שליחות טכנולוגית

האקתון חברתי בטכניון: סטודנטים למדעי המחשב פיתחו טכנולוגיות המסייעות לאנשים בעלי מוגבלויות בלימודים ובחיי היומיום

בהאקתון החברתי שהתקיים לאחרונה בטכניון זכה הפרויקט EyeRoll במקום הראשון הכללי. הקבוצה שעמדה מאחורי פרויקט Eyeroll כללה את הסטודנטים יגאל ברנר, אלינור פלר, נתן ילין, שני בונפד וליר אלזרע. הסטודנטים פיתחו תוכנה לניטור תנועות עיניים ולקישור התנועות לממשקי IOT סטנדרטיים ומכשירים שונים. זאת כדי לאפשר לאנשים המרותקים למיטתם, דוגמת חולי ALS, לבצע פעולות פשוטות באמצעים טכנולוגיים ולתקשר ביתר קלות עם סביבתם.

ההאקתון התקיים במסגרת הקורס "כישורים רכים" בפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה. הקורס נועד להקנות לסטודנטים בפקולטה למדעי המחשב יכולות כגון הקשבה, תקשורת בין-אישית, אינטליגנציה רגשית, קפדנות, כושר שכנוע, יצירתיות, פתרון בעיות, עבודה בצוות ויישוב סכסוכים, וההאקתון היווה הזדמנות לתרגל כישורים אלה באמצעות התמודדות עם אתגרים חברתיים.

את הקורס מלמדים דיקנית לימודי הסמכה בטכניון פרופ' אורית חזן וגדי הר-שי, ואת ההאקתון הנחה רותם בנט – שלושתם מהפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה. לדברי פרופ' חזן, "חשוב לנו להקנות לסטודנטים כלים חיוניים לפיתוח פרויקט מעשי בתחום. כלים אלה כוללים למידה של תחום חדש, עבודת צוות, קבלת משוב ועמידה מול קהל."

 

בהאקתון, שהתקיים בשיתוף החממה החברתית בטכניון, הוצגו בפני הסטודנטים אתגרים שונים הניצבים בפני אנשים בעלי מוגבלויות, לקויות למידה, קשיי קשב וריכוז וכיו"ב. האתגרים הוצגו על ידי מומחים מהטכניון ומחוצה לו: ד"ר מיכל ווילף ועו"ס יפעת פינטו-כהנא מעמותת אלווין, פרופסור-משנה ציפי הורוביץ קראוס מהפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה, ד"ר יואב מדן מעמותת Haifa 3d ואוראן רוזנברג, מסטרנטית בפקולטה להנדסת חשמל בטכניון. לדברי פרופ' חזן, "מאחר שמדובר באתגרים אמיתיים שעמם מתמודדות אוכלוסיות שונות, ההאקתון דרש מהסטודנטים להשתמש ולתרגל את הכישורים שרכשו בקורס, למשל הקשבה ללקוח, פיתוח פתרון המתאים לצורך, תכנון ומימוש של פרויקט טכנולוגי והצגה בפני קהל."

בסוף ההאקתון הציגו הצוותים את המוצרים שפיתחו במהלך היום – רובם עדיין רעיונות ראשוניים שעשויים לשמש בסיס ליישומים עתידיים. אחת הקבוצות פיתחה אפליקציה המסייעת לאנשים בעלי מוגבלויות להתמצא בזמן ולהתארגן באמצעות סמלים פשוטים בסמארטפון. קבוצה אחרת פיתחה אפליקציה המקלה על אנשים מוגבלים פיזית לנווט בעיר באמצעות מיפוי (המבוסס על חוכמת המונים) של מכשולים כגון מדרגות וגדרות. קבוצת Walkme פיתחה אפליקציית ניווט המאפשרת לבני המשפחה של אנשים מוגבלים להקליט בקולם הנחיות ניווט מותאמות אישית. קבוצת "איזי שופינג" פיתחה אפליקציה מבוססת תמונות המסייעת לאנשים בעלי מוגבלות שכלית לערוך קניות בחנויות מזון. קבוצת "ספקטרום" פיתחה מערכת להנגשת כתבות חדשותיות לאנשים בעלי קושי בהבנת טקסטים מורכבים. קבוצת Beatest פיתחה טכנולוגיה לזיהוי תלמידים עם קשיי למידה וסיוע להם באמצעות צמיד המנטר את רמת הלחץ של התלמיד על סמך הדופק. קבוצת Growstornger פיתחה מערכת למידת-מכונה לאיתור תלמידים הסובלים מלקויות למידה, וזאת על סמך רישומים קיימים של העדרויות, איחורים לשיעור והערות שונות של המורים.

השיפוט נעשה על ידי צוות הסטודנטים, צוות הקורס ושופטים נוספים שהעניקו ניקוד לפרויקטים השונים על פי קריטריונים מוגדרים. כאמור, הקבוצה הזוכה במקום הראשון הכללי היא EyeRoll שפיתחה מערכת למעקב אחר תנועות עיניים, המתחברת לכל אפליקציה ומאפשרת להפעיל מכשירים ויישומים באמצעות מצמוץ.