פרופ’ אילן מרק התקבל לאקדמיה הלאומית הישראלית למדעים

פרופ' אילן מרק

פרופ’ אילן מרק

האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים קיבלה לשורותיה את פרופ’ מרק, ראש המעבדה לכימיה אורגנית בפקולטה לכימיה ע”ש שוליך בטכניון.

פרופ’ מרק פרסם מאות מאמרים, ערך יותר מ-10 ספרים וזכה בפרסים רבים ובהם פרס ויצמן למדעים מדויקים, פרס המצוינות של החברה הישראלית לכימיה, מלגת אלון, פרס מיכאל ברונו, פרס טאוב להצטיינות אקדמית ופרס ינאי למצוינות בחינוך האקדמי – פרס ההוראה היוקרתי ביותר שמעניק הטכניון. בדצמבר 2017 הוא התקבל כחבר באקדמיה הצרפתית למדעים.

פרופ’ אילן מרק נולד בישראל אך עבר בגיל שנה עם משפחתו לצרפת. ב-1988 השלים דוקטורט באוניברסיטת Pierre et Marie Curie בפריז, ולאחר פוסט-דוקטורט בבלגיה הוא עבד כחוקר באוניברסיטת  Pierre et Marie Curie. בשנת 1997, אחרי 34 שנים בצרפת, חזר לישראל והצטרף לסגל הפקולטה לכימיה בטכניון. כיום הוא עומד בראש המעבדה לכימיה אורגנית ע”ש משפחת מאלך ומחזיק בקתדרה ע”ש סובל.

המעבדה בראשותו של פרופ’ מרק מתמחה בסינתזה אורגנית – יצירה של מולקולות אורגניות, שהן תרכובת כימיות המכילות אטומי פחמן. לדבריו, “אחד האתגרים העיקריים בתחום הוא היכולת לייצר באופן סלקטיבי מולקולות מוגדרות מבחינה גיאומטרית, וכן ליצור כל צורה גיאומטרית אחרת של המולקולה שנבקש. במעבדה שלנו בטכניון הצלחנו לפתח גישות חדשות לבעיות אלה באלגנטיות ובפשטות.”

האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים היא הגוף הבכיר בקהילה המדעית בישראל. היא נוסדה על פי חוק בשנת תשכ”א (1961) במטרה לרכז בתוכה מטובי אנשי המדע בישראל, לטפח ולקדם פעילות מדעית בארץ ולייעץ לממשלות ישראל בנוגע למחקר ולתכנון מדעי בעלי חשיבות לאומית. פרופ’ מרק התקבל לאקדמיה במסגרת בחירת שישה חברים חדשים לאקדמיה, שתמנה כעת 132 חברים. נשיאת האקדמיה פרופ’ נילי כהן מסרה כי “האקדמיה מתברכת בהצטרפותם של חוקרים מובחרים אלו אשר בכוחם להעצים אותה ולסייע במילוי משימותיה לחיזוק המדע בישראל”.