אנרגיות טובות

H2PRO, חברה יוצאת-הטכניון לייצור מימן ירוק, עלתה לרשימת הפיינליסטיות בתחרות הבין-לאומית New Energy Challenge של ענקית האנרגיה SHELL

חברת, ההזנק H2PRO המפתחת טכנולוגיה חדשנית שהומצאה בטכניון לייצור מימן באמצעות אנרגיה ירוקה, עלתה לרשימת הפיינליסטיות בתחרות היוקרתית של חברת האנרגיה SHELL, והיא החברה הצעירה ביותר ברשימה והיחידה מישראל. במסגרת התחרות, הקרויה New Energy Challenge, נערכו כמה סבבי סינון וכעת הכריזו המארגנים על חמשת הפיינליסטים המיועדים להשקעה ולגמלון [הגדלה] (Ventures track: Scale-ups) ובהם H2PRO.

הטכנולוגיה החדשנית של H2PRO מבשרת עידן חדש בייצור מימן ירוק על ידי פיצול מים למימן וחמצן באמצעות אנרגיה חשמלית (אלקטרוליזה). באלקטרוליזה המסורתית מיוצרים המימן והחמצן בעת ובעונה אחת בסמיכות זה לזה – מצב מסוכן המצריך ממברנה המפרידה ביניהם. השימוש בממברנה מייקר משמעותית את המערכת ואת תפעולה. מימן ירוק הוא דלק חלופי לנפט וגז טבעי, ויש לו תפקיד קריטי בהקטנת פליטות מזהמים מתחבורה, ייצור חומרים וכימיקלים, חימום ואגירת אנרגיות מתחדשות.

הטכנולוגיה החדשה מייתרת את הממברנה משום ששני הגזים נוצרים בשלבים שונים. יתר על כן, טכנולוגיה זו מגדילה את ניצולת האנרגיה מסביבות 75% ל-95%, משפרת משמעותית את בטיחות התהליך, מפחיתה בכמחצית את ההוצאה ההונית לבניית המערכת ומגדילה את לחץ המימן הנוצר ובכך מצמצמת את המאמץ הנדרש לדחיסת הגז.

H2PRO נוסדה ב-2019 על ידי חוקרי הטכניון פרופ’ גדעון גרדר (הנדסה כימית), פרופ’ אבנר רוטשילד וד”ר חן דותן (מדע והנדסה של חומרים), אליהם חברו מייסדי חברת Viber בראשות היזם טלמון מרקו. החברה קיבלה רישיון בלעדי למסחור הטכנולוגיה מ-3T, יחידת המסחור של מוסד הטכניון, ועד כה גייסה הון מהחברות יונדאי, סומיטומו ובזן, מקרנות וממשקיעים פרטיים. המחקר שהוביל להקמת H2PRO  נתמך על ידי תכנית האנרגיה ע”ש ננסי וסטיבן גרנד בטכניון (GTEP), תרומת אד סאטל, קרן אדליס, משרד האנרגיה והנציבות האירופית (תוכנית המסגרת 2020 של האיחוד האירופי). המחקר התבצע עם ד”ר אביגיל לנדמן, שהייתה סטודנטית משותפת של הפרופסורים רוטשילד וגרדר.

בתמונה מימין לשמאל: ד”ר חן דותן, פרופ’ אבנר רוטשילד, ד”ר אביגיל לנדמן ופרופ’ גדעון גרדר