צעד דרמטי: ב-1 באוקטובר 2021 תופסק רכישת כלים חד-פעמיים

בתוך פחות משלושה חודשים, ב-1 באוקטובר 2021, יפסיק הטכניון לרכוש כלים חד פעמיים. החלטת מנכ"ל זו התקבלה בעקבות עבודת מחקר ממושכת ובדיקה יסודית של האלטרנטיבות.

בשנת 2019 רכש הטכניון יותר מ-2.3 מיליון כוסות חד-פעמיות, כמעט מיליון כפיות חד-פעמיות ומאות אלפי פריטים חד-פעמיים נוספים. כיום מהווים הכלים החד-פעמיים כ-9% מנפח האשפה בקמפוס, והמהלך הנוכחי נועד לצמצם הן את האשפה והן את ההוצאה הכספית העצומה.

 

במקביל להחלטת המנכ”ל ינגיש הטכניון ליחידות השונות מידע על חלופות רלוונטיות. ההנחיה מחריגה בשלב זה את הקפיטריות ואירועים קטנים בפקולטות, אולם גם במקרים אלה יעודד הטכניון את המעבר לכלים רב-פעמיים. לדברי פרופ’ בועז גולני, המשנה לנשיא ומנכ”ל הטכניון, “מדובר במהלך כלל-טכניוני מרחיק לכת בהשלכותיו. בשנים האחרונות נכנס הטכניון להילוך גבוה בכל הקשור לקיימות. שתי אבני דרך חשובות שקדמו למהלך  הנוכחי הן תוכנית האב של הטכניון (2016) ודו”ח מבקר הטכניון בנושא איכות הסביבה (2019) שהובילו להמלצות חשובות בנושאי קיימות (Sustainability). הטיפול שלנו בסוגיות אלה כורך מחקר, הוראה ופרקטיקה, כך שנקדם במיוחד צעדים מבוססי-מדע שיש להם פוטנציאל לשינוי חיובי דרמטי.”

את המהלך מוביל מרכז הקיימות בטכניון בראשות האחראי האקדמי פרופ’ דניאל אורנשטיין, שפרסם מחקר חשוב בסוגיית הקיימות באוניברסיטאות, והרכזת ד”ר רונית כהן ספר. לדברי פרופ’ אורנשטיין, “אנחנו מתייחסים לנושא הקיימות מתוך מבט הוליסטי והתייחסות לכל היבטי הנושא: הפחתה (Reduce), שימוש חוזר (Reuse) ומיחזור (Recycle). אין ספק שהמיחזור והשימוש החוזר חשובים, אולם ההפחתה היא יעד חשוב במיוחד כי רק היא מונעת את הזיהום עוד בשלב הייצור.”

תהליך הייצור של כלים חד-פעמיים מלווה בפליטת חומרים רעילים וגזי חממה, וגם שינועה של הסחורה גורם זיהום רב. לדברי פרופ’ אורנשטיין, “לפני קבלת ההחלטה למדנו את כל הקשור לחלופה – שימוש בכלים-רב פעמיים – וברור לנו שלצד הוצאת הכלים החד-פעמיים עלינו לספק הנחיות לשימוש נכון באותה חלופה. אין ספק שהמהלך הנוכחי של עצירת השימוש בכלים חד-פעמיים הוא מהלך חשוב של הפחתה משום שהוא נועד לצמצם לא רק את האשפה אלא גם את ייצור הכלים החד פעמיים. עם זאת, חשוב להציב אותו במסגרת רחבה הרבה יותר – ניסיון לצמצם את הנזק הסביבתי בכל חזיתות הפעילות: אנרגיה, אשפה, זיהום קרקע, מים ואוויר ועוד.”