לראשונה בטכניון: אירוע פרויקטי הגמר בפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים התקיים בפורמט וירטואלי

הפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון קיימה, לראשונה בתולדותיה, אירוע הגשות מקוון. מדובר בהגשות פרויקטי הגמר ובתערוכת הבוגרים השנתית, המציגה את הישגיהם של הסטודנטים בפני חברי הסגל ומומחים חיצוניים מעולמות הארכיטקטורה ואדריכלות הנוף. ב-15 בספטמבר תיפתח באתר הפקולטה תערוכה וירטואלית לכל מי שמתעניין לסייר בתערוכה מהבית

במשך שלושה ימים הציגו הסטודנטים את עבודותיהם ב”זום” לעיני חברי הסגל, ועדת הבוחנים והקהל הרחב. כבכל שנה, גם השנה הזמינה הפקולטה אדריכלים מהשורה הראשונה להרצות ולהשתתף בביקורות במהלך ימי ההגשות, והשנה היו אלה יאן קניקר ההולנדי ממשרד MVRDV, משה ספדיה, שקיבל בשנה שעברה תואר דוקטור לשם כבוד מהטכניון , וגיזל לוקן הנורבגי. הרצאות האורח זמינות לצפייה בדף הפקולטה בפייסבוק.

פרס אלחנני, הניתן על פרויקטים מצטיינים בפקולטה, הוענק השנה לסטודנט טמיר גבאי על עבודתו על הר הרצל (פרוייקט הגמר המצטיין מן השנה שעברה). לדברי השופטים מדובר ב”עבודה ביקורתית מרתקת הנוגעת בנימים רגישים ביותר של החברה בישראל. טמיר הוא אדריכל מוכשר בעל ידע מרשים.” פרס נוסף וציון לשבח ניתנו לאיה אבו סלאח ולדניאל פינקלשטיין, בהתאמה.

 

פרוייקט שוק תלפיות: שולחן עגול

מלבד ההרצאות קיימה הפקולטה אירוע שולחן עגול בנושא פרויקט שוק תלפיות – שוק בנוי שנבנה בשכונת הדר הכרמל בחיפה והחל לפעול ב-1940. בעקבות דעיכת הפעילות בשוק הוצע המבנה למכירה לגורמים פרטיים אולם בסופו של דבר חזר לידיה של עיריית חיפה, שנכנסה בשנים האחרונות לתהליך תכנוני שנועד לשקם את המבנה ולהחזירו לפעילות.

דיקן הפקולטה פרופ’ יאשה גרובמן אמר כי “אחד התפקידים שלנו באקדמיה הוא לספק מידע ממשי שעליו יתבססו מקבלי ההחלטות. כאן, בעניין המבנה הנפלא והחשוב של שוק תלפיות, יש עשייה משותפת של העירייה, שלנו ושל משרדי אדריכלים. הייתי רוצה שמהדיון הזה ייצא עשן לבן במובן של שיח אמיתי כמו גם הבנה לאן הולכים בהקשר הספציפי של שוק תלפיות.”

בדיון השתתפו ראש העיר חיפה ד”ר עינת קליש-רותם, אדר’ אמיר פרוינדליך, אדר’ ערן מורדכוביץ ואדר’ אריאל וטרמן, מהנדס העיר חיפה. זאת לרגל הפקדת אוסף האדריכלים משה וליאופולד גרשטל במרכז  לחקר המורשת הבנויה ע”ש  אבי  ושרה ארנסון בטכניון. “זה ארוע מרגש מאוד,” אמרה ד”ר קליש-רותם. “לשוק תלפיות יש לא רק חשיבות מקומית ולאומית אלא גם בין-לאומית – זה אחד הבניינים החשובים בארץ ולכן חשוב מאוד להציל אותו. כאדריכלית אני רואה חשיבות רבה בשימור הבניין עצמו; וכאורבניסטית חשוב לי גם לשמר את השוק ואת פעילותו. אני לא מאמינה שאפשר לשנות די-אן-איי עירוני באופן מלאכותי; עלינו לשמר ולחזק את מה שישנו. עד כה הצלחנו לגייס רק חמישית מהתקציב הנדרש, ועל בסיס זה נתחיל בשיקום הדחוף של קומות הקרקע והקומות שמתחת לקרקע.”

את הדיון הנחתה פרופ’ אלונה נצן שיפטן, ראש מרכז המורשת, שהסבירה כי אוסף גרשטל מכיל מגוון  גדול של מסמכים הנוגעים לתכנון ובאדריכלות בחיפה משנות ה-30 ועד שנות ה-60. “פרויקט הדגל  של  האוסף  הוא  בניין  שוק  תלפיות, והמסמכים הקשורים לשוק מגיעים לטכניון בעיצומה של ‘שנת חיפה’ בפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים. אנחנו, אנשי הפקולטה, רוצים שהפקולטה תהווה במה לדיונים עקרוניים בארכיטקטורה, והאירוע הנוכחי הוא דוגמה מצוינת לכך.”

אדר׳ אמיר פרוינדליך, שערך את תיק השימור לשוק תלפיות, הציג את התוכניות המקוריות שהתגלו באוסף. הוא אמר כי “העקרונות הניכרים בתכנון הם פשטות, שלמות תכנונית וחזרתיות. המבנה הוקם בקצב מהיר מאוד – 13 חודשים, ומעניינים הדברים שכתב המתכנן: החלל המרכזי בממדיו הנוכחיים [הוא] חלל ציבורי ששייך לכל תושבי חיפה – והחלל הזה מוגן (ראוי לשימור).”

לצפייה בפרויקטי הסטודנטים ובעמוד הבית הפרויקט של Amnon Verberne:

לקריאה אודות הפרויקטים בארכיטקטורה – לחצו כאן

לקריאה אודות הפרויקטים באדריכלות נוף – לחצו כאן