הטכניון – במקום הראשון באירופה בבינה מלאכותית

בשנים האחרונות מבסס הטכניון את מעמדו בתחום ה-AI וכיום הוא מדורג במקום ה-15 בעולם בתחום זה, עם כ-100 חברי סגל העוסקים בבינה מלאכותית על גווניה השונים

פרופ' שי מנור

פרופ’ שי מנור

מאמצי הטכניון לקידום תחום הבינה המלאכותית בישראל הובילו להשתלבותו בצמרת העולמית של מחקר ופיתוח ב-AI. הדירוג הבין-לאומי היוקרתי CSRankings הציב את הטכניון במקום הראשון בתחום הבינה המלאכותית באירופה, וכמובן בישראל, ובמקום ה-15 בעולם. בתת-התחום של למידת מכונה מדורג הטכניון גבוה אף יותר, במקום ה-11 בעולם. זאת על סמך נתוני 2021-2016.

בשנים האחרונות מתקיימת בטכניון פעילות מעמיקה ונרחבת ב-AI במגוון תחומים. מתוך פעילות זו, שהציבה את הטכניון כאמור בצמרת האוניברסיטאות בעולם, הוקם בטכניון MLIS – המרכז ללמידה חישובית ולמערכות נבונות.

כיום עוסקים 46 חוקרים בטכניון בתחומי הליבה של AI ויותר מ-100 חוקרים פועלים בתחומים הקשורים ב-AI: בריאות ורפואה, רכב אוטונומי, ערים חכמות, רובוטיקה תעשייתית, סייבר, עיבוד שפה טבעית, פינטק, יחסי אדם-מכונה ועוד. בראש MLIS עומדים שני חוקרים מובילים בעולם הבינה המלאכותית:  פרופ’ אסף שוסטר מהפקולטה למדעי המחשב ע”ש טאוב ופרופ’ שי מנור מהפקולטה להנדסת חשמל ומחשבים ע”ש ויטרבי והפקולטה להנדסת תעשייה וניהול.

לדברי פרופ’ שי מנור, “הטכניון שומר לאורך שנים על מקומו כמוסד המחקר המוביל בישראל ובאירופה בתחומי הליבה של בינה מלאכותית. יש בטכניון אקוסיסטם יחודי שכולל עשרות חוקרים ממגוון פקולטות, מרכזי מחקר וכמה תוכניות לימודים לתואר ראשון ולתארים מתקדמים בתחום זה.”

“כל תחומי המדע, הטכנולוגיה וההנדסה בטכניון שודרגו בשנים האחרונות תוך ניצול הידע הטכניוני בתחומי ה-AI, אומר פרופ’ אסף שוסטר, “רובם ככולם כוללים כיום רכיבים חכמים המבוססים על עיבוד מידע ולמידת מכונה. הטכניון רואה כמשימה לאומית את הפצת הידע שנרכש בתהליך גם לעולם המסחרי על גווניו, ושני חיבורים חשובים בהקשר זה שיתוף הפעולה ההדוק עם המגזר הטכנולוגי בצפון הארץ והשותפות ברשת האוניברסיטאות היוקרתית יורוטק (EuroTech Universities Alliance). שותפויות אלה בארץ ובעולם מחברות את מחקר ה-AI בטכניון לחזית הפעילות בתחום.”

פרופ' אסף שוסטר

פרופ’ אסף שוסטר

המרכז פועל לאורם של ארבעה יעדים עיקריים: (1) קידום הטכניון לתוך החמישייה הפותחת של האוניברסיטאות המובילות בעולם בתחום ה-AI; (2) איגום משאבים, גיוס חוקרים וסטודנטים מכל היחידות בטכניון כדי לקדם ולקיים מחקרים משותפים בתחום; (3) חיבור חוקרי הטכניון לגורמים רלוונטיים בתעשייה ובעיקר חברות טכנולוגיה וארגונים המייצרים כמויות נתונים משמעותיות (Big Data); ו(4)מיצוב הטכניון כחלוץ בשיתופי פעולה בתחום זה עם אוניברסיטאות ומוסדות מחקר מובילים בארץ ובעולם.

במאי 2021 נרקמה שותפות ארוכת טווח בין הטכניון לענקית התוכנה האמריקאית PTC. במסגרת ההסכם תעביר החברה את מרכז הפיתוח החיפאי שלה לקמפוס הטכניון, זאת כדי לקדם מחקרים משותפים הקשורים לבינה מלאכותית ולטכנולוגיות ייצור. בכך מצטרפת PTC לשורה של גופים המשתפים פעולה עם הטכניון בתחומים אלה ובהם האוניברסיטאות הטכנולוגיות של לוזאן (שוויץ), איינדהובן (הולנד), מינכן (גרמניה) והפוליטכניק (צרפת) באירופה וכן קורנל טק, אוניברסיטת ווטרלו ואוניברסיטת קרנגי מלון, המפעילה את המרכז הגדול ביותר בארצות הברית ל-AI ולרובוטיקה.