ד”ר יהונדב בקנשטיין זכה במענק ERC לסגל אקדמי צעיר

ד"ר יהונדב בקנשטיין, חבר סגל בפקולטה למדע והנדסה של חומרים, זכה ב- ERC Starting Grant – מענקי האיחוד האירופי לסגל אקדמי צעיר. מענקים אלה, שערכם הכולל השנה הוא 677 מיליון יורו, ניתנים במסגרת תוכנית החדשנות של האיחוד האירופי Horizon 2020. הם מסייעים למדענים מבריקים בתחילת דרכם לבנות צוותי מחקר מנצחים שינהלו מחקר חלוצי בתחומם.

ד"ר יהונדב בקנשטיין

ד”ר יהונדב בקנשטיין

ד”ר בקנשטיין מקבל את המענק לטובת פיתוחם של חומרים פרובסקיטים האלידיים (halide perovskites). חומרים מיוחדים אלה מאופיינים ביעילות גבוהה בהמרת אנרגיה וצפויים לחולל מהפכה ביישומים אופטואלקטרוניים כגון גלאים מתקדמים, הפקת אנרגיה חשמלית מאור השמש ואפילו תקשורת קוונטית. בשונה ממוליכים למחצה שנמצאים בשימוש נרחב (כגון סיליקון וגרמניום) פרובסקיטים האלידיים מושפעים אך מעט מנוכחותם של פגמים בחומר, ולכן הם מוצלחים מאוד בהתקנים  הדורשים יעילות גבוהה. ד”ר בקנשטיין כבר הצליח, במחקר משותף עם עמיתיו בברקלי ובהרווארד, לייצר ננו-גבישונים פרובסקיטים בצורה של נקודה, סיב ומשטח, ובעזרת שליטה בחומר לקבוע את התכונות הפיזיקליות של הגביש ולשלבן בהתקנים לטובת האדם. המחקר הנוכחי יתבסס על יצירת שילובים של פרובסקיטים דו-ממדיים עם חומרים אחרים כגון תחמוצות ומתכות במטרה לגלות תכונות פונקציונליות חדשות.

ד”ר בקנשטיין השלים את כל תואריו בפיזיקה וכימיה באוניברסיטה העברית ופוסט-דוקטורט באוניברסיטת קליפורניה ברקלי, והצטרף לסגל הטכניון בשנת 2018. במהלך השנים הוא זכה בפרסים רבים ובהם פרס קייט ופרנץ ווינר על הצטיינות בעבודת דוקטורט, מלגת רוטשילד היוקרתית לפוסט-דוקטורנטים ומלגת אלון לתמיכה במדענים צעירים.

לקריאת ההודעה הרשמית של ERC, לחצו כאן

באיור מודגם המבנה הגבישי המיוחד של פרובסקיט האלידי. כאשר חומר זה מוקרן באור אולטרה-סגול הוא פולט אור בצורה יעילה ביותר גם אם יש בו פגמים. באמצעות שליטה מדויקת מאוד בעובי הננו-פלטה – דיוק ברזולוציה אטומית - מצליחה קבוצת המחקר הטכניונית לשלוט בצבעו של האור הנפלט. בשנים הקרובות תחקור הקבוצה מנגנונים המאפשרים גידול שכבות של חומרים שונים, כגון תחמוצות ומוליכים-למחצה, על גבי הפרובסקיט. יצירת מבנים מצומדים אלה (הטרו-מבנים) תאפשר שימוש נרחב בהם בהתקנים אופטו-אלקטרוניים עתידיים ובהם תאורת לד, גלאים רגישים ומהירים ותאים סולריים.

באיור מודגם המבנה הגבישי המיוחד של פרובסקיט האלידי. כאשר חומר זה מוקרן באור אולטרה-סגול הוא פולט אור בצורה יעילה ביותר גם אם יש בו פגמים. באמצעות שליטה מדויקת מאוד בעובי הננו-פלטה – דיוק ברזולוציה אטומית – מצליחה קבוצת המחקר הטכניונית לשלוט בצבעו של האור הנפלט.
בשנים הקרובות תחקור הקבוצה מנגנונים המאפשרים גידול שכבות של חומרים שונים, כגון תחמוצות ומוליכים-למחצה, על גבי הפרובסקיט. יצירת מבנים מצומדים אלה (הטרו-מבנים) תאפשר שימוש נרחב בהם בהתקנים אופטו-אלקטרוניים עתידיים ובהם תאורת לד, גלאים רגישים ומהירים ותאים סולריים.