עמידות לאנטיביוטיקה – אבולוציה בשידור חי

אתמול, 13 בנובמבר, נפתח שבוע המודעות העולמי לאנטיביוטיקה, שידגיש את חשיבותו של שימוש נכון בתרופות אנטיביוטיות. בהזדמנות זו אנו שמחים להציג סרטון חדש שפרסם לאחרונה המכון הרפואי הווארד יוז (HHMI). סרטון זה מתאר מחקר דרמטי מאוד בתחום האנטיביוטיקה, שהתפרסם ב- 9 בספטמבר 2016 בכתב העת Science (http://science.sciencemag.org/content/353/6304/1147).

 

המחקר, שנערך בראשותו של פרופ׳ רועי קישוני מהפקולטה לביולוגיה ומדעי המחשב בטכניון עם צוותו בהרווארד ובטכניון, מציג פלטפורמה חדשנית המאפשרת מעקב מדויק אחר האבולוציה של חיידקים המפתחים עמידות בתגובה למפגש עם תרופות אנטיביוטיות. באופן רחב יותר מדובר בהדגמה חיה ראשונה מסוגה של הקשר בין הסתגלות גנטית לאילוצים מרחביים. המחקר נתמך על ידי מכוני הבריאות האמריקאים (NIH) ועל ידי האיחוד האירופי (מענק ERC). את צוות המחקר במעבדה של פרופ׳ קישוני הובילו ד”ר מייקל ביים וד”ר תמי ליברמן. חוקרים נוספים בצוות המחקר הם אריק קלסיק, רמי חייט, רותם גרוס ועידן ילין.

 

במאמר הוצגה מערכת הניסוי -MEGA-plate – צלחת פטרי מלבנית עצומה המחולקת לרצועות ישרות ושוות המכילות ריכוזי-אנטיביוטיקה בשיעורים הולכים וגדלים. החיידקים הנעים מריכוזי אנטיביוטיקה נמוכים לריכוזים גבוהים יותר מפתחים, בתהליך אבולוציוני מהיר, צאצאים העמידים לריכוז החדש. באמצעות  צילום דולג זמן הציגו החוקרים אבולוציה בשידור חי.