טכנולוגיה לשיפור יעילותם של טיפולים אנטי-סרטניים

חנאן אבומנהל מצארווה קיבלה אתמול תואר דוקטור מהטכניון על המחקר שלה בהנחייתו של פרופ' אבי שרודר מהפקולטה להנדסה כימית ע"ש וולפסון

ד"ר חנאן אבומנהל מצארווה והמנחה שלה בטכניון פרופ' אבי שרודר

ד”ר חנאן אבומנהל מצארווה והמנחה שלה בטכניון פרופ’ אבי שרודר

סודה לשתייה, המוצר הפשוט המוכר לנו מכל מרכול, עשוי לחולל מהפכה בטיפול בסרטן השד. כך אומרים חוקרים בטכניון המסבירים כי חומר זה משנה את החומציות של הגידול הסרטני וכך מגביר את יעילותו של הטיפול הכימותרפי.

מי שעומדת מאחורי המחקר המסקרן הזה היא חנאן אבומנהל, ילידת אום אל פאחם, הנשואה לרופא ילדים ואמא לשניים, שקיבלה השבוע את תואר הדוקטור שלה מהטכניון והפכה לד”ר אבומנהל. היא הגיעה למחקר הדוקטורט בטכניון אחרי שסיימה תואר ראשון ושני בתוכניות המצוינות “מדעי התרופה” בפקולטה לרוקחות באוניברסיטה העברית. במסגרת מחקר המאסטר היא חקרה הובלת חלבונים בעזרת ננוטכנולוגיה דרך העור. בתום לימודי התואר השני היא עברה לצפון ונרשמה ללימודי הדוקטורט בטכניון.

“בתואר הראשון הבנתי שלא מעניין אותי רק למצוא את המולקולה שתרפא את המחלה אלא למצוא את הדרך להוביל את המולקולה בצורה האפקטיבית ביותר לאתר המטרה. כשעברתי לצפון חיפשתי מעבדה בטכניון שמתמחה בננוטכנולוגיה והובלת תרופות. ככה הגעתי לפרופ’ אבי שרודר מהפקולטה להנדסה כימית ע”ש וולפסון וממכון ראסל ברי לננוטכנולוגיה בטכניון (RBNI). במעבדה שלו נחשפתי לידע חדש וזכיתי לחוויית מחקר מוצלחת ששמחתי לקום בשבילה בבוקר.” בתקופה זו זכתה אבומנהל במלגת הברונית אריאן דה רוטשילד ללימודי דוקטורט – מלגה יוקרתית של קרן אדמונד דה־רוטשילד שנועדה לתמוך בתלמידות דוקטורט מצטיינות בראשית דרכן ולאפשר להן להתפנות לעבודת המחקר.

חדשנותו של מחקר הדוקטורט שלה אינה מצטמצמת לשימוש המקורי בסודה לשתייה אלא כוללת הסתכלות כוללת יותר על הגידול הסרטני ויותר מכך – על סביבתו. “מחקרים רבים מראים ומדגישים את חשיבותה של סביבת הגידול בתמיכה בתאי הסרטן וביכולתם של התאים לחדור לרקמות סמוכות ולשלוח גרורות לשאר איברי הגוף. בנוסף, שינויים סביבתיים ברקמת הגידול הסרטני עשויים להשפיע על תגובת התאים לטיפולים ולעודד התפתחות עמידות לטיפול האנטי-סרטני. לכן חשוב לפתח טיפול סינרגטי שמשנה את המאזן הסביבתי כולו וכך ‘חונק’ את הגידול.”

ד"ר חנאן אבומנהל מצארווה

ד”ר חנאן אבומנהל מצארווה

במחקר האמור התמקדה אבומנהל בגירסה אגרסיבית במיוחד של סרטן השד – גירסה שנוצרת משילוב של מוטציות ולכן עמידה יחסית לטיפולים הקיימים. חוקרי הטכניון פיתחו חלקיקים ננומטריים המכילים סודה לשתייה (Sodium bicarbonate) אשר התבייתו על הגידולים הסרטניים. באופן זה הם שינו את החומציות של הרקמה וכך הגדילו את חדירותה לתרופות כימותרפיות.

אובמנהל מסבירה כי תאי סרטן מאופיינים בסביבה חומצית יותר מזו השוררת בשאר רקמות הגוף. חומציות זו נוצרת עקב שינויים מטבוליים הקשורים למסלולי יצירת האנרגיה בתאי הסרטן. “גם בתאים בריאים מתרחשת הגברת חומציות כשהם נדרשים לייצור מהיר של אנרגיה, אבל בתאי סרטן זה המסלול הדומיננטי ליצירת אנרגיה בתא; החומציות הופכת את תאי הסרטן לאגרסיביים יותר וגרורתיים יותר. החדרת סודה לשתייה בשיטה שפיתחנו תאפשר לצמצם את מינון התרופה וכך להפחית את תופעות הלוואי.”

המחקר הוכיח שהטיפול האמור, הפוגע בסביבת הגידול, מעצים את הפעילות האנטי-סרטנית של תרופות כימותרפיות. המחקר מראה גם כי טיפול משולב, התוקף כמה מרכיבים בעת ובעונה אחת ומחליש את סביבת הגידול, עשוי לשפר את הטיפול במחלה.