בדיקת קורונה מהירה על סמך דגימת רוק – ערכה לזיהוי הנגיף עם תוצאות בתוך שעה

חוקרים בפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט בטכניון מפתחים בדיקת PCR לזיהוי הנגיף, ללא מכשור ובאמצעות מים חמים

ד”ר נעמה גבע-זטורסקי מהפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט בטכניון עובדת בימים אלה, עם צוות המחקר שלה, על פיתוח בדיקה ביתית מהירה לאבחון נגיף SARS-CoV-2 על סמך דגימת רוק. הערכה שהיא מפתחת תאפשר לכל אדם לבדוק אם נדבק בקורונה, וזאת בתהליך פשוט ומהיר ללא שימוש בחומרים מסוכנים. בפיתוח ערכת האבחון החדשנית שותפות ראש המעבדה לווירולוגיה ברמב”ם ד”ר מורן שוורצוורט-כהן ומנהלת היחידה למחלות זיהומיות ברמב”ם פרופ’ מיכל פאול.

בשל פשטותה ומהירותה תתאים ערכת הבדיקה לשימוש ביתי ולאבחון מהיר במקומות עבודה. לדברי ד”ר גבע-זטורסקי, “על סמך כ-200 דגימות ממאגר הדגימות ברמב”ם – דגימות של חולי קורונה מאומתים ונבדקים ‘חשודים’ – פיתחנו בדיקה המצריכה רק דגימת רוק, חומרים מגיבים (ראגנטים ואנזימים) וכוס תרמית. את הדגימה צריך רק לטבול במבחנה המכילה את החומרים המגיבים ואחר כך בכוס תרמית עם מים חמים. אם צבע התגובה משתנה – יש לנו זיהוי חיובי של נגיף הקורונה. התוצאה מתקבלת בתוך כשעה, ללא צורך במעבדות או בכוח אדם מקצועי לפענוח הבדיקה.”

ד”ר גבע-זטורסקי מדגישה כי “אנחנו משלימים כעת את הניסויים כדי לשפר את רגישות השיטה להימצאות הנגיף גם בריכוזים קטנים. הוכחנו שבריכוזים בינוניים וגבוהים של הנגיף אנחנו מגיעים לזיהוי של 99%, ושבריכוזים נמוכים תידרש בדיקה נוספת כעבור כמה ימים. אישור משרד הבריאות יאפשר הפצה נרחבת של הערכות, ואפשר יהיה להציב עמדות בדיקה בכניסה לבתי חולים, למקומות עבודה, למוסדות גריאטריים, בנמל התעופה ואף ביישובים. הבדיקה לא נועדה להחליף את הבדיקה השגרתית הקיימת.”

“הבדיקה החדשה תסייע בראש ובראשונה להעלות את מספר הבדיקות ולסרוק אוכלוסיות במסה ובמהירות גדולות יותר,” אמרה פרופ’ מיכל חוברס, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים מאיר, שהיתה שותפה במחקר. “החידוש המשמעותי יהיה בכך הצוות שיקבל את דגימת הרוק יוכל לבצע במקום גם את הבדיקה, וכך לבצע אותה בכל עמדה ניידת (דרייב-אין) במהירות וללא צורך לשלוח אותה למעבדה מיוחדת. כך אפשר יהיה לצמצם את הצוותים באותן עמדות. הבדיקה גם תוכל לסייע לצוות הרפואי בקבלת חולים בבית החולים בכך שתאפשר לאבחן ולבודד תוך שעה חולים חיוביים.”

אמינותה של הטכנולוגיה החדשנית נבדקה על דגימות שהתקבלו ממאגר דגימות הקורונה בבית החולים רמב”ם. המאגר נוסד לאחרונה ברמב”ם במסגרת מאגר הדגימות הביולוגיות (biobank) הפועל בבית החולים מאז 2014 במסגרת מידג”ם – המאגר הלאומי הישראלי של דגימות ביולוגיות.
בית החולים רמב”ם היה בין הראשונים לזהות את הצורך האדיר במאגר דגימות ביולוגיות של חולי קורונה לצורך מחקר והקים, בזמן שיא, את הביובנק המרכזי הראשון בישראל המכיל לא רק דגימות של דרכי הנשימה אלא גם דגימות דם בהיקף נרחב.

לדברי ד”ר שלומית יהודאי-רשף, מנהלת המכון למחקר רפואי ברמב”ם, “מאגר דגימות הקורונה מבוסס על דגימות שנאספו מהחולים שהגיעו אלינו, וזאת לא רק לצורך איבחון ואימות אלא גם לצורכי מחקר.” לדברי ד”ר דני איתן, רופא בכיר במחלקת טיפול נמרץ ילדים ברמב”ם וחבר סגל בטכניון, “לכל דגימה אצלנו יש גם הקשר קליני – מידע מפורט על הרקע הרפואי של המטופל ועל מצבו בתקופת מחלתו בקורונה. המידע הזה יספק לנו כלי משמעותי בקבלת החלטות ובחלוקת משאבים.”

במחקר השתתפו ד”ר טל גפן,  נדב בן-אסא, ראוי נדאף, ד”ר טל קפושה, הייתם חג’ו, נועה מנדלבאום, לילך אלבוים, ד”ר שי קפלן וד”ר אסף רותם.