קרן רפפורט תעניק לטכניון תרומה משמעותית

קרן רפפורט תעניק לטכניון תרומה משמעותית להקמת מרכז בין-תחומי לחקר מחלת הסרטן ובניין למחקר רפואי מתקדם

מימין לשמאל : מר בוריס קרסני, עו"ד מוריאל מטלון, פרופ' פרץ לביא, גב' עירית רפפורט, ד"ר עינת קליש-רותם, ד"ר ורד דרנגר ופרופ'-מחקר אהרן צ'חנובר

מימין לשמאל : מר בוריס קרסני, עו”ד מוריאל מטלון, פרופ’ פרץ לביא, גב’ עירית רפפורט, ד”ר עינת קליש-רותם, ד”ר ורד דרנגר ופרופ’-מחקר אהרן צ’חנובר

קרן ברוך ורות רפפורט תתרום לטכניון תרומה גדולה להקמת מרכז בין-תחומי לחקר מחלת הסרטן ולהקמת בניין למחקר רפואי מתקדם לצד הפקולטה לרפואה ע”ש ברוך ורות רפפורט.
טקס הנחת אבן הפינה לבניין רפפורט למחקר רפואי מתקדם התקיים בחיפה במעמד בנותיהם של רות וברוך רפפורט, גב’ עירית רפפורט וד”ר ורד דרנגר, ראש העיר חיפה ד”ר עינת קליש-רותם, נשיא הטכניון פרופ’ פרץ לביא, חתן פרס נובל פרופ’-מחקר אהרן צ’חנובר, דיקן הפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט בטכניון פרופ’ אילון אייזנברג ונציגי קרן ברוך ורות רפפורט עו”ד מוריאל מטלון ומר בוריס קרסני . לפני הטקס נחתם החוזה להקמת המרכז הטכניוני הבין-תחומי לחקר מחלת הסרטן ע”ש משפחת רפפורט. שני האירועים התקיימו בפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט בשכונת בת גלים בחיפה.

 

רות וברוך רפפורט ז”ל היו התורמים הנדיבים שאפשרו את הקמתם של בניין הפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט בטכניון ושל מכון רפפורט למחקר במדעי הרפואה. בראשית שנות ה-70 התגייסו בני הזוג רפפורט לעזרת הטכניון, שביקש להרחיב את פעילותה של הפקולטה לרפואה שפעלה עד אז בבניין מנזר רב שנים בחצר בית החולים רמב”ם. רות וברוך נענו לקריאתו של פרופ’ דוד ארליק – מייסדה של הפקולטה –  ותרמו את הכסף להקמת הבניין –  מגדל בן 14 קומות שבו פועלת הפקולטה גם כיום. בניין הפקולטה נחנך בשנת 1979, וכבר אז האמינו בני הזוג רפפורט כי חברי סגל בפקולטה יזכו בעתיד בפרס נובל – נבואה שהתגשמה עם זכייתם של הפרופסורים אברהם הרשקו ואהרן צ’חנובר בפרס נובל בכימיה לשנת 2004.

ב-1982 הוסיפה משפחת רפפורט נדבך נוסף לחקר הרפואה בטכניון, עם הקמת המכון למחקר במדעי הרפואה על שם משפחת רפפורט. מכון רפפורט פועל לקידום המצוינות במחקר הביו-רפואי לרווחת האנושות, וזאת באמצעות תמיכה בחוקרים בתחומים שונים ובהם חקר מחלת הסרטן, מחלות הלב והמוח, וגנומיקה.

גב' עירית רפפורט נושאת דברים בטקס

גב’ עירית רפפורט נושאת דברים בטקס

במרוצת השנים המשיכו בני הזוג רפפורט לתמוך בפקולטה לרפואה ובמכון מתוך חתירה להפיכתם למרכז של לימודי רפואה ושל תמיכה אזורית לכל ארצות המזרח התיכון. ברוך הסביר זאת בצטטו את שמעון פרס, שאמר כי מחלות אינן יודעות גבולות, ולכן הרפואה עשויה להיות גשר לשלום. רעייתו רות נהגה לומר כי “הקשר בין הטכניון ומשפחת רפפורט הוא סיפור אהבה מתמשך העובר מדור לדור. אין אושר גדול מזה – לראות שוב ושוב צעירות וצעירים חכמים המצטרפים לשורת הרופאים המדהימים של מדינת ישראל, ואין סיפוק גדול מהבאת מזור לאנשים שמחלה פקדה אותם.”

משפחת רפפורט תרמה רבות גם לקריה הרפואית רמב”ם, ובשנת 2014 נפתח בית החולים לילדים  ע”ש רות רפפורט.
לאחר מותו של ברוך ב-2010 המשיכה רות את מורשתו הפילנתרופית, ומאז פטירתה בשנה שעברה מובילות בנותיה, עירית ואחותה ורד, את התמיכה הנדיבה במחקר מדעי.

כעת חוגג הטכניון את הקמת מרכז רפפורט לחקר בין-תחומי של מחלת הסרטן. היוזמה, שנהגתה כבר לפני כ-20 שנה על ידי חתן פרס נובל לכימיה פרופ’ מחקר אהרן צ’חנובר, קורמת כעת עור וגידים הודות למשפחת רפפורט. המרכז החדש יפעל בבניין רפפורט למחקר רפואי מתקדם שאבן הפינה שלו הונחה היום. הבניין יוקם בסמוך לבניין הפקולטה לרפואה, שהוקם בדיוק לפני ארבעים שנה בתרומת משפחת רפפורט.

