מ”אקסמן” ועד פרס ביטחון ישראל: אירוע TechWomen השישי התקיים בשידור חי מהטכניון

1,300 תלמידות תיכון מצטיינות במדעים ובמתמטיקה השתתפו באירוע חשיפה ללימודים בטכניון ולהזדמנויות הגלומות בתואר אקדמי במדעים ובהנדסה

“נהגתי לצפות ב’אקסמן’ והדהים אותי לראות איך משנים את הדי-אן-איי של בני האדם והם הופכים להיות גיבורי-על. ידעתי שאני רוצה להיות מדענית.” כך אמרה היזמית מאיה אוטמזגין אשכנזי, בוגרת תואר שני מהפקולטה להנדסה ביו-רפואית, למאות התלמידות שהשתתפו באירוע TechWomen השישי. אירועי TechWomen נועדו לעודד תלמידות תיכון מצטיינות להשקיע ולהמשיך בלימודי מתמטיקה ומדעים. השנה התקיים האירוע לראשונה במתכונת מקוונת, בשידור חי מהאולפן החדש בטכניון, מה שאיפשר השתתפות של תלמידות רבות יותר.

שידור האירוע באולפן

שידור האירוע באולפן

האירוע התקיים באדיבות הקרן להעצמת נשים ע”ש רוזלין אוגוסט. אוגוסט, המתגוררת בפלורידה, בירכה את התלמידות מביתה ואמרה להן: “תמיד הרגשתי שנשים יכולות לעשות כל מה שירצו. אני מאמינה בכן ובמנהיגותכן שתשנה את העולם. יש לכן כישרון שנשים רבות מייחלות לו, ואתן השראה עבורי. אתן העתיד של העולם. אני מצדיעה לכן, לבי אתכן ואמשיך לתמוך באירוע החשוב הזה.”

את האירוע הנחתה האסטרופיזיקאית ד”ר אפרת סבח, שהשלימה את כל תואריה בפקולטה לפיזיקה בטכניון, והשתתפו בו סגן נשיא הטכניון לקשרי ציבור ופיתוח משאבים פרופ’ אלון וולף, היזמית בוגרת הפקולטה להנדסת חשמל ע”ש ויטרבי יעל ויזל, מייסדת חברת “זיקית” – חדר ההלבשה וירטואלי, ד“ר נעמה גבע-זטורסקי מהפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט, החוקרת מיכל אקרמן-למברט מהפקולטה לביולוגיה והסטנדאפיסטית מור חן.

בסרטון “אפשר שאלה?” שהופק במיוחד לאירוע השתתפו שבע בוגרות ודוקטורנטיות: ד”ר אביטל שריפט, מנהלת מפעל טילים בחטיבת מערכות טילים וחלל של התעשייה האווירית וכלת פרס ביטחון ישראל לשנת 2003, שהשלימה תואר ראשון ושני בפקולטה להנדסת חשמל ע”ש ויטרבי; מאיה אוטמזגין אשכנזי, ממייסדות חברות המזון MaoLac ו־MaoFoodTech, שהשלימה תואר שני בהנדסה ביו-רפואית ונבחרה השנה לרשימת Forbes 30 Under 30; נורה נוסייר מנסא, מייסדת משותפת ומנהלת טכנולוגיות ראשית בנוראמי מדיקל, שהשלימה תואר ראשון ושני בפקולטה להנדסה ביו-רפואית; קטיה זובנקו, בוגרת תואר ראשון בפקולטה לפיזיקה ותואר שני בפקולטה למדע והנדסה של חומרים, שם היא עושה כיום את הדוקטורט; יתרב אסעד, דוקטורנטית בפקולטה להנדסה ביו-רפואית בטכניון; נטע בלום, ראש מדור טכנולוגיית תעופה במפא”ת (משרד הביטחון), שהשלימה תואר ראשון ושני בפקולטה להנדסת מכונות וכיום שוקדת על הדוקטורט בפקולטה להנדסת אווירונוטיקה וחלל (גם היא חברה ברשימת Forbes 30 Under 30); וקרן יצחק, שסיימה השנה תואר ראשון בפקולטה למדעי המחשב ע”ש טאוב ועובדת כיום ב-Google.

“בצבא נחשפתי למחשבים ופתאום זה עניין אותי,” סיפרה קרן יצחק. “פתאום התחלתי להבין את המכשירים האלקטרוניים שיש לנו ביד ואת הדברים שאנחנו משתמשים בהם ביום-יום, ומבינים אותם לעומק ברמה שלא חשבתי שאוכל להבין.”

"אפשר שאלה?"

“אפשר שאלה?”

המרואיינות סיפרו על אופיין כתלמידות תיכון (חנונית, סקרנית, מצטיינת), על רגעי המשבר (“היו רגעים שאמרתי די, זה לא מתאים לי!”), ועל החיים כנשים בתעשייה. “כשאת אישה יחידה בחדר שיש בו מלבדך גברים בלבד,” אמרה הדוקטורנטית נטע בלום, “הסיטואציה הזאת שמה אותך בפרונט ומבליטה אותך, מה גם שאני ג’ינג’ית.”

במשובים ששלחו למארגני האירוע כתבו המשתתפות כי האירוע מיקד אותן באפשרויות הלימוד בטכניון וחיזק את ביטחונן בכדאיות הלימודים וביכולותיהן לעמוד באתגר. “גם קודם שקלתי ללמוד בטכניון אבל אמרתי לעצמי שאני לא מספיק טובה,” כתבה אחת מהם. “אחרי ההרצאות של היום הבנתי שכולן מרגישות כמוני.” “רציתי ללמוד בטכניון גם לפני כן,” כתבה אחרת, “אבל ההרצאה הזאת פשוט חיזקה בי את הרצון. היו לי פרפרים בבטן.”

פרופ’ אלון וולף, סגן נשיא הטכניון לקשרי ציבור ופיתוח משאבים, אמר לתלמידות כי “הטכניון פועל בשנים האחרונות רבות להעלאת אחוז הנשים בקרב הסטודנטים לתארים מתקדמים ובקרב חברי הסגל. רק לאחרונה הצטרפו לטכניון שתי חברות סגל חדשות ומצוינות שהיו דוקטורנטיות אצלי במעבדה ואני גאה בהן מאוד על הדרך המרשימה שעשו. לכל אחת ואחת מכן יש מקום בטכניון ואני מקווה שבעוד כמה שנים נתראה בקמפוס.”

לצפייה בסרטון “סליחה על השאלה”: