ניטור מדדי חולים מרחוק

המאבק בקורונה: מערכת משולבת מכ”ם ואופטיקה תנטר מרחוק מדדים של חולים המגיעים לחדרי מיון

בסרטון: ניתוח תבנית הנשימה של הנבדק, באמצעות האלגוריתמים הייעודיים שפתחו במעבדתו של ד”ר סביר, על סמך המידע המתקבל ממצלמה תרמית זולה ופשוטה

המרכז הטכנולוגי הלאומי למלחמה בקורונה, בהובלת מפא”ת במשרד הביטחון ובשיתוף הטכניון, הסב שתי מערכות של התעשיות הביטחוניות אלביט והתעשייה האווירית, כך שיאפשרו מדידה מרחוק של מדדים פיזיולוגיים חיוניים (דופק, קצב נשימה וחום) בנבדקים.

הטכנולוגיה החדשה משלבת מכ”ם ואמצעים אופטיים, ומאפשרות ניטור מדדים ללא  סיכון של אנשי הצוות הרפואי. היא תספק את המדדים הפיזיולוגייםללא צורך בקירבה פיזית בין הנבדק לאנשי הצוות.

הניטור יבוצע באמצעות שיטה להדמיה תרמית שפותחה במעבדתו של ד”ר יונתן סביר מהפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט בטכניון ומערכות מכ”ם של אלביט ואלתא. פיתוח זה יאפשר לצוות הרפואי לשהות במתחם סטרילי ללא מגע עם הנבדק, וכך יצמצם את הדבקתם של אנשי הצוות החיוניים כל כך בתקופה זו.

יישום הטכנולוגיה החדשה יסייע בשלב הראשון בזיהוי חולים בסיכון גבוה בכניסה לחדרי המיון בבתי חולים. בהמשך עשוי הפיתוח לשמש לאיתור מהיר ומתמשך של חולים בכניסה לחנויות, למקומות עבודה, למרפאות, לבסיסי צבא וכיו”ב, זאת ללא צורך במגע פיזי בין הנבדק לבודק ואפילו לא בין הנבדק למכשיר המדידה, וכן ללא צורך בצוות רפואי מיומן. אמינות הבדיקה אינה מושפעת מתנאי התאורה במקום.

הטכנולוגיה החדשנית, המבוססת על למידה עמוקה, היא פרי מחקר מתמשך שנערך במעבדתו של ד”ר סביר, שפיתח אלגוריתמים ייעודיים המאפשרים לחלץ מידע מדויק ממצלמות תרמיות פשוטות וזולות. הבעיה במצלמות אלה היא שאינן מדויקות כמו מצלמות תרמיות מקצועיות ויקרות, והפיתוח החדשני מתקן מגבלה זו ומאפשר להפיק מהן מידע אמין ומדויק.

את הסבת המערכות של אלביט ואלתא הוביל המרכז הטכנולוגי הלאומי למלחמה בקורונה.

ד”ר יוני סביר הוא חבר סגל במחלקה לפיזיולוגיה, ביופיזיקה וביולוגיה מערכתית בפקולטה לרפואה בטכניון. הוא בעל תואר ראשון כפול בטכניון (פיזיקה והנדסת חשמל), תואר שני ושלישי במכון ויצמן למדע (פיזיקה תאורטית) ופוסט-דוקטורט בבית הספר לרפואה בהרווארד. מעבדת סביר מקיימת מחקר  אינטרדסיציפלינרי המשלב ביופיזיקה, מערכות ביולוגיות ולמידה עמוקה.

הניסוי נערך בשיתוף EchoCare Technologies ,Vayyar ,Neteera, המרכז הרפואי רבין, יחידת המו”פ במפא”ת בראשות תא”ל יניב רותם וצוות מערך החיישנים במפא”ת בראשות אל”מ א’, וכן קבוצות מחקר נוספות מהאקדמיה ומצה”ל.