"בעבר נדרשנו לפתח רכב, כעת אנחנו נדרשים לפתח נהג"

שנת 2018 הביאה איתה הבטחה גדולה עבור צוות "פורמולה טכניון": הרכב האוטונומי הראשון מתוצרת הטכניון יצא לדרך

הרכב האוטונומי הראשון מתוצרת הטכניון, הנמצא בשלב מתקדם של ניסויים בכבישי הצפון, יוצג מחר בכנס הבינה המלאכותית Nvidia gtc Israel  שיתקיים במרכז הירידים בתל אביב. זהו הרכב האוטונומי הראשון שפותח בטכניון, והוא צפוי להתחרות בתחרות הבין-לאומית החדשה Formula Technion Driverless.

מכוניות "פורמולה טכניון" מתוכננות ונבנות על ידי סטודנטים במסגרת הקורס "תכן מוצר חדש" המתקיים בפקולטה להנדסת מכונות. את הקורס ייסד פרופ' ראובן כ"ץ, המוביל אותו כיום יחד עם ד"ר חגי במברגר וכפיר כהן. בשנים האחרונות מתחרות מכוניות אלה ב-Formula Students, תחרות  בין-לאומית שבה משתתפות כ-600 אוניברסיטאות מכל העולם.

בשנה שעברה נפתחה בתחרות זו קטגוריה חדשה: Formula Technion Driverless. הקבוצות המשתתפות בקטגוריה זו נדרשות לפתח רכב ללא נהג, שיתחרה במתווה שאינו ידוע מראש.

כדי לעמוד באתגר החדש נוסדה השנה קבוצה של כ-20 סטודנטים מהפקולטה להנדסת מכונות, מהפקולטה להנדסת חשמל ע"ש ויטרבי ומהפקולטה למדעי המחשב. "בעבר נדרשנו לפתח רכב, כעת אנחנו נדרשים לפתח נהג," אומר חבר הקבוצה הסטודנט אלן אלטרי. ""במהלך השנה עבדנו על גיוס סטודנטים מכל הפקולטות ומכל התארים בטכניון. דפקנו על כל דלת של מעבדה שעוסקת בתחומים הרלוונטיים והצענו לסטודנטים להצטרף לפרויקט. מדובר באתגר חדש לגמרי שבו הביצועים חשובים, אך יותר מכך חשוב אתגר הנהיגה האוטונומית. המשימה העיקרית של הרכב הינה לבצע עשרה סיבובים במסלול התחום בקונוסים בשני צדדיו במהירות המרבית."

לדברי הסטודנט מתן וקסלר מהתוכנית למערכות אוטונומיות בטכניון, המערכת האוטונומית נבנתה על רכב "פורמולה טכניון" שהתחרה באירופה ב-2016. "הוספנו אקטואציה לרכב כדי שנוכל לשלוט בו באמצעות מחשב."

הרכב האוטונומי מתבסס על מכונית "פורמולה טכניון" שנכנסה לעשירייה המנצחת בשתי תחרויות שהתקיימו באירופה בשנת 2016. להיבטים החישוביים (אלגוריתמיקה) אחראים סטודנטים מהפקולטה למדעי המחשב, שפיתחו סימולטור ייעודי לרכב זה.

שלושת הסטודנטים – תום הירשברג, אמיר בירן ודין צדוק – פיתחו אלגוריתם של למידה עמוקה המאפשר לרכב האוטונומי להשתפר בהדרגה בנהיגה. זאת באמצעות חיזוי זווית הניהוג של הרכב. החיבור בין האלגוריתם לסביבה הממשית מבוצע על ידי מצלמות המותקנות על הרכב ומחשב Drive-PX2 שתרמה חברת Nvidia . הסימולטור החדש מתחשב בכל השיקולים הרלוונטיים – מזג אוויר, מסלול, מהירות וכיו"ב – ומאפשר לצבור ידע שיוטמע במכונית הממשית שמפתחת קבוצת פורמולה טכניון. ידע זה יקנה למכונית הטכניונית יתרון משמעותי בצאתה לתחרות. הסימולטור פותח בהנחייתם של ד"ר קירה רדינסקי מהטכניון, שהיא המדענית הראשית של eBay בישראל, אשיש קאפור מחברת מיקרוסופט ארה"ב ובועז שטרנפלד מהטכניון. הפרויקט נערך במרכז ובמעבדה למערכות נבונות בליווי מהנדס המעבדה ארם מוביסיסיאן.