חדשנות בתחבורה חכמה ובתחליפי דלקים לתחבורה

פרס ראש הממשלה ע"ש אריק ושילה סמסון לחדשנות בתחבורה חכמה ובתחליפי דלקים לתחבורה לשנת 2020 יוענק לשמונה חוקרים, שלושה מהם חברי סגל בטכניון: פרופ' אבנר רוטשילד, פרופ' גדעון (גידי) גרדר וד"ר יניב רומנו.

פרופ' אבנר רוטשילד

פרופ’ אבנר רוטשילד

היקף הפרס כמיליון דולר והוא הפרס הכספי הגדול בעולם המוענק בתחום הדלקים האלטרנטיביים והתחבורה החכמה. הוא ניתן בכל שנה, מטעם מנהלת תחבורה חכמה במשרד ראש הממשלה יחד עם משרד המדע והטכנולוגיה וקרן היסוד, על חדשנות גלובלית, פריצת דרך מדעית או פיתוח טכנולוגי בתחום של תחליפי דלקים לתחבורה.

 

בשנת 2020 הוענקו שני סוגי פרסים: פרופ’ גרדר מהפקולטה להנדסה כימית ע”ש וולפסון ופרופ’ רוטשילד מהפקולטה למדע והנדסה של חומרים זכו בפרס למחקר פורץ דרך בהתבסס על הישגיהם במחקר בתחום התחבורה החכמה ותחליפי הדלקים. ד”ר רומנו זכה בפרס הניתן לחוקרים בינלאומיים מובילים בתחום התחבורה החכמה ותחליפי הדלקים שיצטרפו כחברי סגל מלאים למוסדות להשכלה גבוהה בישראל.

 

פרופ’ רוטשילד ופרופ’ גרדר, חברי תוכנית האנרגיה ע”ש ננסי וסטיבן גרנד בטכניון, זכו בפרס על תרומתם לפיתוח טכנולוגיה חדשנית שמחוללת מהפכה בייצור מימן ירוק שצפויה לספק בשנים הקרובות מימן במחיר תחרותי לדלק פחמימני וללא פליטת גזי חממה. מימן ירוק הוא דלק חלופי מבטיח לדלק פחמימני והשימוש בו יקטין את פליטות המזהמים וגזי החממה ממקורות שונים – תחבורה, ייצור חומרים וכימיקלים, חימום וייצור חשמל. במטרה לפתח את הטכנולוגיה הזו הקימו השניים את חברת ההזנק H2PRO., שקיבלה רישיון בלעדי למסחור הטכנולוגיה מ-3T, יחידת המסחור של מוסד הטכניון.

 

פרופ' גדעון (גידי) גרדר

פרופ’ גדעון (גידי) גרדר

“זהו כבוד גדול לחוקרים שלנו ולטכניון,” אמר נשיא הטכניון פרופ’ אורי סיון. “אתגר האנרגיה הוא מהאתגרים הגדולים של המאה ה-21, ואני שמח שהטכניון מוביל בתחום ומהווה שחקן מרכזי במחקר ובפיתוח טכנולוגיות חדשניות וידידותיות יותר לסביבה לטובת האנושות.”

 

“פרופ’ גידי גרדר מהפקולטה להנדסה כימית ע”ש וולפסון ופרופ’ אבנר רוטשילד מהפקולטה למדע והנדסה של חומרים בטכניון הם חוקרים מובילים בתחום וממקימי תוכנית האנרגיה ע”ש גרנד בטכניון (GTEP). השניים רותמים תחומי ידע שונים לפיתוח מקורות אנרגיה חלופיים חדשים ומתחדשים תוך חיבור בין דיסציפלינות מחקר שונות, ולפריצת הדרך המדעית שלהם השלכות יישומיות שישפיעו בעתיד על חיי כולנו.”

 

ד”ר יניב רומנו, שזכה בפרס לחברי סגל צעירים, השלים בטכניון את כל תאריו. הוא חזר לטכניון השנה כחבר סגל לאחר השתלמות פוסט-דוקטורט באוניברסיטת סטנפורד. הוא זוכה בפרס על תרומתו פורצת הדרך במדעי הנתונים, בלמידת מכונה ובעיבוד אותות. תרומותיו הבולטות כוללות שיטות חדשניות להבטחת אמינותן של מערכות לומדות מתקדמות, תאוריה נרחבת המסבירה היבטים מרכזיים בלמידה עמוקה ופיתוח טכנולוגיות שהובילו לשינוי משמעותי ביכולת לשחזר מידע ויזואלי מתמונות באיכות ירודה. ד”ר רומנו מכהן כמרצה בכיר בהשתייכות משותפת לשתי פקולטות בטכניון: הפקולטה להנדסת חשמל ע”ש ויטרבי והפקולטה למדעי המחשב ע”ש טאוב. במחקריו הוא עוסק בפיתוח שיטות מתקדמות לניתוח מידע המבטיחות תאורטית ומעשית את איכות המסקנות המתקבלות על ידי אלגוריתמי למידה חישובית בהיבטים של אמינות, עמידות, הוגנות ונכונות.

 

ד"ר יניב רומנו

ד”ר יניב רומנו

“ד”ר יניב רומנו, הוא חוקר צעיר ומבטיח שהשלים את כל תאריו האקדמיים בטכניון ולאחרונה, לשמחתנו, שב אלינו – הפעם כחבר סגל,” הוסיף נשיא הטכניון פרופ’ אורי סיון. “ד”ר רומנו הוא מומחה למדעי הנתונים וללמידת מכונה, נושאים שהמחקר בהם מתפתח כל הזמן ויש בהם פוטנציאל משמעותי לקידום תחום התחבורה החכמה”.

 

“שלושת הזוכים בפרס מייצגים את ההכרה ההולכת וגוברת שמחקר בין-תחומי החוצה גבולות פקולטיים, דיסציפלינריים, מוסדיים ולאומיים הוא תנאי הכרחי לפריצות דרך במדע הבסיסי וביישומיו הטכנולוגיים,” סיכם נשיא הטכניון. “אבנר, גידי ויניב – בהישגכם הרבים נתברך.”