COROBOT – רובוט לרפואה מרחוק יטפל בחולי הקורונה

קבוצה של תלמידים ובוגרי תוכנית הרובוטיקה FIRST מבית הספר הריאלי בחיפה מפתחת בהובלת פרופ’ גיל יודילביץ מהפקולטה להנדסת אווירונוטיקה וחלל בטכניון פלטפורמה רובוטית שתופעל מרחוק על ידי הצוותים הרפואיים ותצמצם את סכנת ההדבקה בנגיף

 

בשבועות האחרונים השבית נגיף הקורונה אלפי עובדים בצוותים הרפואיים בבתי חולים, בבתי אבות, במרפאות ובמוסדות אחרים. זאת משום שבכל מקרה של איש צוות חולה, הצוות כולו נשלח לבידוד. כתוצאה מכך, השמירה על בריאותם של עובדי הצוותים הרפואיים הפכה למשימה לאומית.

הבעייה היא כמובן שהצוותים הרפואיים, הנמצאים בחזית המאבק בנגיף הקורונה, הם גם החשופים ביותר לנגיף. לכן השאיפה היא לצמצם ככל האפשר את המגע בינם לבין החולים.

מנכ”ל הקריה הרפואית רמב”ם פרופ’ מיקי הלברטל, המתמודד יום-יום עם האתגר הסבוך הזה מאז פתיחת “מחלקת כתר” ברמב”ם, העלה את הנושא בפגישה משותפת עם מנכ”ל רמב”ם הקודם פרופ’ רפי ביאר ועם סגן נשיא הטכניון לקשרי חוץ ופיתוח משאבים פרופ’ אלון וולף, מומחה ברובוטיקה ובמכניקה. בשיחתם עלה הצורך לפתח רובוט ייעודי שישרת את חולי הקורונה וכך יצמצם את חשיפת הצוות הרפואי לנגיף ואת סכנת ההידבקות בו.

פרופ’ אלון וולף, המוביל בשנים האחרונות את תוכנית הרובוטיקה FIRST בישראל, פנה לד”ר יוסי בן-דב, מנהל בית הספר הריאלי העברי בחיפה. בבית הספר הריאלי פועלת כבר שנים קבוצת הרובוטיקה המצליחה “גלקסיה על שם דודי זהר”, שכבר השתתפה כמה פעמים בגמר העולמי של FIRST בארצות הברית. משם התגלגלו הדברים במהירות, והרובוט הוצג בשבוע שעבר לצוות הרפואי ברמב”ם.

בטכניון התגייסו למאמץ פרופ’ גיל יודילביץ, מנהל פרויקטי הגמר בפקולטה להנדסת אווירונוטיקה וחלל, וראשי מרכז היזמות פרופ’ עזרי טרזי ופרופ’ ראובן כץ. הדגם הראשון שפותח ממלא היטב את המשימה הבסיסית של הסעת הציוד: הוא נוסע מחדר ההתמגנות ב”מחלקת כתר” אל המתחם המבודד בו מאושפזים המטופלים ומעביר את הציוד הדרוש לצוות הרפואי שם. הוא יופעל מרחוק על ידי הצוות הרפואי באמצעות ג’ויסטיק או אפליקציה בסמארטפון, תוך הסתייעות במצלמות הווידאו המותקנות עליו.

מנהל בית הספר ד”ר יוסי בן-דב אמר כי “בימים האחרונים עבדנו קשה, כמובן תוך שמירה על הנחיות משרד הבריאות, ובתוך פחות משבוע פיתחנו רובוט ייעודי בהתאם לאפיונים שהציגו אנשי רמב”ם. ראוי לציין את תלמידי ביה”ס ואת הבוגרים – חלקם בצבא, חלקם בטכניון וחלקם מושבתים כרגע מעבודה – וכמובן את ההורים שהתגייסו לסייע בפרויקט החיוני הזה. תודה גם לתרצה והוכברג ואסף שולמן, מורי בית-הספר, שלא חסכו כל מאמץ לטובת הפרויקט החשוב הזה, ולחברת “שנפ”, שתרמה חלקים חשובים לרובוט.

לדברי פרופ’ אלון וולף, “אם הרובוט יעבור את ‘טבילת האש’ שלו ברמב”ם נוכל, בזמן קצר יחסית, לפתח רובוטים נוספים לטובת רמב”ם ולטובת מחלקות דומות בבתי חולים אחרים בישראל. במאמץ הזה יקחו חלק קבוצות תלמידים נוספות של FIRST  ברחבי הארץ.”

לדברי פרופ’ יודילביץ, “בשלב הבא נרכיב על הרובוט מערכת תקשורת שתכלול מסך, מצלמה, מיקרופון ורמקול, והוא יוכל לעבור בין מיטות המטופלים ולהעביר בזמן אמת מידע לצוות הרפואי. בעתיד, אני מקווה, נוסיף לו יכולות שיסייעו גם בטיפול עצמו כגון חיישנים שיסייעו לבדוק דופק ורמת החמצן בדם אצל המטופלים.”


על
FIRST

FIRST הוא ארגון חינוכי עולמי לטיפוח יזמות ולמידה בקרב ילדים ובני נוער באמצעות תחרויות רובוטיקה. ארגון FIRST ISRAEL, שהפך בשנת 2013 לפרויקט רשמי של הטכניון, מפעיל מאות קבוצות ברחבי הארץ ובהן כ-14,000 תלמידים בגילי 18-6.