וילון אוויר מסונן שמרחיק את הנגיף מפניהם של הרופאים

מעבדת המחקר בעיצוב תעשייתי בטכניון ואגף המחקר של בית החולים רמב”ם פיתחו מערכת ייחודית הנלבשת על ראשם של הצוותים הרפואיים, ומזרימה אוויר באופן רציף על פניהם במטרה ליצור מנגנון הגנה נוסף מפני הידבקות, להתגבר על האדים המצטברים על המשקף ולצנן את פניהם

פרופ’ עזרי טרזי, ראש המסלול לעיצוב תעשייתי וצוות מעבדת Design-Tech בטכניון ביחד עם הצוותים הרפואיים של בית החולים רמב”ם, המטפלים בכל שעות היממה בחולי הקורונה, פיתחו מערכת אקטיבית הנותנת מענה לשתי בעיות שעלו בקרב צוותים רפואיים בישראל ובעולם – בתוך המיגון המלא מצטבר חום גוף היוצר אדים על משקפי המטפלים ומקשה על הטיפול. בנוסף, עלה חשש מכך שאין די במיגון הקיים כדי להרחיק הדבקה טיפתית.

המעצבים התעשייתיים מהטכניון ביחד עם רופאי רמב”ם הצליחו להתגבר על האתגרים. “בשבועות הבאים יימשך העומס על הצוותים הרפואיים ואף יגבר שכן כל הידבקות של איש צוות מחייבת את כל העובדים במשמרת להיכנס לבידוד. לכן, ראינו בהגנה על אנשי הצוות הרפואי משימה עליונה”, אומר פרופ’ טרזי.

ד”ר רונן זלץ, שהיה הראשון לנסות את המערכת במחלקת הקורונה ברמב”ם ופרופ’ טרזי מהטכניון מסבירים כי “המערכת החדשה מזרימה אוויר מאזור המצח ומטה ויוצרת מעין ‘וילון אוויר’ המפריד בין הרופא המטפל ובין הסביבה העלולה להכיל את הנגיף. האוויר מגיע ממפוח הצמוד למותניים, זורם בצינור העולה לאזור המצח ונפלט מחרירים במניפה ייעודית המקובעת למצח. במניפה יש חריץ שלתוכו נכנס שקף דק המהווה מסכת הגנה (משקף) המגנה על העובד מרסס העלול להכיל חיידקי קורונה”. במעבדה של פרופ׳ דויד גרינבלט בפקולטה להנדסת מכונות נבדק אופן זרימת האויר בצורה אחידה בבדיקות מקיפות.

מסכת ההגנה N95 המשמשת את הצוותים הרפואיים מספקת הגנה של 95%, אך ביקשנו לעבות את ההגנה בשכבה נוספת. התפשטות מגיפת הקורונה בישראל ובעולם מחייבת שילוב כוחות וידע רב-תחומי. בעוד שמהנדסי וחוקרי הטכניון היו אמונים על הצד הטכני של הפיתוח רופאי רמב”ם היו אחראיים על הניסוי בשדה הקליני. “בדרך כלל פיתוחים מהסוג הזה לוקחים זמן רב, הפעם אנחנו מפתחים תוך כדי ריצה, ניסוי ותעיה, עד שהגענו לתוצאה הסופית, והיא מדהימה”, אומרים ברמב”ם ובטכניון.

צוותים רפואיים בכל העולם מדווחים על הצטברות חום ואדים על המשקף כאחת הבעיות המקשות על הטיפול בחולי קורונה. פרופ’ טרזי, הסתמך על מפוח אב״כ הקיים בפיקוד העורף, אולם התאים את המערכת החדשה לצורכי הצוות הרפואי. “פיתחנו צינור דק וגמיש, מניפה קלה ומשקף דק וסוללה נטענת. כל החלקים במערכת הם פריטים קיימים, ואילו המניפה מיוצרת בטכניון במיוחד לצורך זה במדפסות תלת-ממד תעשייתיות של חברת HP”.

ד”ר זלץ מציין כי “בדקנו שתי גרסאות של המערכת החדשה וביצענו מקצה שיפורים על מנת לוודא שמדובר במערכת סטרילית. עבדתי במחלקה עם המערכת במשך 3 שעות ביום שישי האחרון. מדובר במערכת מדהימה שגם מקררת ומונעת הצטברות של אדים, מקלה באופן משמעותי על הטיפול בחולים, וגם נוסכת תחושת בטחון בשל סילוק רציף של ארוסולים ויצירת שכבה הגנה נוספת מפני הדבקה טיפתית”.

הטכניון ייצר סדרה ראשונה של מערכות חדשות עבור בית החולים רמב”ם, והן נכנסו כבר לשימוש.