הטכניון חוזר לשכונת הדר הכרמל בחיפה

הפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון ועיריית חיפה חנכו את בניין הדריון המחודש, שבו יתקיימו פעילויות מחקר ותכנון מכוונות-קהילה

פרופ' איריס ערבות, סגנית דיקן הפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים לנושא הוראה בטקס

פרופ’ איריס ערבות, סגנית דיקן הפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים לנושא הוראה בטקס

ביום חמישי האחרון חנכו הטכניון ועיריית חיפה את פעילותה המחודשת של הפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בשכונת הדר הכרמל בחיפה. שלושה עשורים לאחר שאחרוני הסטודנטים מהפקולטה עברו למתחם הטכניון הנוכחי בנווה שאנן, הם שבים לשכונת הדר הכרמל. מדובר בהישג חסר תקדים, שהינו פרי של עבודה משותפת של העירייה והטכניון בעידודם ובמעורבותם האישית של ראש העיר – מר יונה יהב ושל פרופ’ פרץ לביא – נשיא הטכניון. שתי כיתות סטודיו להתחדשות עירונית נפתחו בבניין ההדריון, הנמצא בקמפוס הטכניון ההיסטורי שבשכונת הדר הכרמל (מתחם מוזיאון המדעטק כיום). מטעם הטכניון אחראית על הפעילות במקום פרופ’ איריס ערבות, סגנית דיקן הפקולטה לנושא הוראה.

בניין הדריון, המכונה גם הבניין המתומן, נמצא ברחוב בלפור 12, בקצה הדרומי של מתחם הטכניון ההיסטורי בשכונת הדר הכרמל, הגובל ברחוב מסדה. בעבר שכנה בו הספרייה של בית הספר בסמ”ת.

פרופ’ יהודה קלעי, דיקן הפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים:  “הפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים הייתה אחת משתי הפקולטות הראשונות בטכניון (החלה לפעול ב-1925), האחרונה שעברה מהדר לקמפוס החדש (1983), וכעת היא הראשונה המחזירה פעילות להדר.” פרופ’ שמאי אסיף, ראש המרכז לחקר העיר והאזור בטכניון, אמר כי “לא מדובר בסגירת מעגל אלא בפתיחת מעגל; שכונת הדר הכרמל היתה פעם לב העיר חיפה, וראוי שתחזור להיות לב העיר.”

ריצה למרחקים ארוכים

מימין לשמאל : משנה לנשיא מנכ"ל הטכניון מתניהו אנגלמן, ראש המרכז לחקר העיר והאזור בטכניון פרופ' שמאי אסיף, דיקן הפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים פרופ' יהודה קלעי, המשנה הבכיר לנשיא הטכניון פרופ' משה סידי, פרופ' ארנון בנטור, סגנית ומ"מ ראש עיריית חיפה חדוה אלמוג ונשיא הטכניון פרופ' פרץ לביא.

מימין לשמאל : משנה לנשיא מנכ”ל הטכניון מתניהו אנגלמן, ראש המרכז לחקר העיר והאזור בטכניון פרופ’ שמאי אסיף, דיקן הפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים פרופ’ יהודה קלעי, המשנה הבכיר לנשיא הטכניון פרופ’ משה סידי, פרופ’ ארנון בנטור, סגנית ומ”מ ראש עיריית חיפה חדוה אלמוג ונשיא הטכניון פרופ’ פרץ לביא.

“חידוש נוכחותו של הטכניון בהדר הכרמל נעשה בשיתוף פעולה הדוק עם עיריית חיפה ומתוך הכרה בחשיבותו של המיזם בתהליך חידוש פני השכונה,” אמר בטקס נשיא הטכניון פרופ’ פרץ לביא. “כתושבי העיר חיפה, וכחלק בלתי נפרד מתפיסת עולמו של הטכניון, מוטלת עלינו האחריות לפעול לקידומה של העיר. תהליכים כמו זה שאנחנו מציינים כאן היום דורשים סבלנות, הרבה סבלנות. רק עוד שנים רבות נדע מה השפעתו של הצעד הזה אבל אין לי ספק שהטכניון, העירייה ותושבי הדר יוצאים כאן לריצה למרחקים ארוכים, שמבטאת את מחויבותנו לחיזוקה של חיפה.”

