דיבור צפוף מדי

מחקר שנערך בפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט בטכניון ובמרכז הרפואי “כרמל” מגלה קשר מובהק בין שימוש בטלפון סלולרי לפגיעה באיכות הזרע של המשתמש. גברים המדברים בטלפון הסלולרי במשך יותר משעה ביום מכפילים את הסיכון של פגיעה בריכוז הזרע; גם דיבור בזמן הטענת המכשיר ונשיאתו בקרבת המפשעה גורמים נזק דומה.

פרופ'-חבר קליני מרתה דירנפלד

פרופ’-חבר קליני מרתה דירנפלד

איכות הזרע הגברית, היורדת בהתמדה בארצות המערב, אחראית ל-40% מבעיות הפריון בקרב זוגות. הידע המחקרי שנצבר בנושא זה מגלה כי איכות הזרע מושפעת מגורמים גנטיים מוּלדים אבל גם ממשתנים סביבתיים. אחד מהם הוא השימוש המתרחב בטלפונים סלולריים.

מחקרים רבים שעסקו בשאלת הקשר בין איכות הזרע לקרינה הנפלטת מטלפונים סלולריים העלו מסקנות שונות ולא אחידות, שכן הם בוצעו בתנאים שונים (ניסויי מעבדה ברקמות, ניסויים בחיות מעבדה ועוד) ולא תמיד התייחסו למכלול המשתנים הרלוונטיים.

לאחרונה נבדק קשר זה באופן מקיף ומעמיק במחקר שנערך בפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט בטכניון ובמרכז הרפואי כרמל. המחקר נערך במסגרת עבודת ה-MD של ד”ר יוליה שיינפלד ובהנחייתה של פרופ’-חבר קליני מרתה דירנפלד, מנהלת היחידה לפוריות והפריה חוץ-גופית במרכז הרפואי כרמל.

המחקר התייחס לטווח רחב של משתנים הקשורים להרגלי השימוש בטלפון הסלולרי ולאיכות הזרע על פי הפרמטרים שקבע ארגון הבריאות העולמי (WHO) בשנת 2010. אוכלוסיית המחקר כללה 106 גברים שעברו הערכה ביחידה לפריון והפריה חוץ-גופית בשנים 2011-12. המשתתפים מילאו שאלונים מפורטים הכוללים נתונים ומאפיינים דמוגרפיים, מצבים רפואיים העשויים להשפיע על איכות הזרע, והתייחסות רחבה ומפורטת מאוד לאופן השימוש במכשיר הסלולרי: כמה זמן מדבר המשתמש בטלפון מדי יום, היכן הוא נושא את המכשיר, האם הוא מקיים שיחות באזורים עם קליטה ירודה ובזמן טעינת המכשיר, וכיו”ב. בתום איסוף הנתונים נבדק הקשר בין המשתנים הבלתי תלויים (הרגלי השימוש בטלפון) לתוצאות איכות הזרע.

תוצאות המחקר מצביעות על קשרים סיבתיים מובהקים: דיבור בטלפון סלולרי מעל שעה היום, ודיבור במכשיר בעת שהוא מחובר למטען, מכפילים (מ-33.3% ל-66.7%) את הסבירות לירידה בריכוז הזרע. ריכוז הזרע ירד לרמה לא תקינה גם בקרב גברים שנשאו את המכשיר במרחק של פחות מ-50 ס”מ מן המפשעה; בקרב 47.1% מהם נמצא ריכוז לא תקין, וזאת לעומת 11.1% בלבד בכלל אוכלוסיית הגברים.

ד”ר אריאל זילברליכט, רופא נשים במרכז הרפואי כרמל וחבר סגל בפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט בטכניון, מסכם את הנתונים:
“לאור ממצאי המחקר מומלץ בהחלט לקצר את משך השיחות, לא לשאת את המכשיר בקרבת המפשעה, לא לישון לידו, לא לדבר בו בזמן הטענתו (למעשה, מוטב לכבותו בזמן ההטענה), ולהשתמש באוזניות או בדיבורית במידת האפשר.” החוקרים מדגישים כי נחוצים מחקרים נוספים, במדגמים גדולים, שיבדקו את נזקי הקרינה הסלולרית בהקשר של פוריות הגבר.

למאמר:

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1472648315003004