סטודנטים מהטכניון פיתחו אפליקציה מצילת חיים לניטור מוקדם של שבץ מוחי – וזכו במקום השני בתחרות בין-לאומית לפיתוח טכנולוגיות רפואיות

קבוצת סטודנטים מהטכניון ומאוניברסיטת מיזורי זכתה במקום השני ב-MedHacks – האקתון לפיתוח טכנולוגיות רפואיות שקיימה אוניברסיטת ג'והנס הופקינס. הפרס ניתן לחברי הקבוצה על פיתוח אפליקציית Scan and Sound לניטור והתראה על שבץ מוחי בשלב ראשוני.

MedHacks הוא ההאקתון הגדול ביותר בארה”ב לפיתוח טכנולוגיות רפואיות, והשנה השתתפו בו יותר מאלף סטודנטים, רופאים, מהנדסים, אנשי מדע ויזמים מכל העולם. האירוע נערך בשיתוף פעולה בין אוניברסיטת ג’והנס הופקינס ל-MLH – ארגון המוביל מאות האקתונים סטודנטיאליים בכל שנה – ובמימון גורמים שונים ובהם Google Cloud.

בקבוצת Scan&Sound חברים ארבעה סטודנטים ובוגרים מהטכניון: הדס ברוידא, סטודנטית בפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט (שנה שישית); שון היילברון-דורון, סטודנטית בפקולטה לרפואה (שנה רביעית); שונית פולינסקי, סטודנטית לתואר שני בפקולטה להנדסת מכונות; ורון לירז, בוגר תואר שני בפקולטה להנדסת חשמל ע”ש ויטרבי. הסטודנטית החמישית בקבוצה היא ליאור לוינשטיין, סטודנטית לרפואה (שנה שלישית) באוניברסיטת מיזורי בארצות הברית.

שבץ מוחי הוא תופעה קלינית הפוקדת כל אדם רביעי (בארצות הברית) בשלב כלשהו במהלך חייו. אירוע זה יכול להתרחש ברמות שונות של חומרה – משבץ שהאדם כלל אינו מודע לקיומו ועד אירוע המוביל למגבלות קוגניטיביות ומוטוריות חמורות ואף למוות. בנוסף לפגיעה האישית והבין-אישית גוררים אירועי שבץ הוצאות פיננסיות עצומות לאדם, למערכת הבריאות ולמדינה, מה שמגביר את המוטיבציה לפיתוח שיטות לזיהוי השבץ בשלב מוקדם שבו הטיפול בו יעיל יותר.

האפליקציה שפיתחה הקבוצה זכתה במקום השני בהאקתון בקטגוריית “רפואה מותאמת אישית המבוססת על נתונים”. Scan&Sound מזהה מצבים מוקדמים ומינוריים של שבץ מוחי על סמך ניתוח קול והבעת פנים וניתוח הנתונים באמצעות בינה מלאכותית. במקרה של שינוי משמעותי תודיע האפליקציה למשתמש כי הוא סובל מתסמינים שעלולים להצביע על שבץ מוחי ותציע לו להתקשר לאנשי קשר שנקבעו מראש או למוקד חירום.

הדס ברוידא, ראש הקבוצה, העלתה את הרעיון לאחר שאדם קרוב אליה לקה בשבץ מוחי. ביום האירוע נפגש אותו אדם עם חבריו ובני משפחתו, שהבחינו מיד כי משהו אינו כשורה אולם לא חשדו שמדובר בשבץ. “כתוצאה מכך,” אומרת ברוידא, “הגיע האיש לבית החולים באיחור והחמיץ את ‘החלון הטיפולי’. מאז לא הפסקתי לחשוב איך למנוע את האירוע הבא ואיך יתכן שהטלפון, שנמצא איתנו כל הזמן ואוסף עלינו מידע ממילא, אינו יכול לזהות ולהתריע שאנחנו לא בסדר.”

הדס ברוידא ושון היילברון-דורון הכירו כבר קודם, כשהתחרו יחד בהאקתון T2Med שערכה הפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט בטכניון. בעקבות הניצחון ב-T2Med נרשמו השתיים להאקתון בג’והנס הופקינס והזמינו את רון לירז, מהנדס חשמל מוכשר ומנוסה שהכירו בT2Med-, לחבור אליהן. שתי חברות קבוצה נוספות הגיעו, כמיטב המסורת הישראלית, דרך היכרות אישית וקשר משפחתי. כך התגבשה הקבוצה הטראנס-אטלנטית הייחודית והמגוונת שפיתחה את Scan&Sound.

העבודה בהאקתון עצמו הייתה מאתגרת במיוחד, שכן מלבד המרחק הפיזי נדרשו חברי הקבוצה להתמודד עם הפרשי השעות לארה”ב ועם מחויבויות קודמות כגון לימודים בבתי חולים. היעד הושג בזכות תקשורת, תכנון, נחישות, חלוקת עבודה ובעיקר מחויבות אישית של כל אחד מחברי הקבוצה לפרויקט.

השופטים בתחרות התלהבו מאוד מהפרויקט וביקשו מחברי הקבוצה, בהומור מעורב בהתפעלות, לזכור אותם גם אחרי שיתעשרו ויתפרסמו; אבל ברוידא וחבריה מדגישים כי המטרה האמיתית של הפרויקט היא לתת לכל אדם הזדמנות להגיע לטיפול בזמן ולשמור על מוחו, זהותו וחייו, וכי זאת המוטיבציה המניעה אותם במאמציהם להקים צוות טכנולוגי וליצור שיתופי פעולה עם מחלקות נוירולוגיות ועם מרכזי שיקום בישראל ובארצות הברית.