מאה שנים של כימיה קוונטית

פרופ' אמריטוס ראובן פאונץ מהפקולטה לכימיה ע"ש שוליך בטכניון חוגג יום הולדת 100! נשיא הטכניון בירך אותו ואמר "יום חגך הוא יום חג לטכניון"

פרופ’ אמריטוס ראובן פאונץ מהפקולטה לכימיה ע”ש שוליך בטכניון חוגג יום הולדת 100. פרופ’ פאונץ, מהחלוצים בתחום הכימיה הקוונטית, נולד ב-8 באוגוסט 1920 בהונגריה וכבר בגיל צעיר התמנה למרצה בכיר באוניברסיטת סגד. בפרוץ המרד ההונגרי (1956), כשהוא בן 35, נמלט מהונגריה עם אשתו ההרה ועם ילדם הפעוט. כעבור ימים ספורים נחתו בישראל בחוסר כל ובלי היכרות עם השפה העברית. פרופ’ פאונץ נסע לטכניון, הוציא את מאמריו מהספרייה ועלה עמם לדיקן הפקולטה לכימיה דאז, פרופ’ דוד גינצבורג. תוך זמן קצר הוא הצטרף לסגל הטכניון.

נשיא הטכניון פרופ’ אורי סיון כתב לו באגרת ברכה ליום הולדתו: “יום חגך הוא יום חג לכל בית הטכניון. בחרת בחיפה ובטכניון כביתך וכאן נולד וגדל בנך הצעיר שאף סיים את לימודיו בטכניון .הקורס בכימיה קוונטית שהעברת בטכניון היה ראשון מסוגו בארץ וכנראה גם בעולם המערבי. אין ספק שתרומתך החלוצית העלתה את הטכניון על המפה העולמית כמרכז למחקר והוראה בכימיה קוונטית.”

פרופ’ נמרוד מויסייב, מייסד וראש המכון ללימודים מתקדמים בכימיה תאורטית בטכניון, שהיה “נכדו המדעי” של פרופ’ פאונץ (תלמידו של פרופ’ יעקב כתריאל שעשה את הדוקטורנט בהנחיית פרופ’ פאונץ) ושומר עימו על קשר קרוב, הגיע היום לביתו יחד עם תלמידים וחברים נוספים מהפקולטה לחגוג ולציין את המאורע.

“במשך זמן רב נתחמה הכימיה הקוונטית בתוך גבולות הפיזיקה,” אמר פרופ’ נמרוד מויסייב. “בשנות החמישים היה פרופסור פאונץ אחד החלוצים ביישומה של מכניקת הקוונטים בשדה הכימיה ובמולקולות.”

פרופ’ פאונץ העמיד דורות רבים של תלמידים הממשיכים את מחקרו המדעי בטכניון, בארץ ובעולם.

לאוטוביוגרפיה המדעית שפרסם פרופ’ פאונץ בשנת 2017 בכתב העת של האגודה האמריקאית לכימיה (ACS): כאן

בתמונות:

  1. פרופ’ אמריטוס ראובן פאונץ (יושב) עם בנו ותלמידיו וממשיכי דרכו בטכניון. מימין לשמאל: הבן אברי פאונץ, פרופ’ מיטל כספרי-טורוקר מהפקולטה למדע והנדסה של חומרים, פרופ’ אורי פסקין ופרופ’ נמרוד מויסייב מהפקולטה לכימיה ע”ש שוליך
  2. פרופ’ נמרוד מויסייב (משמאל) מעניק את זר היום הולדת לפרופ’ פאונץ.
  3. פרופ’ נמרוד מויסייב מעניק לפרופ’ פאונץ את אגרת הברכה מנשיא הטכניון. לצידו פרופ’ אורי פסקין ופרופ’ מיטל כספרי-טורוקר

קרדיט לתמונות : רמי שלוש, דוברות הטכניון