אסטמה – לא מה שחשבתם – רפואה מותאמת אישית

לאורך השנים, הופכת את האסטמה למחלה שהטיפול בה "תפור" לחולה

ד"ר יניב דותן. צילום: הקריה הרפואית רמב"ם

ד”ר יניב דותן. צילום: הקריה הרפואית רמב”ם

אסטמה היא מחלה דלקתית כרונית של דרכי האוויר המאופיינת בהתקפי קוצר נשימה, צפצופים, שיעול וחסימה משתנה של דרכי האוויר. מדובר במחלה הכרונית (הלא מדבקת) הנפוצה ביותר בעולם, הפוגעת בכ-300 מיליון חולים ברחבי העולם, ובכ-10% מהאוכלוסייה בעולם המערבי. הטיפול העיקרי באסטמה נערך באמצעות משאפים המכילים תרופות המרחיבות את דרכי האוויר ומפחיתות את הדלקת הכרונית בהן.

לעיתים משאפים אינם מספיקים לחולי אסטמה והם סובלים מהתקפים חוזרים, אשפוזים חוזרים, איכות חיים ירודה ואף סכנת חיים. פה נכנסת לתמונה הרפואה המותאמת אישית, שאינה מוכרת לציבור הרחב ולעיתים גם לא לרופאים שאינם עוסקים ישירות בתחום.

מזה כ-20 שנים מוצעות תרופות לאסטמה הניתנות בצורה מותאמת אישית בזריקות חודשיות לחולים המתאימים אישית לטיפולים אלה. כדי לראות את התמונה ממעוף הציפור חשוב להבין שאסטמה אינה מחלה אחת. כיום מקובל לחלק את האסטמה ל”פנוטיפים” שונים, או סוגי אסטמה שונים ובמילים פשוטות – בעיקר אסטמה אלרגית ולא אלרגית. לחלק מהחולים, לדוגמה, יש רמות גבוהות של נוגדנים מסוג מסוים – IgE – אחד מחמשת סוגי נוגדנים שהגוף מייצר, האחראי במיוחד על תגובות אלרגיות. בהיקשרותו לתאי דם לבנים בדם מסוג מסוים הנקראים בזופילים, IgE גורם לשחרור מולקולות מהבזופיל הגורמות לתגובה דלקתית חריפה העלולה לגרום לחסימת דרכי האוויר (תמונה 1). בחולים שבהם נמצאה רמה גבוהה של נוגדן זה מוצעת זריקה חודשית המכילה נוגדנים מהונדסים כנגד IgE, ובהיקשרותם אליו מונעים את היקשרותו לבזופיל ובכך מנטרלים את פעילותו הדלקתית ומשפרים את מצבו הנשימתי של החולה, לעיתים בצורה דרמטית. לחלק אחר של החולים יש רמות גבוהות של סוג אחר של תאים בדם הנקראים אאוזינופילים, אשר עיקר תפקידם הוא מלחמה בטפילים מזיקים אך הם גם מתווכים פעולות דלקתיות בגוף (תמונה 2). שפעולו של האאוזינופיל גורם לשחרור מולקולות אשר גורמות לתגובה דלקתית של דרכי האוויר ואף לשינוי במבנה הרקמתי שלהם – Airway remodeling – ואובדן התכונות האלסטיות של דרכי האוויר.

כיום קיימות שלוש תרופות שונות אשר בזריקה חודשית גורמות לירידה קיצונית במספר האאוזינופילים בדם ובכך משפרות משמעותית ולעיתים בצורה דרמטית את מצבו של החולה. תרופות נוספות במנגנונים אחרים נמצאות בשימוש ואחרות בפיתוח. וכך, לאורך השנים, הופכת את האסטמה למחלה שהטיפול בה “תפור” לחולה על סמך הממצאים בבדיקות הדם שלו. אנו, רופאי הריאות, עדים למהפכה השקטה הזו, המעניקה למטפל ולמטופל כלים לשיפור משמעותי באיכות החיים. כל זה החל במעבדה, ועל כך תודתנו לחוקרים.

 

הכתבה נכתבה על ידי ד”ר יניב דותן, MD/PhD

סגן מנהל מכון ריאות,

רמב”ם, הקריה הרפואית לבריאות האדם

הפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט, הטכניון