המורה המצטיין – מובן, אך לא מובן מאליו

נשיא הטכניון : במהלך שבע השנים שמוענק פרס ינאי למצוינות בחינוך האקדמי חל שיפור משמעותי ויסודי באיכות ההוראה בטכניון

 

יו”ר אגודת הסטודנטים עומר עמית: “הייחוד של זוכי פרס ינאי בכך שהם יכולים להעניק לסטודנט את מה ששום מחשב אינו יכול להעניק לו – חשיבה עצמאית ויצירתית והכרה ביופי של החומר הנלמד” 

תמונה קבוצתית (מימין לשמאל) : פרופ' דן גייגר, פרופ"מ רם בנד, פרופ"ח גיל אלכסנדרוביץ', פרופ"ח ג'וזואה שניטמן, פרופ"מ מחמוד ג'אברין , פרופ' חגית עטיה, פרופ' אדם שורץ, ד"ר לינה לביא, משה ורחל ינאי, עומר עמית ועודד רבינוביץ

תמונה קבוצתית (מימין לשמאל) : פרופ’ דן גייגר, פרופ”מ רם בנד, פרופ”ח גיל אלכסנדרוביץ’, פרופ”ח ג’וזואה שניטמן, פרופ”מ מחמוד ג’אברין , פרופ’ חגית עטיה, פרופ’ אדם שורץ, ד”ר לינה לביא, משה ורחל ינאי, עומר עמית ועודד רבינוביץ

פרס ינאי למצוינות בחינוך האקדמי הוענק בפעם השביעית ברציפות לחמישה מרצים מצטיינים בטכניון ולפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית. בנוסף לפרסי ההצטיינות הוענקו מענק יזמות חינוכית וציון לשבח בהוראה ע”ש ינאי.

בטקס נכחו משה ורחל ינאי, פרופ’ אדם שורץ המשנה הבכיר לנשיא הטכניון, פרופ’ חגית עטיה המשנה לנשיא הטכניון לעניינים אקדמיים, הזוכים ובני משפחותיהם, מרצים וסטודנטים. הפרס היוקרתי הוענק זו השנה השביעית ברציפות “כאות הוקרה והערכה לחברי הסגל האקדמי, המהווים דוגמה בתרומתם המתמשכת להוראה וללמידה ובמאמציהם לחזק את המעורבות ותחושת השייכות של הסטודנטים לטכניון.” את הטקס הנחה פרופ’ אלון וולף מהפקולטה להנדסת מכונות, חתן פרס ינאי לשנת תשע”ד.

 

הזוכים בפרס לשנת תשע”ז:

  • פרופ’ מיכאל אלעד – הפקולטה למדעי המחשב
  • פרופ”ח גיל אלכסנדרוביץ’ – הפקולטה לכימיה ע”ש שוליך
  • פרופ”ח ג’וזואה שניטמן – הפקולטה להנדסה ביו-רפואית
  • פרופ”מ רם בנד – הפקולטה למתמטיקה
  • פרופ”מ מחמוד ג’אברין – הפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית

את נאומו של נשיא הטכניון פרופ’ פרץ לביא, שנעדר מהטקס בשל השתתפותו בהלוויתה של ידידת הטכניון רות רפפורט ז”ל, קראה רעייתו ד”ר לינה לביא. בדבריו אמר פרופ’ לביא כי פרס ינאי הפך זה מכבר לסיפור הצלחה. “במהלך שבע השנים שמוענק הפרס חל שיפור משמעותי ויסודי באיכות ההוראה בטכניון. השינוי הזה משתקף בין היתר במשאלי המרצים, שם נרשמה בשנים האחרונות, משנה לשנה, עלייה בציון הממוצע למרצה ובאחוז המרצים הנמצאים בחלק הגבוה של הסקאלה.  בנוסף, נרשמה עלייה של הטכניון במדדי שביעות הרצון מאיכות ההוראה בסקר הסטודנטים הארצי. לפרס ינאי, שהפך לשם דבר ומושא להערכה גם מחוץ לטכניון, תרומה נכבדה לשינויים הללו.

בנובמבר האחרון פרסם השבועון הבריטי, Times Higher Education סקר בו דורג הטכניון כמוסד המוביל בעולם, בהקניית כישורים דיגיטליים לבוגריו ובהכשרתם למהפכה הדיגיטלית. בלב העניין נמצא הצורך הקיומי של האוניברסיטאות להתאים את עצמן לעידן הדיגיטלי, ולשנות מהותית את שיטות ההוראה והלימוד הנהוגות בהן כדי להישאר רלוונטיות.”
“עם מרצים ומחנכים כזוכי פרס ינאי,” הוסיף נשיא הטכניון, “אני משוכנע כי גם בני הדור הבא של בוגרות ובוגרי טכניון יהיו חוקרים, מהנדסים, רופאים ואדריכלים מעולים ומובילים, כל אחד בתחומו, וחשוב לא פחות מכך – אנשים ערכיים מלאי חמלה, סובלנות ואנושיות, הערכים שספגו ממוריהם במהלך שהותם כאן.”

