שנת 2018 הביאה איתה הבטחה גדולה עבור צוות “פורמולה טכניון”: הרכב האוטונומי הראשון מתוצרת הטכניון יצא לדרך

מכוניות “פורמולה טכניון” מתוכננות ונבנות על ידי סטודנטים במסגרת הקורס “תכן מוצר חדש” המתקיים בפקולטה להנדסת מכונות. את הקורס ייסד פרופ’ ראובן כ”ץ, המוביל אותו כיום יחד עם ד”ר חגי במברגר וכפיר כהן. בשנים האחרונות מתחרות מכוניות אלה ב-Formula Students, תחרות בין-לאומית שבה משתתפות כ-600 אוניברסיטאות מכל העולם.
בשנה שעברה נפתחה בתחרות זו קטגוריה חדשה: Formula Technion Driverless. הקבוצות המשתתפות בקטגוריה זו נדרשות לפתח רכב ללא נהג, שיתחרה במתווה שאינו ידוע מראש.

לדברי הסטודנט מתן וקסלר מהתוכנית למערכות אוטונומיות בטכניון, המערכת האוטונומית נבנתה על רכב “פורמולה טכניון” שהתחרה באירופה ב-2016. “הוספנו אקטואציה לרכב כדי שנוכל לשלוט בו באמצעות מחשב.”
הרכב האוטונומי מתבסס על מכונית “פורמולה טכניון” שנכנסה לעשירייה המנצחת בשתי תחרויות שהתקיימו באירופה בשנת 2016. להיבטים החישוביים (אלגוריתמיקה) אחראים סטודנטים מהפקולטה למדעי המחשב, שפיתחו סימולטור ייעודי לרכב זה.
שלושת הסטודנטים – תום הירשברג, אמיר בירן ודין צדוק – פיתחו אלגוריתם של למידה עמוקה המאפשר לרכב האוטונומי להשתפר בהדרגה בנהיגה. זאת באמצעות חיזוי זווית הניהוג של הרכב. החיבור בין האלגוריתם לסביבה הממשית מבוצע על ידי מצלמות המותקנות על הרכב ומחשב Drive-PX2 שתרמה חברת Nvidia . הסימולטור החדש מתחשב בכל השיקולים הרלוונטיים – מזג אוויר, מסלול, מהירות וכיו”ב – ומאפשר לצבור ידע שיוטמע במכונית הממשית שמפתחת קבוצת פורמולה טכניון. ידע זה יקנה למכונית הטכניונית יתרון משמעותי בצאתה לתחרות. הסימולטור פותח בהנחייתם של ד”ר קירה רדינסקי מהטכניון, שהיא המדענית הראשית של eBay בישראל, אשיש קאפור מחברת מיקרוסופט ארה”ב ובועז שטרנפלד מהטכניון. הפרויקט נערך במרכז ובמעבדה למערכות נבונות בליווי מהנדס המעבדה ארם מוביסיסיאן.
