מחקר ברמב”ם ובטכניון קובע בראשונה: חולי סרטן ייתכן ואינם נמצאים בסיכון יתר לקורונה

מחקר ראשון מסוגו, שבחן את ההנחה שחולי סרטן מהווים קבוצת סיכון, מגלה שחולים אלה אינם נדבקים יותר מכלל האוכלוסייה ואינם סובלים מתחלואה קשה יותר. ההשערה: הטיפולים בסרטן מונעים מהנגיף לחולל את "סערת הציטוקינים" המסוכנת.

מרגע שפרצה מגפת הקורונה פעלו הצוותים הרפואיים בעולם כולו מתוך הנחה שחולי סרטן נמצאים בקבוצת סיכון להידבקות במחלה. להגדרתם של חולי סרטן כקבוצת סיכון היו השלכות מרחיקות לכת על הטיפול בהם, וזאת ללא שום ביסוס מדעי קודם. חולים חששו להגיע לטיפולים מחשש להידבק בקורונה בבתי החולים, ובמדינות מסוימות אף יצאו הנחיות לדחיית טיפולים אונקולוגיים במצבים מסוימים.

מחקר חדש שערכו חוקרים ברמב”ם ובטכניון מעלה ממצאים מפתיעים, שלפיהם אין בסיס ממשי לשיוך הגורף של חולי הסרטן לקבוצת הסיכון הרחבה של אנשים הסובלים ממחלות רקע. המחקר שנערך בהובלת פרופ’ אירית בן אהרון, רופאה-חוקרת ומנהלת המערך האונקולוגי ברמב”ם  ופרופ’ יובל שקד ראש המרכז המשולב לחקר הסרטן ע”ש רפפורט בטכניון (R-TICC) בשיתוף ד”ר טל גושן-לגו מהמערך האונקולוגי ברמב”ם התפרסם בכתב העת היוקרתי  Cancers בגיליון מיוחד העוסק בהשפעת נגיף הקורונה על חולי סרטן.

המחקר הקיף 271 נחקרים, מהם 164 חולי סרטן, שהגיעו למרכז הרפואי רמב”ם כדי לקבל טיפולים שוטפים במחלתם, וקבוצת ביקורת של 107 עובדים בריאים מקרב הצוותים הרפואיים. במסגרת המחקר, שנערך בין מרץ ליוני 2020, עברו כל המשתתפים בדיקות דם בשלושה מועדים שונים, במטרה לבחון שינויים בפרופיל של מערכת החיסון. בבדיקות נוטרו שלושה נוגדנים –   IgG, IgMו-IgA – המייצגים יצירת נוגדנים בזמנים שונים של חשיפה לנגיף.

“הופתענו להיווכח שחולי הסרטן והנחקרים הבריאים פיתחו נוגדנים בשיעורים דומים,” אומרת פרופ’ בן אהרון. “2.4% מחולי הסרטן שהשתתפו במחקר ו-1.9% ממשתתפי קבוצת הביקורת הבריאים פיתחו נוגדנים לקורונה וכולם היו א-סימפטומטיים. יתר על כן, בכל תקופת המחקר לא התגלו כלל חולי קורונה סימפטומטיים בקרב אוכלוסיית המחקר ובכלל אוכלוסיית המטופלים האונקולוגיים אצלנו.” פרופ’ בן אהרון מציינת כי באמצעות טכנולוגיית CyTOF מופו תאי מערכת החיסון והתגלה שוני משמעותי בין פרופיל תאי החיסון של חולי סרטן שהיו חיוביים לנוגדנים לקורונה לבין הפרופיל החיסוני של אנשי הצוות החיוביים.

לדברי פרופ’ שקד, “ההשערה שלנו היא שהתגובה השונה של חולי סרטן למחלה קשורה בעובדה שהטיפול האנטי-סרטני משנה את הפרופיל של המערכת החיסונית. התאים המילואידים, שהם תאים חיוניים במערכת החיסון, נפגעים מאוד מנגיף הקורונה. בכלל האוכלוסייה ובצוותים הרפואיים שהשתתפו במחקר, הנגיף מפחית את שיעור התאים המילואידיים בכ-90%; בחולי הסרטן, לעומת זאת, הוא מפחית אותם רק ב-50%. עובדה זו מקנה לחולי הסרטן הגנה יחסית.”

פרופ׳ בן אהרון מוסיפה כי העובדה שפרופיל מערכת החיסון ותפקודה משתנים בשל הטיפולים האונקולוגיים (ובייחוד טיפולים אימונותרפיים) מגבילה ככל הנראה את יכולתו של נגיף הקורונה להשרות דלקת בקרב החולים המקבלים טיפולים אלה. החוקרים מעריכים כי זו הסיבה לכך ששיעור חולי הסרטן המפתחים מופע חמור של קורונה נמוך יחסית לאוכלוסייה.

ממצאי המחקר מניחים את היסודות למחקר המשך שינסה לקבוע האם לחלק מהטיפולים הניתנים לחולי סרטן, ובכלל זה טיפולים אימונותרפיים, יכול להיות אפקט מגן מפני נגיף הקורונה.

למאמר לחצו כאן

המחקר נתמך על ידי הקרן לחקר הסרטן בישראל (ICRF) והנציבות האירופית (מענק ERC).

פרופ’ אירית בן אהרון היא רופאה-חוקרת ומנהלת המערך האונקולוגי הקריה הרפואית רמב”ם.

פרופ’ יובל שקד הוא ראש המרכז המשולב לחקר הסרטן ע”ש רפפורט בטכניון (R-TICC). המרכז, שנחנך בשנת 2016, מקדם מחקרים המשלבים מדע בסיסי, קליני והנדסי לטובת פיתוח כלים חדשים לאבחון סרטן, לטיפול ולמעקב.

פרופ' יובל שקד

פרופ’ יובל שקד

פרופ' אירית בן אהרון

פרופ’ אירית בן אהרון