בית חדש למורשת הבנויה של ישראל

הטכניון חנך את מרכז אבי ושרה ארנסון לחקר המורשת הבנויה

נשיא הטכניון פרופ' פרץ לביא עם גב' שרה ארנסון

נשיא הטכניון פרופ’ פרץ לביא עם גב’ שרה ארנסון

ב-3 בינואר נחנך בטכניון מרכז אבי ושרה ארנסון לחקר המורשת הבנויה. המרכז, הפועל בפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בשיתוף הארכיון המרכזי של הטכניון, מתחדש עתה על בסיס תרומתה הנדיבה של משפחת ארנסון לזכרו של  המהנדס אבי ארנסון ז״ל, ידיד הטכניון שנפטר בשנת 2015. המרכז לחקר המורשת הבנויה הוא בית לחוקרים בנושא. יש בו ארכיון המכיל אוספים חשובים וכן הוצאת ספרים המתעדת ומפיצה את אוצרות המורשת הבנויה.

באירוע, שהתקיים בהנחיית ראש המרכז פרופ׳ שמאי אסיף, בירכו סגן הנשיא לקשרי חוץ ופיתוח משאבים פרופ׳ בועז גולני ודיקנית הפקולטה פרופ׳ איריס ערבות. נשיא הטכניון פרופ’ פרץ לביא וגב’ שרה ארנסון הסירו את הלוט מעל שלט הכניסה למרכז, ופרופ’ לביא אמר: “כמי שעוסק בחלומות במסגרת מחקריי, אני מתרגש לדבר באירוע הזה שהוא בגדר הגשמת חלום. ארכיון הטכניון הוא ארכיון התנועה הציונית, ובמרכז ארנסון קיים ומתפתח ארכיון חשוב של המורשת הבנויה בישראל. אנחנו אסירי תודה על התרומה הזאת, שמגיעה ממשפחתו של אבי ארנסון, שתרם רבות לטכניון בכלל ולפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית בפרט. אבי ושרה ארנסון הם ‘גרדיאנס’ של הטכניון – תואר השמור לידידי הטכניון שסייעו לטכניון באופן נדיב במיוחד.”

טקס הסרת הלוט: שרה ארנסון עם בני משפחתה ונשיא הטכניון

טקס הסרת הלוט: שרה ארנסון עם בני משפחתה ונשיא הטכניון

לאחר הסרת הלוט התקיימה קבלת פנים ובמהלכה יצאו ״עגלות המורשת״ מארכיון המרכז. העגלות שעוצבו ונבנו במרכז המורשת נועדו לאפשר  את הצגתם של אוצרות המרכז לציבור. סטודנטים מהפקולטה הסיעו את העגלות ושיתפו את האורחים בכמה מהסיפורים המתועדים במרכז.

אבי ארנסון, יליד קנדה (1940) השלים תואר ראשון בהנדסה אזרחית בקנדה ושירת בצבא הקנדי ולאחר מכן בצה”ל. בישראל ייסד את חברת א. ארנסון, שהקימה מבנים חשובים רבים ובהם טרמינל 3 בנתב”ג, מלון הרודס באילת, בנייני משרד החוץ בירושלים וקניון שבעת הכוכבים בהרצליה. הוא מילא תפקידים מקצועיים וציבוריים ובהם יו”ר המוסד המאוחד לענף הבניין, סגן נשיא מרכז הקבלנים, חבר מועצת המנהלים של מכון התקנים וחבר בחבר הנאמנים של הטכניון.

“ילדינו מרדכי ונגה למדו בטכניון, וגורלנו נקשר בטכניון,” אמרה אלמנתו שרה ארנסון בטקס חנוכת המרכז. “כשבאתי להנהלת הטכניון עם הרעיון להקים מרכז לחקר המורשת הבנויה גיליתי שאני מתפרצת לדלת פתוחה. כארכיאולוגית וכהיסטוריונית אני רואה חשיבות רבה בהקמתו מחדש של המרכז, שינגיש את החומרים הקיימים לחוקרים ולציבור הרחב בישראל.”

פרופ’ אלונה נצן-שיפטן מי שעמדה בשנים האחרונות בראש המרכז, תיארה בהרצאתה את גלגוליו של המרכז הפועל בפקולטה. “המרכז ממשיך מסורת ארוכה של תיעוד אדריכלי רחב היקף, שראשיתה ביחידה לתיעוד אדריכלי שהוקמה בטכניון ב-1975 והמשכה במרכז המחקר למורשת הארכיטקטורה שנוסד על ידי פרופ׳ גילברט הרברט ב-1990. המרכז הנוכחי ממשיך ומרחיב את ארכיון האדריכלות הראשון בישראל.”

בסיום האירוע השיק ד”ר ירמי הופמן את הספר “אפוריה: ארכיטקטורה של עצמאות — הסגנון הברוטליסטי של תל אביב יפו 1948–1977”, שכתב יחד עם האדריכלית הדס נבו־גולדברשט. זהו הספר השני היוצא במסגרת הוצאת הספרים המחודשת של הפקולטה, שהפיקה בשנה שעברה את האוטוביוגרפיה של האדריכל יעקב יער, “החיים והארכיטקטורה”.

 סטודנטים מציגים את "עגלות המורשת"

סטודנטים מציגים את “עגלות המורשת”

פרופ' אלונה נצן-שיפטן

פרופ’ אלונה נצן-שיפטן