אנשי TOM כבר ארגנו כאן כמה אירועים, אבל אנחנו בטוחות שקשר מתמשך יניב פירות חשובים עבור אנשים עם מוגבלויות וקהילת הטכניון בכללותה”.

ארגון TOM נוסד לפני כשמונה שנים בישראל על ידי היזם החברתי ומייסד מכון ראות גידי גרינשטיין. תכליתו: לפתח טכנולוגיות זמינות עבור אנשים עם מוגבלויות ובני הגיל השלישי באתגרים שאין להם פתרון מסחרי זמין ונגיש.

מימין לשמאל: מרינה גבינסקי, מור היינריך, אורית זיגמן, שני זיגמן, דנה גור-גלברד והדס ויזמן

מימין לשמאל: מרינה גבינסקי, מור היינריך, אורית זיגמן, שני זיגמן, דנה גור-גלברד והדס ויזמן