בחזית המחקר הפיזיקלי – הכי מהר, הכי מורכב, הכי מתקדם

תסנים ותד, דוקטורנטית בפקולטה לפיזיקה, משתמשת במורכבות של מחשבי הקוונטים כיתרון למחקר

להשלים תואר ראשון ושני וללמוד דוקטורט בפיזיקה בטכניון – זו אינה משימה לרכי לבב, ולא משנה מאיזה מגדר. אם את סטודנטית שעברית אינה שפת האם שלך, ונוסף לכך במקרים רבים את האישה היחידה בחדר, תידרש לך סיבולת יוצא דופן. לכן מפתיע לשמוע שמבחינתה של תסנים ותד, דוקטורנטית בפקולטה לפיזיקה, התואר הראשון אינו זכור כמפחיד או קשה במיוחד. זאת למרות שבמקרים רבים היא הייתה האישה היחידה בסיטואציה. “מאז מספר הנשים בפקולטה גדל אבל הפער עדיין משמעותי וזה מפתיע – כי מדובר בתחום שמתאים לכולם ואין לגברים שום יתרון בו.”

הדוקטורנטית תסנים ותד

הדוקטורנטית תסנים ותד

מחקר הדוקטורט של ותד, בהנחיית פרופ’ נתנאל לינדנר, מתמקד במחשוב קוונטי – אחד התחומים החמים ביותר במחקר, תחום שעתיד לשנות את התפיסה שלנו בנוגע ליכולותיהם של מחשבים. המחשבים הקוונטיים מבצעים חישובים בצורה שונה לגמרי ממחשבים קלאסיים, זאת בין השאר משום שהמחשב הקוונטי מתבסס על מכניקת הקוונטים שמדמה את ההתנהגות של הטבע בסקאלה אטומית, תת-אטומית או בטמפרטורות נמוכות מאוד. בשונה ממחשבים קלאסיים, האינפורמציה במחשבים קוונטים מקודדת במערכת או חלקיק פיזיקליים הנקראים קיוביט. המצב המחשובי של הקיוביט עשיר יחסית לביט במחשוב הקלאסי, כך שהוא יכול להיות לא רק בשני מצבים 0 ו-1 אלא גם בכל קומבינציה או סופרפוזיציה של השניים. לכן, גודל המצב הכולל של מערכת של קיוביטים הוא אקספוננציאלי במספר הקיוביטים. תכונה זו, יחד עם עוד תכונות מעולם הקוונטים, כגון שזירות, מספקות למחשבים אלה את היכולת לבצע חישובים ולפתור בעיות מסוימות בצורה אפקטיבית יותר.

למחשבים הקוונטים יש יתרון גדול בביצוע סימולציות למערכות פיזיקליות וכימיות קוונטיות, כפי שותד בוחנת במחקרה. בעיות מסוג זה קשה לבנות מודלים ממוחשבים במחשבים קלאסיים כיוון שמורכבותם מכשילה את פעולת המחשב, גם אם מדובר במערכות מצומצמות בגודלם.

הרצון ללמוד עוד ולחקור הוא המניע העיקרי לבחירתה של ותד בתחום. “ההורים שלי תמיד עודדו אותי לעסוק במה שאני אוהבת. נכון שהיו קולות אחרים שאמרו לי, מה תעשי עם תואר בפיזיקה, תלמדי בתיכון? אבל אני אוהבת פיזיקה, ולמרות חוסר הכבוד בציבור הרחב למדע טהור כתחום מקצועי, מבחינתי זה פתח לידע משמעותי ומשפיע וגם להרבה כיווני התפתחות מבחינת קריירה.” התפיסה הזו היא גם הסיבה שידעה כבר בתחילת התואר הראשון שהיא רוצה להמשיך למחקר באקדמיה. כיום, בגיל 25, היא עוד לא יודעת מה יהיה השלב הבא אבל מדגישה שמבחינתה, בכל שלב בחיים היא רוצה “לעשות את המיטב שאני יכולה ולקבל כלים לשלב הבא.”