יוצרים קמפוס פתוח ובטוח

הנתיב המהיר לחזרה לשגרה - בדיקות "נאור"

עד שיהיה חיסון לכולם, הפתרון היעיל ביותר למיגור מגפת הקורונה טמון בבדיקות מהירות ותכופות לאבחון הנגיף. הבדיקות המהירות חשובות לשמירה על בריאות באי הקמפוס והן יסייעו בחזרה מהירה לשגרה. אוניברסיטאות ברחבי העולם כבר אימצו תהליכי בדיקה ואבחון לנגיף הקורונה, זאת כדי לאפשר חזרה לשגרה בריאה ובטוחה של הוראה ומחקר בקמפוס.

שגרת החיים בקמפוס היא מרכיב חשוב בהווייתו של הטכניון. כולנו – סטודנטים, חברי סגל ועובדים כאחד – רוצים לחזור לקמפוס, לשגרה האקדמית ולמפגש הבין-אישי הישיר בכיתות, במעבדות, במעונות ובמרחבי הלמידה. כדי לעודד חזרה הדרגתית תוך שמירה על בריאות כולנו פתח הטכניון עמדת בדיקה מהירה בבית הסטודנט על בסיס טכנולוגיה שפותחה במעבדתה של ד”ר נעמה גבע-זטורסקי מהפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט בטכניון.

הבדיקה אינה פולשנית. היא מבוססת על דגימת רוק ומספקת תוצאות תוך שעות ספורות. היא נערכת ללא עלות כחלק מניסוי שקיבל את אישור ועדת הלסינקי.

מאחורי הבדיקה:

הטכנולוגיה שפיתחה ד”ר גבע-זטורסקי מוסחרה על ידי הטכניון להמשך פיתוח לחברת ראפיד דיאגנוסטיק שמפתחת את הפלטפורמה תחת השם “NaorCov19“.  
בדיקות הקורונה המבוצעות בעמדה הן בדיקות “NaorCov19”. מדובר בבדיקה מהירה לגילוי קורונה המבוססת על גרסה מפושטת של PCR. הבדיקה נעשית באמצעות דגימת רוק פשוטה, אינה פולשנית וכוללת רק השארת דגימת רוק במבחנה.

הטכנולוגיה בנויה באופן מודולרי ומאפשרת בדיקה מרמת היחיד (מכשיר ביתי) ועד בדיקה בהיקפים גדולים בתחנות בדיקה או במעבדות. עיבוד הדגימה אורך פחות משעה, ובאותה תחנת עבודה אפשר להריץ עשרות דגימות בעת ובעונה אחת. בשל פשטותה ומהירותה מתאימה ערכת הבדיקה לשימוש ביתי ולאבחון מהיר במקומות עבודה, בנמלי תעופה, בבתי ספר ועוד. לבדיקה 90% אחוזי דיוק בשלבים המדבקים, כלומר כשהנגיף ברמות בינוניות או גבוהות.

הבדיקה החדשה מבוססת על עקרונות דומים לאלה המשמשים במכשירי ה-PCR המעבדתיים, אך התהליך מבוצע בה בטמפרטורה אחת, מה שמפשט באופן מהותי את תהליך עיבוד הדגימה ומאפשר שימוש בציוד זמין וזול. הממצאים מתקבלים באופן שאינו דורש פענוח מורכב; אם צבע הנוזל השתנה, סימן שהנבדק חיובי לקורונה. לפיכך מדובר לא רק בהפחתת ההוצאות על ציוד ועל שינוע הבדיקות אלא גם בצמצום הצורך במומחים ובמעבדות שינהלו את הבדיקות ויפענחו אותן.

המפתחים מקווים שבקרוב לייצור המוני שיאפשר בדיקות תכופות לכלל האוכלוסייה וכך תאפשר חזרה לשגרה בצל הקורונה.

לסרטון הסבר על הבדיקה: