למנוע את השריפה הבאה

ועדת מומחים מיוחדת התכנסה בעיריית חיפה לדיון במניעת שריפות ובצמצום נזקיהן בשטחים עירוניים מיוערים. זוהי יוזמה משותפת של האגודה הישראלית לאקולוגיה ולמדעי הסביבה, הטכניון, האיגוד הישראלי של אדריכלי נוף והעירייה

פרופ' איריס ערבות

פרופ’ איריס ערבות

בשבוע שעבר התכנסה בעיריית חיפה ועדת מומחים למניעת שריפות בשטחי יער וחורש עירוניים ולצמצום נזקיהן. בארוע השתתפו כ-70 מומחים ממגוון תחומים ובהם אקולוגיה וטבע, כיבוי אש, אדריכלות נוף, חברה וקהילה. הוועדה, שהתכנסה בעקבות שריפת הענק בחיפה בנובמבר 2016, היא יוזמה משותפת של האגודה הישראלית לאקולוגיה ולמדעי הסביבה, הטכניון, האיגוד הישראלי של אדריכלי נוף ועיריית חיפה.

באירוע הוזמנו טובי המומחים להציע רעיונות שעסקו בשלושה נושאים מרכזיים: שיקום השטחים שנשרפו, תכנון וניהול השטחים הירוקים הקיימים ותכנון וניהול הממשק בין השטח הבנוי לשטח הפתוח. בעקבות המפגש יוגש לעיריית חיפה מסמך מסכם שישמש את מקבלי ההחלטות ואת התושבים.

חדווה אלמוג, סגנית ראש עיריית חיפה, הודתה לכל הגורמים שחברו להקמת הוועדה ואמרה: “חיפה עברה לפני ארבעה חודשים טראומה קשה . . את השיקום התחלנו כבר למחרת השריפה, תחילה במתן מענה למשפחות שנפגעו ובהמשך בשיקום הנוף הירוק המאפיין את העיר.  שיתוף הפעולה הנוכחי יביא לאיגום משאבים וידע מקצועי, וצוות המומחים יוכל להשתמש בתכנית האב לוואדיות אותה השלמנו לאחרונה ואשר במסגרתה מופו כל הוואדיות ונקבעו המלצות לטיפול בהם.”

דיקנית הפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון פרופ’ איריס ערבות אמרה כי “הדגל של הטכניון בעניין השריפה, ובאופן כללי, הוא ‘עם העיר, עם הקהילה’ – בדיוק ההיפך מהקונספט של מגדל השן. אנחנו מקדמים מדע אזרחי – מדע שקשור לשטח ולקהילה. היוזמה בטכניון, שהתעוררה בפקולטה שלנו כבר בשבוע שלאחר השריפה, זכתה לברכת נשיא הטכניון ולתמיכתו, מה שאיפשר לנו להתחיל במאמץ משותף של חברי סגל וסטודנטים ללימוד הנושא ולהתחלה של גיבוש מסקנות ורעיונות לעתיד.”

ד"ר ערן ברוקוביץ

ד”ר ערן ברוקוביץ

פרופ’-חבר טל אלון מוזס, ראש המסלול לאדריכלות נוף בטכניון, הדגישה את חשיבות הדיון הנופי האינטגרטיבי בעקבות השריפה. לדבריה, “השריפה היא הזדמנות לשינוי תפיסות מקובעות אודות היפה והראוי בנוף העירוני לטובת תפיסות חדשות. הללו רואות בשריפה חלק מתהליכים טבעיים, מוצאות את היפה בירוק המבצבץ מתוך השחור, ואת הייחודי בתהליכי ההשתנות והשקום ההדרגתיים על פני ניסיון להחזיר תמונת נוף אידילית בן לילה.”

ד”ר ערן ברוקוביץ, המנהל המדעי היוצא של האגודה הישראלית לאקולוגיה ולמדעי הסביבה, אמר: “מטרתה של ועדת המומחים היא לשלב כוחות בין הגופים השונים – אקדמיה, עירייה, כיבוי ובעלי עניין נוספים – ולהתחיל לגבש המלצות. חשוב שזו תהיה תחילתו של תהליך שיוביל להמלצות מעשיות למניעת שריפות ולטיפול בהן.”

“מעבר לעצם השמירה על ערכי טבע חשוב לזכור שהטבע מעניק לנו שירותים עצומים – הפחתת זיהום אוויר ומים, ויסות שטפונות ויתרונות פיזיולוגיים, נפשיים וחברתיים,” אמר האקולוג העירוני ד”ר אסף שוורץ, חבר סגל בפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון. “עם זאת, ברור שהצמחייה העירונית, שתורמת לנו כל כך הרבה, גם מסכנת אותנו. לכן דרושה פעולה מושכלת שתשמר את הטבע העירוני אבל תפחית את הסיכונים.”

“לפני השריפה בנובמבר קיבלה הרשות הארצית לכבאות והצלה אזהרה חמורה מהשירות המטאורולוגי – התרעה על אפשרות להתפתחות שריפות כתוצאה ממזג אוויר קיצוני שכלל רוחות מזרחיות, לחות נמוכה, יובש וגל חום,” אמר יצחק סויסה, סגן מפקד תחנת כיבוי אש חיפה ובעבר אחראי על חיץ ויערות. “חשוב להבין שעבורנו, כלוחמי האש, חיי אדם קודמים לנזקים אחרים. בשריפה המדוברת הבנו מהר מאוד שמדובר במקרה קיצוני ומסוכן ולכן התמקדנו קודם בהצלת נפשות ורק אחר כך בנושא הרכוש. מה שדרוש לנו הוא שיתוף פעולה משמעותי בין הגופים השונים ובינם לתושבים.”

 

חדווה אלמוג

חדווה אלמוג

משתתפי הכנס

משתתפי הכנס