רגע היסטורי

“זהו רגע היסטורי עבורנו! אמרה חדוה אלמוג, סגנית ומ”מ ראש עיריית חיפה. “שכונת הדר היא מיקרוקוסמוס של חברה מעורבת וסובלנית. בשנים האחרונות עוברת השכונה מהפך הכולל שיקום תשתיות, בינוי מסיבי, ולא פחות חשוב – מהפכה חברתית דמוגרפית הכוללת התעניינות והגירה חיובית של צעירים רבים. עכשיו מצטרף למהפך הזה היהלום שבכתר: ההדריון.”

“הארוע הזה ממלא אותי סיפוק אישי ומקצועי עמוק,” אמר פרופ’ ארנון בנטור, ששימש בעבר משנה לנשיא ומנכ”ל הטכניון והוביל את ועדת ההיגוי בנושא ההדריון. “נולדתי כאן ברחוב מסדה, ובמתחם של בניין הטכניון הישן בהדר למדתי לרכוב על אופניים. היה כאן שיתוף פעולה מעולה בין הטכניון לעיריית חיפה – דוגמה מצוינת לסינרגיה בין אקדמיה, עירייה וקהילה – ואין ספק שזו רק התחלה למשהו הרבה יותר גדול, שיכלול בן השאר ארכיון לאומי למורשת הארכיטקטורה ומעונות סטודנטים כאן בהדר.”

קרן רזניק, ראש ועד הסטודנטים בפקולטה, אמרה כי “פתיחת ההדריון היא צעד חלוצי שמעודד שיתוף ידע והנגשת ידע לציבור. עבורנו, הסטודנטים והמרצים בפקולטה, זהו מקום שבו נוכל לא רק להתארח בחיפה אלא גם לארח את חיפה.”

בטקס חנוכת ההדריון נחנכה בבניין התערוכה ‘תכנית.מגירה’, שהוקמה על ידי האוצרות יוני אבידן ומיה וייסמן-אילן, שתיהן בוגרות הפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון וכיום מנחות בקורסי-סטודיו המתקיימים בה. התערוכה מציגה פרויקטים סטודנטיאליים תכנוניים לעיר חיפה, תכניות שחרף הרלוונטיות שלהן לשיח העירוני, לא ראו אור ולא הגיעו למוסדות התכנון בעיר. כעת מבקשות האוצרות להציג פרויקטים אלה ולחשוף אותם לקהל הרחב. בתחרות העבודות שנערכה לקראת התערוכה זכתה עבודתה של טל הלוי, “על ציר הכרמלית” המציעה מגוון מצבים חברתיים חדשים על ידי שילוב בין התשתיות המסיביות הקיימות למרקם האורבני ומגדירה את תשתית הכרמלית כעמוד שדרה תנועתי המאפשר פיזור הפקולטה לארכיטקטורה לאורכו לפי הזדמנויות במרחב.

סגנית ומ"מ ראש עיריית חיפה חדוה אלמוג ונשיא הטכניון פרופ' פרץ לביא סוקרים את התערוכה

סגנית ומ”מ ראש עיריית חיפה חדוה אלמוג ונשיא הטכניון פרופ’ פרץ לביא סוקרים את התערוכה

סגנית ומ"מ ראש עיריית חיפה חדוה אלמוג (מימין) ונשיא הטכניון פרופ' פרץ לביא גוזרים את הסרט בטקס חנוכת הבניין המחודש

סגנית ומ”מ ראש עיריית חיפה חדוה אלמוג (מימין) ונשיא הטכניון פרופ’ פרץ לביא גוזרים את הסרט בטקס חנוכת הבניין המחודש