בראש ועדת השיפוט עמדה פרופ’ חגית עטיה, המשנה לנשיא הטכניון לעניינים אקדמיים, שאמרה בטקס כי “פרס ינאי הוא הפרס החשוב ביותר שניתן בטכניון על הצטיינות בהוראה. כל הזוכים בו נושאים את לפיד ההוראה ומקיימים את הכלל לפיו מורה צריך להיות מובן, אבל לא מובן מאליו.”

בוגר הטכניון משה ינאי, שתרם 12 מיליון דולר לייסוד הפרס יחד עם אשתו רחל, אמר בטקס כי “הפיכתו של ההון האנושי מסיסמה למעשה היא אתגר אדיר, כי המוטיבציה האישית מבוססת על קידום עצמי. כולנו רוצים להתקדם, לפרנס את משפחותינו, לפתח קריירה ולפרסם מאמרים. חברי סגל המשקיעים בהוראה אינם מקבלים על כך קרדיט, ולכן יש להעריך זאת ולהוקיר אותם על כך.”

יו”ר אגודת הסטודנטים בטכניון (אס”ט) עומר עמית אמר כי “אם בעבר המרצה שאב את כוחו מציות לסמכות ומעדיפות בגישה לידע, הרי שכיום כל הידע האנושי זמין לסטודנט בסמארטפון. מרצים טובים מעניקים לסטודנטים שלהם, מעבר לידע, את המנוף האמיתי לעתיד: יצירתיות, חשיבה ביקורתית ויכולת להתמודד עם בעיות. זה הייחוד של זוכי פרס ינאי: שהם יכולים להעניק לסטודנט את מה ששום מחשב אינו יכול להעניק לו – חשיבה עצמאית ויצירתית והכרה ביופי של החומר הנלמד. אלה אנשים שתופסים את המחקר ואת ההוראה לא כשני עולמות מנוגדים אלא כשני אמצעים שונים לאותה מטרה.”

“כשאנחנו מלמדים, כל סטודנט וסטודנטית צריכים להרגיש שאנחנו מדברים אליהם,” אמר בשם הזוכים פרופ’-משנה רם בנד מהפקולטה למתמטיקה, “זה עניין של ניסוח, דיבור, מבט ואופן ניהול הדיון, ואפשר לעשות זאת בלי להתפשר על סטנדרט המצוינות הטכניוני. אהבה לחינוך, תשוקה להבנה ושאיפה לבהירות מלווים אותי מהבית שבו גדלתי. אלה היסודות שהובילו אותי לעסוק בחינוך ובהוראה. בשם הזוכים בפרס – אנו מודים לכם שבחרתם בנו.”

במסגרת פרס ינאי הוענקו השנה פרסים נוספים: פרופ”ח יוסי גיל מהפקולטה למדעי המחשב זכה במענק היזמות החינוכית ע”ש ינאי על פיתוח מאגר שאלות ותשובות למבחנים, בציון לשבח בהוראה ע”ש ינאי זכה פרופ”מ עמרי ברק מהפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט.

הפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית זכתה בפרס ינאי לפקולטה מצטיינת. דיקן הפקולטה פרופ’ עודד רבינוביץ, חתן פרס ינאי בעבר, אמר כי “הטקס הוא יום חג לפקולטה לא רק בגלל הזכייה, הכבוד ותשומת הלב אלא גם מפני שהוא מחייב אותנו לחשבון נפש ולהתבוננות פנימה. הפעילות שלנו מושתתת על שלושה ערכים: מגוון, שכולל סטודנטים בינלאומיים, סטודנטים מהפריפריה וסטודנטים מכל המגזרים שמרכיבים את החברה הישראלית; הקשר לקהילה ולחברה והמעורבות בהיבטים סביבתיים, חברתיים ועוד; וההבנה שהסטודנטים אינם הלקוחות שלנו אלא שותפים אסטרטגיים הפועלים לטובת מטרות משותפות – טובת החברה והאנושות.”

לסיפורי הזוכים באתר ינאי: https://goo.gl/RykiLG

הפרס מוענק לפרופ"מ רם בנד

הפרס מוענק לפרופ”מ רם בנד

הפרס מוענק לפרופ"ח ג'וזואה שניטמן

הפרס מוענק לפרופ”ח ג’וזואה שניטמן

הפרס מוענק לפרופ"מ מחמוד ג'אברין

הפרס מוענק לפרופ”מ מחמוד ג’אברין

הפרס מוענק לילדיו של פרופ' מיכאל אלעד (שנעדר מהטקס)

הפרס מוענק לילדיו של פרופ’ מיכאל אלעד (שנעדר מהטקס)

הפרס מוענק לפרופ"ח גיל אלכסנדרוביץ'

הפרס מוענק לפרופ”ח גיל אלכסנדרוביץ’

הפרס לפקולטה המצטיינת מוענק לפרופ' עודד רבינוביץ, דיקן הפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית

הפרס לפקולטה המצטיינת מוענק לפרופ’ עודד רבינוביץ, דיקן הפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית

 הפרס מוענק לפרופ' דן גייגר

הפרס מוענק לפרופ’ דן גייגר

הפרס מוענק לפרופ"מ עמרי ברק

הפרס מוענק לפרופ”מ עמרי ברק