חזונו של פרופ’ צ’חנובר ונדיבותה של משפחת רפפורט לדורותיה הופכים את הפקולטה לרפואה בטכניון למוסד מוביל ברמה הבינלאומית בתחום חקר הסרטן.

 

מימין לשמאל : פרופ'-מחקר אהרן צ'חנובר, פרופ' פרץ לביא, ד"ר ורד דרנגר וגב' עירית רפפורט

מימין לשמאל : פרופ’-מחקר אהרן צ’חנובר, פרופ’ פרץ לביא, ד”ר ורד דרנגר וגב’ עירית רפפורט

“לתפיסתי ולתפיסת משפחתי, תפקידה של הפילנתרופיה הפרטית היא תמיכה בתשתיות המאפשרות מחקר ומדע בסיסי,” אמרה הגב’ עירית רפפורט. “תפקידנו אינו רק לתמוך במחקר ובמדע, אלא גם לקיים את זכות הפילנתרופיה תוך שמירה על כללי אתיקה גבוהים ביותר. התמיכה הפילנתרופית במדע יכולה וצריכה לשמר לנגד עיניה את הערך של מדע פורץ דרך, ליטול סיכונים בידיעה ברורה כי חלק ניכר מן המחקרים לא יעלו יפה, אך עדיין ניתן יהיה להפיק מהם תובנות לטובת החברה והאנושות כולה.”

 

“שתי אמרות משקפות את ההתרגשות שלי מן התרומה הנדיבה של משפחת רפפורט וההזדמנות שהיא נותנת לנו לרכז מאמצים בין-תחומיים של רופאים, מדענים ומהנדסים כדי לקדם את הבנת מורכבותה של מחלת הסרטן ולנסות לסלול דרכים לגילוי אמצעים חדשים לריפויה,” אמר חתן פרס נובל בכימיה פרופ’ מחקר אהרן צ’חנובר. “הראשונה היא אמרת חכמים שמר ברוך רפפורט נהג לצטט תכופות כדי להסביר את השקפת עולמו, והיא ‘אם אין קמח אין תורה’ אך גם אם אין תורה אין קמח” – אין משמעות לחיים חומריים מבלי למלאם ברוח. השנייה היא של הגב’ מרי לאסקר, מחלוצי הפילנתרופיה האמריקאית לתמיכה במחקר ביו-רפואי בארה”ב, שבניסיונה להסביר את הקשר הלא פשוט שבין מחקר בסיסי בביולוגיה לבין פיתוחים ברפואה אמרה: ‘אם אתם חושבים שמחקר הוא יקר, חישבו על המחיר שהמחלות גובות מאתנו’.”

 

“תרומת קרן רפפורט להקמת המרכז הבין-תחומי לחקר הסרטן,” הוסיף נשיא הטכניון פרופ’ פרץ לביא, “מציבה את הטכניון בחזית המחקר המדעי למיגורה של המחלה. אני משוכנע שבעזרת התרומה הנדיבה יתגשם חלומם של מקימי הפקולטה לרפואה בטכניון, חלום שבו שיתוף פעולה חוצה תחומים בין ההנדסה, מדעי החיים והרפואה יביא לפריצות דרך באבחון ובטיפול במחלות.”

“אני צופה בכם מהצד בהשתאות, בפליאה ובהערצה על מה שעשיתם כאן,” אמרה בטקס ראש העיר חיפה ד”ר עינת קליש רותם. “כמו רבים אחרים, גם אני ישבתי הרבה במחלקה האונקולוגית הסמוכה, ליוויתי קרובים ואהובים. תמיד קיווינו לעתיד אחר בתחום הסרטן, עתיד שבו נקבל תרופה שתרפא את המחלה הזאת. אני נרגשת מאוד לעמוד כאן באירוע הזה, עליו חלמנו שנים רבות.”

“התפקיד שלכם הוא לרפא,” אמרה ראש העיר לנוכחים, “והתפקיד שלי הוא לדאוג שיהיו פחות חולים. אני מסירה את הכובע ומודה למשפחת רפפורט, לאנשי הטכניון ולכל מי שהניע את היוזמה המופלאה הזאת.”

טקס הנחת אבן פינה. מימין לשמאל : ד"ר ורד דרנגר, גב' עירית רפפורט, פרופ' פרץ לביא וד"ר עינת קליש-רותם

טקס הנחת אבן פינה. מימין לשמאל : ד”ר ורד דרנגר, גב’ עירית רפפורט, פרופ’ פרץ לביא וד”ר עינת קליש רותם

טקס הנחת אבן פינה. מימין לשמאל : ד"ר עינת קליש-רותם, ד"ר ורד דרנגר, גב' עירית רפפורט ופרופ' פרץ לביא

טקס הנחת אבן פינה. מימין לשמאל : ד”ר עינת קליש רותם, ד”ר ורד דרנגר, גב’ עירית רפפורט ופרופ’ פרץ לביא

השלט המציין את הנחת אבן הפינה

השלט המציין את הנחת אבן הפינה

חותמים על מגילת אבן הפינה שהוטמנה ביסודות הבניין

חותמים על מגילת אבן הפינה שהוטמנה ביסודות הבניין

מימין לשמאל: פרופ' פרץ לביא, ד"ר מיכאל הלברטל, ד"ר עינת קליש-רותם, ד"ר ורד דרנגר וגב' עירית רפפורט

מימין לשמאל: פרופ’ פרץ לביא, ד”ר מיכאל הלברטל, ד”ר עינת קליש רותם, ד”ר ורד דרנגר וגב’ עירית רפפורט